سازمان دارالقرآن کریم |‌ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویداد «زندگی با آیه‌ها»

باید از همراهی و همدلی سازمان تبلیغات اسلامی برای تربیت نسل جوان تشکر کرد

سازمان دارالقرآن کریم |‌ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویداد «زندگی با آیه‌ها»

باید از همراهی و همدلی سازمان تبلیغات اسلامی برای تربیت نسل جوان تشکر کرد

کاظمی در مراسم رونمایی از نرم افزار آی‌لیگ با اشاره به نقش کلیدی سازمان تبلیغات اسلامی در تعلیم و تربیت نسل جوان گفت: از سال گذشته شاهد بودیم که به اهتمام سازمان تبلیغات نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها»  شکل گرفت. اقدامی مؤثر که توانست گامی جدی در راه استخراج منشور زندگی از دل آموزه‌های قرآن باشد و در این راستا باید از این نهاد تأثیرگذار تشکر ویژه داشته باشیم.

باید از همراهی و همدلی سازمان تبلیغات اسلامی برای تربیت نسل جوان تشکر کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مراسم رونمایی از کاربرگ حفظ موضوعی قرآن و نرم‌افزار کاربردی «آی‌لیگ» کار مشترک میان سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۵ آذر با حضور علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، حجت اسلام قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم و سایر دست‌اندرکاران تولید این محصولات برگزار شد.

رونمایی از بازی «آی‌لیگ» و توزیع 200 هزار کاربرگ حفظ موضوعی قرآن در مدارس

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در بخشی از این مراسم رونمایی، از همراهی و همدلی سازمان تبلیغات اسلامی در راه رسیدن به هدف مشترک میان آموزش و پرورش و تربیت دانش‌آموزان به عنوان انسان متدین در پرتو قرآن تشکر کرد.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آشنایی بیشتر و حفظ آیات قرآن از سوی دانش‌آموزان باید با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها صورت گیرد و برای تحقق این امر در آموزش و پرورش از همه امکانات بهره خواهیم برد.

 

کاظمی تصریح کرد: از سال گذشته شاهد بودیم که به اهتمام سازمان تبلیغات اسلامی نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها»  شکل گرفت. اقدامی مؤثر که توانست گامی جدی در راه استخراج منشور زندگی از دل آموزه‌های قرآن باشد تا بتوان این محتوای گرانقدر را به عموم مردم یاد داد.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این رویداد قرآنی باید در عرصه تعلیم و تربیت و در مواجهه با دانش‌آموزان نیز  صورت گیرد، گفت: قرآن به معنای واقعی آن باید به دانش‌آموزان فهمانده شود، اما مسئله مهم این است که این کار باید از چه راهی اتفاق بیفتد؟

 

این عضو کابینه دولت تأکید کرد: پس از یافتن راه به منظور انتقال مفاهیم قرآنی، مهمترین مسئله ابزاری است که باید در این مسیر به کار برده شود، امری که با تولید این محصولات و موارد مشابه مرکز توجه آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی است. برای دانش‌آموزان ابتدایی حفظ سوره‌های کوچک را داریم، اما در سنین بالاتر مسئله مهم این است که مفاهیم قرآن به چه شکلی به دانش‌آموزان منتقل شود؟

 

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: علاوه بر کاربرگ حفظ قرآن که امروز مورد رونمایی قرار خواهد گرفت، شاهد رونمایی از بازی «آی‌لیگ» هستیم که سازمان تبلیغات اسلامی آن را با مشارکت معاونت پرورشی آموزش و پرورش ترتیب داده است، اما نکته حائز اهمیت آن است که این نسخه ویرایش اولیه است و لذا باید با توجه به نیازهای دانش‌آموزان روزآمد شود. نکته مهم دیگر آن است که باید حداکثر بهره‌برداری از آن به عمل آید، لذا باید دوستان به دنبال آن باشند که چگونه می‌توان ضریب بهره‌برداری و نفوذ این برنامه را افزایش داد و این کار با استفاده از اقلام تبلیغاتی گوناگون چه در فضای مجازی و چه محیطی باید صورت گیرد.

 

وی قرآن را یک اثر پرارزش و تکوینی معرفی کرد و گفت: دوستان مسئول در آموزش و پرورش باید به این نکته توجه داشته باشند که در دوره جدید این وزارتخانه ارتقای سطح آموزش قرآن نه تنها یکی از اولویت‌های ماست که همه اولویت‌های ما معطوف به آن است، لذا از همه ظرفیت‌ها، توان تخصصی و کارشناسی باید نهایت استفاده را برد تا هم شاهد طراحی و تدوین محصولات نوین قرآنی باشیم و هم محصولات تولید شده متناسب با نیازهای مخاطبان روزآمد شوند.

 

حجت‌الاسلام ماجد مَنابی، رئیس اداره قرآن اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در توضیح پیرامون محصولات قرآنی که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت، گفت: با توجه به یکی از مطالبات رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، آموزش و پرورش است از آنجا که جمعیت چشم‌گیری از جامعه را تحت تعلیم و تربیت خود دارد، لذا در عمل به منویات معظم له خود را مسئول می‌دانیم.

 

وی ادامه داد: دروازه حفظ قرآن کریم، حفظ جزء سی‌ام است بر این اساس در قالب طرحی موسوم به حفظ جزء سی با تکیه بر دوره دوم ابتدایی، درصددیم تا حفظ جزء سی‌ام را به شکل رسمی و برنامه‌ریزی شده از دانش‌آموزان این پایه تحصیلی آغاز کنیم.

 

منابی تصریح کرد: بر این اساس کاربرگی طراحی شد و با شمارگان ۲۰۰ هزار نسخه به چاپ رسید تا با توزیع در استان‌ها، هر یک از آنها در محیط‌های کلاسی مدارس نصب شوند و دانش‌آموزان با کمک و راهنمایی معلم خود در فرایند حفظ جزء سی‌ام قرآن قرار گیرند و این فرایند حفظ کل سال تحصیلی آنها را در برمی‌گیرد.

 

وی گفت: دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی براساس برنامه‌ریزی موجود در این کاربرگ موفق به حفظ جزء سی‌ام شده باشند، در آزمونی که در سامانه جامع حفظ قرآن طراحی شده است، شرکت کرده و پس از آن به مراکز دارالقرآن مناطق خود معرفی می‌شوند تا حفظ قرآن را در سطوح بالاتر دنبال کنند و باقی که همچنان موفق به حفظ جزء سی‌ام نشده باشند، برای تداوم فرایند حفظ خود در سال تحصیلی جدید هدایت می‌شوند.

 

رئیس اداره قرآن اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش افزود: در این راستا کار دیگری که در حال انجام آن هستیم، معرفی راهبر حفظ قرآن به ادارات آموزش و پرورش هر یک از استان‌ها است تا از میان آنها افراد مؤثر و واجد شرایط انتخاب شوند و خودشان در زمینه حفظ قرآن کریم شبکه‌سازی داشته باشند. 

 

منابی تأکید کرد: از آنجا که از سال گذشته شاهد اجرایی شدن حرکت هم‌افزای نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» هستیم و آموزش و پرورش نیز مسابقه حفظ موضوع قرآن کریم را برگزار می‌کند، لذا در فاز دوم اجرای این طرح، آیات مورد نظر در «زندگی با آیه‌ها» با مسابقه حفظ موضوعی قرآن در آموزش و پرورش یکسان‌سازی شد تا به این وسیله دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم دوره اول دبیرستان، مشارکت چشمگیر در این نهضت ملی داشته باشند. در مورد دانش‌آموزان ابتدایی تمام تلاش‌ها بر این است که آیات موضوعی برای حفظ آن از محتوای قرآن‌های درسی آنها انتخاب شده باشد.

 

وی گفت: در زمینه انس و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با محتوای آیات و درک مفهومی آنها به دنبال طراحی الگوها و روش‌هایی بودیم که کارویژه ما در این زمینه ساخت یک بازی بر سکوی مجازی بود، بازی اندرویدی که بهار امسال ایده‌پردازی شد و اکنون در شرف رونمایی و بهره‌برداری است.

 

رئیس اداره قرآن اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه کاربردی آی‌لیگ نیز از جمله دیگر محصولات قرآنی در این راستا که آن هم در فضای اندروید طراحی شده است که علاوه بر امکانات و محصولات در دسترس در محیط مجازی، دانش‌آموزان با نصب آن بر روی گوشی‌های همراه می‌توانند ابتدا در مسابقات گروهی، سپس منطقه‌ای و پس از آن بین مناطق و در نهایت کشوری با موضوعات متنوع قرآنی شرکت کنند، ضمن آن که ما در فرایند مسابقه اطلاعات جزئی از توانایی تمامی دانش‌آموزان در زمینه‌های قرآنی را در اختیار داریم و می‌توانیم بر این اساس با توجه به ظرفیت‌های قرآنی هر یک از دانش‌آموزان برای آنها برنامه‌ریزی هدفمندی به انجام برسانیم.

1403/09/06

تعداد بازدید: 143
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T