قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد:

چگونه مقاومت در برابر سازش ارزشمند‌تر می‌شود؟

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد:

چگونه مقاومت در برابر سازش ارزشمند‌تر می‌شود؟

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی گفت: مردمانی که اکنون در غزه بعد از ۷۰ سال از اشغال کشور خود وارد یک مواجهه شجاعانه شده و ایستادگی می‌کنند، می‌دانند این مقاومت حتی اگر به قیمت کشته شدن اعضای خانواده و نزدیکان آن‌ها باشد ارزشمند است چرا که منتهی به یک پیروزی بزرگ خواهد شد.

چگونه مقاومت در برابر سازش ارزشمند‌تر می‌شود؟

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی: زندگی مقاومت پایه، مبتنی بر یک عقلانیت است و این عقلانیت مقاومت را در برابر سازش ارزشمندتر می‌داند، چرا که هزینه‌های زندگی مبتنی بر مقاومت از زندگی مبتنی بر سازش‌کاری و پا گذاشتن بر ارزش‌های یک جامعه پایین‌تر است.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مردمانی که اکنون در غزه در حال مقاومت هستند و بعد از ۷۰ سال از اشغال کشور خود وارد یک مواجهه شجاعانه شده و برای حفظ ارزش‌ها و اعتقادات خود ایستادگی می‌کنند، می‌دانند این مقاومت حتی اگر به قیمت کشته شدن اعضای خانواده و نزدیکان آن‌ها باشد ارزشمند است چرا که منتهی به یک پیروزی بزرگ خواهد شد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی مردم غزه مقاومت پایه است، ادامه داد: از نظر مبانی اعتقادی مقاومت عنصری شکل گرفته بر پایه قیام لله است، در آیه شریفه «قُل إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَى وَفُرَدَى * بگو: من شما را فقط به یک حقیقت پند مى‌دهم و آن اینکه دو دو و یکى یکى براى خدا به پا خیزید» نیز عنصر قیام پایه شکل‌گیری اندیشه مقاومت است.

حجت‌الاسلام حریزاوی عنوان کرد: اگر انسان برای خدا قیام کند و برخی از خواسته‌های کوتاه مدت و کم ارزش خود را برای دستیابی یک آرمان و ارزش بلند مدت نادیده بگیرد، زمینه شکل‌گیری فرهنگ و ملکه مقاومت ایجاد می‌شود که نتیجه آن تحقق سبک زندگی مبتنی بر مقاومت در وجود او پدید می‌آید.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: پس از اینکه مقاومت در شخصیت افراد یک جامعه شکل گرفت، ملکه استقامت که بلند مرتبه‌تر از مقاومت است در آن جامعه پدید می‌آید. وی گفت معنای استقامت این است که فرد میل به مقاومت داشته باشد و آن را مطالبه کند. آیه شریفه «إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ ٱلمَلَـائِکَهُ أَلَّا تَخَافُواْ وَ لَا تَحزَنُواْ وَ أَبشِرُواْ باٱلجَنَّهِ ٱلَّتِی کُنتُم تُوعَدُونَ» نیز درواقع تحسین ملکه مقاومت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام حریزاوی بیان کرد: اگر بخواهیم یک جامعه مقاومت را تجربه کند باید برای آن جامعه نظام تربیتی و آموزشی تعریف کنیم. درواقع راهکار اساسی و اصلی برای شکل‌گیری فرهنگ مقاومت در یک جامعه شکل‌دهی یک نظام تعلیم و تربیت استوار و پایدار است که در این نظام مقاومت یک ارزش محسوب شود. قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: شهید مطهری در کتاب «تعلیم و تربیت در اسلام» به داستانی اشاره دارند که ژان ژاک روسو در یکی از کتب خود آورده است، این داستان درمورد دو کودک است که یکی از آن‌ها در یک خانواده ثروتمند متولد شده و دیگری کودکی فقیر از یک خانواده مستضعف است.

وی ادامه داد: در مطلب ذکر شده زندگی دو کودک با یکدیگر مقایسه شده و این نتیجه حاصل می‌شود که کودک فقیر بسیار توانمندتر و مستحکم‌تر از کودکی است که در یک خانواده ثروتمند رشده کرده است.

حجت‌الاسلام حریزاوی عنوان کرد: ما از دوران کودکی و نوجوانی به آموزش مهارت «نه گفتن به زشتی‌ها و بدی‌ها» نیاز داریم که خانواده‌ها می‌توانند با مراقبت از شکل‌گیری شخصیت فرزندان خود و ایجاد یک سیستم خود کنترلی و درونی که در اسلام نیز با عنوان تقوا معرفی شده، فرزندان خود را برای سختی‌های آینده آماده کنند. قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: فلسفه روزه‌داری و تلاش برای انجام این فریضه الهی توسط فرزندان می‌تواند در ایجاد این سیستم خود کنترلی در آن‌ها اثرگذار باشد. البته در این رابطه راهکارهای دینی بسیاری وجود دارد که در منابع دینی ما و کتب تربیتی ذکر شده است.

1403/08/05

تعداد بازدید: 53
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T