امور مبلغین | مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی:

مدرسه شمع، جهادخانه تبیین است

امور مبلغین | مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی:

مدرسه شمع، جهادخانه تبیین است

حجت‌الاسلام محمد جنتی اهداف و کارکرد مدرسه شمع را تشریح کرد و آن را جهادخانه‌ای برای آموزش کوتاه مدت فعالان و جهادگران عرصه تبیین نامید.

مدرسه شمع، جهادخانه تبیین است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمد جنتی مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما در روایت داریم که مومن دو تا رزم دارد؛ یکی جنگ نظامی و یکی رزم با زبان. مومن باید خودش را آماده هر دو رزم کند. در جنگ سخت نیروی رزمنده که می‌خواهد بجنگد باید مهارت‌های جنگی را فقط آموزش ببیند که چطور در میدان جنگ می‌خواهد از سلاح و ابزار جنگی استفاده کند اما مهمات و ملزومات جنگی در کارخانه‌ها و زیرساخت‌های تسلیحاتی آماده می‌شود و نیروی رزمنده فقط چگونگی استفاده از آن را آموزش می‌بیند.

حجت‌الاسلام جنتی بیان کرد: در جهاد تبیین و جنگ با لسان اینطور نیست که ما بتوانیم مهمات را در جایی در کارخانه‌هایی تولید کنیم و فعال و کنشگر فرهنگی، رزمنده جهاد تبیین، طلبه و سخنران فقط مهارت‌های لازم را برای انتقال آن محتوا به مخاطب بیاموزد زیرا در جهاد تبیین و جنگ با لسان باید حرف نو و پیام ما بر دل آن رزمنده بنشیند زیرا وقتی سخن از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند. اگر این حرف و محتوا در جان آن رزمنده جهاد تبیین ننشیند و با جان و دلش آن حرف را دریافت نکند فقط ضبط صوتی است که حرفی را منتقل کرده و به تبع به جان مخاطب هم نخواهد نشست.

وی ادامه داد: در جهاد تبیین باید کاری کنیم که مجموعه طلاب مبلغین جهادگران، کنشگران، فعالان فرهنگی و فعالان قرآنی، حرفی که می‌خواهند به مخاطبان خودشان منتقل کنند را با همه وجودشان درک کنند.

مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی افزود: برای اینکه این اتفاق را رقم بزنیم در دو سال گذشته انحصار تولید محتوای تبلیغی و محصول تبلیغی را که کتاب منبر و سخنرانی و طرح درس است و پیش از این فقط سازمان‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی آن را تولید می‌کردند، شکستیم. در عوض مجموعه‌های میدانی را درگیر تولید محتوا کردیم، به آن‌ها هویت دادیم، کمک کردیم و حمایتشان کردیم. در نتیجه نزدیک ۴۰ مجموعه درگیر شدند، ۷۰ اثر تبلیغی در شبکه تولیدکنندگان هم قلم تولید و درکشور توزیع شد. این گام اول بود که انحصار تولید محتوا را از دستگاه‌های حاکمیتی شکستیم.

حجت‌الاسلام جنتی با اشاره به گام دوم این فرایند تصریح کرد: طلبه نباید فقط مصرف کننده باشد بلکه کسی که می‌خواهد با سلاح بیان بجنگد باید محتوای خود و حرف نوی خود را متناسب با بوم و مخاطب خودش تولید کند. این خیلی متفاوت است که کسی کتابی را دست بگیرد و فقط آن را سخنرانی کند یا اینکه حرفی که می‌خواهد منتقل کند را با همه وجود درک کرده و حرفی را خودش تولید کند چون کسی که حرفی را تولید کند مثل فرزند خودش از آن دفاع می‌کند و به دل مخاطب هم می‌نشیند.

او اظهار داشت: در گام جدیدی که در فضای محتوای تبلیغی برداشته‌ایم با کمک اساتید و مشاهیر فرهنگی، به دنبال این هستیم که فضایی را شکل دهیم که به جای اینکه به طلبه ماهی بدهیم به او ماهیگیری را آموزش دهیم. به جای اینکه طلبه فقط کتابی را بخواند و آن را بازگو کند خودش در جریان تولید محتوا نقش ایفا کند. به همین منظور کارگاه‌های تولید محتوایی را شکل دادیم که در آن طلبه، قدم به قدم زیر نظر اساتید آموزشی، محتواهای تبلیغی مناسب خودش را تولید می‌کند.

مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اهمیت در دسترس بودن چنین زیرساختی برای مبلغان سراسر کشور ادامه داد: نمی‌توانستیم به برخی کارگاه‌های حضوری بسنده کنیم به همین دلیل زیرساختی را فراهم کردیم که در قالب این کارگاه‌های مجازی اساتید ایده‌ها و مدل‌های تولید محتوای خودشان را برای دهه فاطمیه متناسب با فضای مقاومت و ایستادگی امروز جامعه مطرح کنند و به شرکت‌کننده‌ها یاد می‌دهند که در چه مسیری پیام تبلیغی خود را برای جهاد تبیین در دنیای امروز آماده کنند. در این مسیر طلاب مزه تولید حرف روز را می‌چشند، کنشگران فرهنگی و قرآنی کشور یاد می‌گیرند که چطور می‌توانند حرفشان را خودشان تولید کنند.

حجت‌الاسلام جنتی بیان کرد: قصد داریم در گام‌های بعدی کسانی که همراه‌تر هستند و محکم‌تر پای این کار می‌ایستند را شناسایی کنیم و ارتباطشان را با اساتید بیشتر کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی مبلغان، کنشگران فرهنگی و فعالان ما این بوده و هست که در اقصی نقاط این کشور در نقاط دور دسترسی و ارتباطشان با اساتید قطع است و نمی‌توانند حرف نو و آموزش‌های جدید را از این اساتید دریافت کنند. این فرایندی که شکل دادیم کمک می‌کند به اینکه ارتباط بین فعالان فرهنگی هنری کشور با اساتید برای تولید حرف و پیام و محتوای تبلیغاتی مورد نیازشان برقرار شود. ما در آغاز یک حرکت نو و انقلابی هستیم. در آغاز مسیری هستیم که طلاب را از مصرف‌کننده بودن به تولیدکننده بودن ارتقا می دهد.

مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بنا داریم در این مدرسه شمع این موضوع را روز به روز به جلوتر ببریم. البته باید آموزش‌های مهارتی هم به طلاب ارائه شود که در مدرسه شمع این موضوع را مد نظر قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام جنتی تصریح کرد: در مراحل بعدی باید مبانی و  اندیشه‌های امامین انقلاب آشنا شده و ذهن و دلشان با منظومه فکری امامین انقلاب گره بخورد؛ شبیه امامین انقلاب به دنیا نگاه کنند تا بتوانند در آن چارچوب فکری حرف خودشان را بیان کنند.

وی به تفاوت مدرسه شمع با دیگر مجموعه‌های تربیت و آموزش فعالان فرهنگی و مبلغان اشاره کرد و افزود: ما به دنبال راه انداختن یک دستگاه و ساختار و سازمان آموزش و تربیتی جدیدی در کنار همه سازمان‌ها و مجموعه‌های موجود نیستیم بلکه کار سایر سازمان‌ها و نهادهای آموزشی و تربیتی مثل جنگ نظامی است که ارتش برای اعزام نیرو‌های رزمنده، پایگاه‌های نظامی تخصصی را شکل می‌دهد تا تکاورهایی را پرورش دهد که شاید سال‌ها زمان ببرد اما وقتی جنگ فرا می‌رسد و دهلاویه‌ای وجود دارد که فوری باید به آن‌جا نیرو بفرستد، برای پشتیبانی جنگ در دهلاویه، دوکوهه‌ای را راه می‌اندازد. دوکوهه کارش تخصصی و بلند مدت و پیچیده نیست بلکه فضایی برای آموزش و توانمندسازی فوری و کوتاه مدت رزمنده‌ها است که یک هفته‌ای آموزش ببینند و به خط بزنند.

مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مدرسه شمع به دنبال ایجاد جهادخانه تبیین است، بیان کرد: مدرسه شمع دوکوهه‌ای است برای آموزش فوری و سریع و توانمندکردن کنشگران، مبلغین و جامعه تبلیغی-تبیینی‌مان که سربازان جهاد تبیین را به صورت کوتاه مدت و فوری برای رزم در میدان تهاجم تبلیغاتی آماده می‌کند. این مدرسه محیطی است برای آموزش و توانمندسازی فوری و کوتاه برای نقش آفرینی در تهاجمات پیچیده تبلیغاتی در دنیای امروز.

حجت‌الاسلام جنتی اظهار داشت: در قدم‌های بعدی اساتید و کارشناسان مختلف و متعدد، فعالان و مؤثرین در جامعه تبلیغی را دعوت خواهیم کرد که به این جهادخانه تبیین بپیوندند و شمع در فضای تبلیغی- تبیینی به مرکزی برای آموزش‌های طلاب و مبلغین و فضایی برای هم‌افزایی رزمندگان جهاد تبیین تبدیل شود تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: می‌دانیم که حوزه علمیه، دفتر تبلیغات انقلاب اسلامی، مرکز آموزش سازمان تبلیغات اسلامی، اساتید و مؤثرین تبلیغی هرکدام زیرساخت‌های آموزشی مفصلی برای آموزش و تربیت و تج هیز طلاب و فعالان فرهنگی دارند و به فکر تربیت و آموزش بلند مدت هستند اما اینجا پایگاهی است برای اشتراک قوا در اتفاق‌های کوتاه مدت.

مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی افزود: نیازمند این هستیم که همه ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی کشور به کمک ما بیایند و این حرکت ارزشمند را تقویت کنیم و یک کار مشترک و موثر را رقم بزنیم. از همه عزیزان و دوستان خواهش می‌کنیم که در دعوت از گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف کمک کنند تا در این فرایند موثر و با برکت کمک کنند.

منبع: فارس

1403/08/16

تعداد بازدید: 13

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T