سازمان سینمایی سوره | با گذشت یک ماه و نیم از اکران؛
«باغ کیانوش» ۱۶ میلیاردی شد
سازمان دارالقرآن الکریم | در گفتوگو با مدیر گروه تولید آیلیگ مطرح شد؛
مدیر گروه تولید بازی اندرویدی «آیلیگ» معتقد است که این بازی قرآنی هم به آموزش تدریجی و غیرمستقیم کودکان کمک میکند و هم دامنه دسترسی آنان را به مفاهیم قرآنی گسترش میدهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در دنیای امروز که دنیای دیجیتال با بازیها و سرگرمیهای جذاب، تمام توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کرده، نیاز به یک راهکار خلاقانه و نوآورانه برای آموزش قرآن به نسل جدید بیش از پیش احساس میشود. پروژههایی مانند آیهکوئیز اولین گامها را در این مسیر برداشتهاند، اما حالا آیلیگ وارد میدان شده است تا با یک ایده بکر و جذاب، این راه را یک قدم بزرگتر بردارد و مفاهیم قرآنی را در قالب بازی و رقابت به نسل امروز معرفی کند.این بازی که هماکنون از طریق کافه بازار قابل دانلود است، به زودی در مایکت هم در دسترس قرار خواهد گرفت. در ادامه، حجتالاسلام محمد پرنیان، مدیر گروه تولید آیلیگ توضیحاتی در خصوص این پروژه ارائه میدهد.
فضایی جدید برای آموزش قرآن و مفاهیم دینی با بازی آیلیگ
حجتالاسلام پرنیان در آغاز این گفتوگو به نیازهای اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد که باعث شکلگیری ایده آیلیگ شد. او میگوید:«در دو دهه اخیر شاهد گرایش بسیار شدید نسل جوان به روشهای جذابتر در آموزش بودهایم؛ روشی که اصطلاحاً به آن گیمیفیکیشن یا بازیبازسازی گفته میشود. این مفهوم یعنی استفاده از عناصر بازی برای ایجاد جذابیت و انگیزه در افراد. در فضای دینی، بهویژه در آموزش قرآن، ما به این نتیجه رسیدیم که روشهای سنتی دیگر پاسخگو نیستند و نیازمند تحول هستیم. قرآن کتابی نورانی و عمیق است، اما فضای امروز با انواع سرگرمیهای مجازی و حقیقی، جذابیتهای آن را برای نسل جدید کمرنگ کرده است.»
وی تأکید میکند که با توجه به گستردگی کاربران بازیهای رایانهای، بهویژه جوانان و نوجوانان، استفاده از این فضا برای انتقال پیام قرآن یک ضرورت است:«براساس آمار بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور ما حداقل هفتهای دو ساعت بازی میکنند. این یعنی یک فرصت بزرگ برای ورود به این عرصه. آیلیگ تلاش میکند تا با ایجاد یک فضای رقابتی جذاب، مفاهیم قرآنی و دینی را به گونهای ارائه کند که بچهها احساس کنند این بازی چیزی کمتر از سایر سرگرمیهای موجود ندارد.»
مدیر گروه تولید آیلیگ همچنین به تغییرات الزامی در روشهای آموزش دینی اشاره کرد:«مثل گذشته نمیتوانیم تنها با تخته گچی یا روشهای سنتی پیام دین را منتقل کنیم. باید به زبان امروز با نسل جدید صحبت کنیم. آیلیگ از ابتدا با این دغدغه شکل گرفت که فضایی انگیزشی در حوزه مفاهیم دینی ایجاد کند؛ فضایی که بتواند در این ازدحام شدید محتواهای جذاب، پیام قرآن را به دلهای نسل جدید برساند.»
او از هدف نهایی این پروژه گفت:« آیلیگ تنها یک بازی نیست؛ بلکه پلی است برای آشنا کردن بچهها با مفاهیم عمیق و زیبای قرآن. وقتی بتوانیم انگیزه اولیه را ایجاد کنیم، راه برای یادگیریهای عمیقتر باز میشود. ما باید این قلهها را فتح کنیم، زیرا آینده فرهنگی کشور در گرو همین تلاشهاست.»
از «زندگی با آیهها» تا « آیلیگ »؛ تحولی در آموزش مفاهیم قرآنی
پروژه «زندگی با آیهها» به عنوان یکی از موفقترین طرحهای ترویجی مفاهیم قرآنی، نقش چشمگیری در شکلگیری بازی اندرویدی آیلیگ داشته است. حجتالاسلام محمد پرنیان، مدیر گروه تولید این بازی، درباره چگونگی تأثیر این طرح و مسیری که از آن به سمت آیلیگ طی شد، توضیح میدهد:«اولین همکاری ما با سازمان دارالقرآن الکریم در قالب نرمافزار "آیهکوئیز" صورت گرفت. این نرمافزار به طور کامل در خدمت طرح "زندگی با آیهها" بود و محتوای این طرح به شکل کامل در آن ارائه شد. استقبال بسیار خوبی از این نرمافزار صورت گرفت که نشاندهنده موفقیت طرح در جذب مخاطبان قرآنی بود.»
او به پیشنهاد گسترش طرح از سوی عوامل اجرایی اشاره میکند:«بعد از موفقیت آیهکوئیز، پیشنهاد ورود به فضای دانشآموزی و طراحی یک بازی اندرویدی مطرح شد. هدف این بود که با ایجاد تغییرات و بهروزرسانی در روشها، تجربهای جذابتر و فراگیرتر برای کاربران جوان ایجاد کنیم. به همین دلیل، آیلیگ طراحی و اجرا شد. این بازی چندین تفاوت عمده نسبت به آیهکوئیز دارد و اساساً میتوان گفت زاییده طرح "زندگی با آیهها" و همکاری عزیزان دستاندرکار آن بهویژه آقای تقیزاده و سازمان دارالقرآن الکریم است.»
وی ادامه میدهد:«طرح زندگی با آیهها از همان ابتدا الهامبخش آیلیگ بود. حتی در بخشهای آغازین بازی، عنوان این طرح ذکر شده است تا تأکید کنیم که آیلیگ بخشی از این حرکت بزرگ قرآنی است. این پروژه در واقع تلاشی است برای گسترش دامنه دسترسی به مفاهیم قرآنی از طریق ابزارهای مدرن و فضای جذاب بازیهای موبایلی.»
پرنیان از اهمیت مشارکت و استقبال مردم در این مسیر گفت:«استقبال خوب مردم از طرح "زندگی با آیهها" نشان داد که علاقه به یادگیری مفاهیم قرآنی همچنان وجود دارد، اما نیازمند ابزارهای نوین و جذاب است. ما امیدواریم با پروژههایی مانند آیلیگ ، بتوانیم گامی مؤثر در این راستا برداریم و نسل جدید را با زیباییهای قرآن بیشتر آشنا کنیم.»
آیلیگ ؛ ترکیبی از رقابت، آموزش و جذابیت در خدمت مفاهیم قرآنی
حجتالاسلام پرنیان درباره شیوه طراحی آیلیگ میگوید:«یکی از اصول اساسی جذابسازی مفاهیم آموزشی استفاده از تکنیکهای گیمیفیکیشن است. ما در آیلیگ از چندین تکنیک بهره بردهایم تا کاربران را بهطور مداوم درگیر بازی و یادگیری کنیم. مثلاً رقابت فردی و ردهبندی (رنکینگ) یکی از این ابزارهاست. وقتی کاربران میبینند که در جدول رتبهبندی در کدام جایگاه قرار دارند و برای صعود نیازمند تلاش بیشتر هستند، انگیزه پیدا میکنند. علاوه بر این، مسابقات آنلاین و تنبهتن حس رقابت را دوچندان میکند، چرا که بهویژه در جامعه ایرانی، رقابت یک محرک قوی است.»
وی ادامه میدهد:«بخش دیگری که جذابیت را افزایش میدهد، مسابقات تیمی است. همانطور که در فوتبال، موفقیت یا شکست تیم به عملکرد اعضای آن بستگی دارد، در آیلیگ نیز کاربران به صورت گروهی رقابت میکنند. این تعامل تیمی باعث میشود بازیکنان احساس تعلق بیشتری به بازی داشته باشند.»
ویژگی دیگر آیلیگ ، برخط (آنلاین) بودن بازی است که تجربه متفاوتی را برای کاربران فراهم میکند. حجتالاسلام پرنیان در این باره توضیح میدهد:«یکی از اصلیترین جذابیتهای آیلیگ این است که کاربران احساس تنهایی نمیکنند. آنها میدانند که همزمان صدها نفر دیگر هم در حال بازی هستند، پیام میدهند، پاسخ میگیرند و تعامل دارند. این ارتباط زنده و انسانی، فضای بازی را پویا و پرنشاط میکند.»
یکی از بخشهای کلیدی در طراحی آیلیگ ، استفاده از سکه به عنوان ابزار مدیریت بازی است. حجتالاسلام پرنیان میگوید:«ما بدون آنکه به جنبههای مالی ورود کنیم، از مفهوم سکه بهعنوان یک ابزار انگیزشی استفاده کردهایم. کاربران برای استفاده از امکاناتی مانند حذف گزینههای اشتباه، افزایش زمان پاسخدهی یا انتخاب گزینههای خاص، نیازمند سکه هستند. برای کسب این سکهها، چندین راه وجود دارد، اما یکی از سادهترین و موثرترین راهها، تماشای محتوای ویدیویی مرتبط با مفاهیم قرآنی است. کاربران باید ویدیوها را بهطور کامل تماشا کنند؛ نه میتوانند جلو بزنند، نه سرعت آن را تغییر دهند. این محتوای ویدیویی میتواند شامل آیات قرآن، توضیحات معارفی، حفظ موضوعی و دیگر مباحث فرهنگی باشد.»
مدیر گروه تولید بازی اندرویدی آیلیگ به تأثیر آموزش غیرمستقیم اشاره میکند:«یکی از مزایای این بازی، آموزش تدریجی و غیرمستقیم است. کاربران ممکن است ابتدا تنها برای سرگرمی وارد بازی شوند، اما در طول زمان، بدون اینکه متوجه شوند، بخشهای بزرگی از مفاهیم قرآنی را یاد میگیرند. به عنوان مثال، کسی که پیشتر تنها یک سوره از جزء سی قرآن را بلد بوده، پس از چند هفته بازی، ممکن است بیش از ۷۰ درصد این جزء را حفظ کند.»
آیلیگ ؛ گامی نو در آموزش قرآنی از طریق بازی برای نسل جوان
بازی آیلیگ که با هدف آشنایی دانشآموزان با مفاهیم قرآنی طراحی شده، در مراحل مختلف توسعه و تبلیغ خود به دنبال افزایش مشارکت و جذب کاربران جدید است. حجتالاسلام پرنیان با تأکید بر نقش آموزش و پرورش در گسترش استفاده از آیلیگ میگوید:«ما در این مسیر همکاری نزدیکی با سازمان آموزش و پرورش داریم. این سازمان، بهعنوان نهادی رسمی و گسترده، ظرفیتهای زیادی برای تبلیغ و معرفی آیلیگ در میان دانشآموزان دارد. شبکه دقیق و مدیریتشدهای که در سطح استانها، شهرها، مناطق و مدارس وجود دارد، امکان تبلیغات گسترده را به شکلی هدفمند فراهم میکند. مدارس میتوانند بهطور مستقیم این بازی را معرفی کرده و دانشآموزان را برای نصب و استفاده از آن ترغیب کنند.»
یکی از نقاط قوت آیلیگ ، جذابیت ذاتی آن است. پرنیان در این باره توضیح میدهد:« آیلیگ به دلیل طراحی جذاب و تعاملی خود، نیازی به تبلیغات سنگین ندارد. کاربران پس از آشنایی اولیه با بازی، بهطور خودکار در فضای آن باقی میمانند و به استفاده مداوم از آن علاقهمند میشوند. این جذابیت، باعث میشود دغدغه زیادی برای حفظ کاربران نداشته باشیم.»
حجتالاسلام پرنیان همچنین به برنامههای تبلیغاتی آیلیگ اشاره میکند:«ما برای معرفی بیشتر بازی، از روشهای تبلیغاتی متنوعی استفاده کردهایم. یکی از این اقدامات، تولید موشنگرافیهای زیبا و تأثیرگذار است که در نرمافزارهای آموزشی، فضای مجازی، و حتی در بسترهایی مانند شبکه شاد و پیامرسانهای داخلی مانند ایتا منتشر میشوند. همچنین از ظرفیتهای صداوسیما برای معرفی بازی بهره بردهایم. این روشها بهخصوص برای آشنایی والدین با بازی بسیار مؤثر است. چرا که آنها وقتی میبینند فرزندشان همزمان با بازی، مفاهیم قرآنی را یاد میگیرد و حتی شانس برنده شدن در مسابقات را دارد، به نصب و استفاده از بازی علاقهمند میشوند.»
پرنیان بر اهمیت نقش والدین در ترغیب دانشآموزان به استفاده از آیلیگ تأکید میکند:«یکی از مهمترین گروههای هدف ما والدین هستند. این بازی برای آنها اطمینانبخش است، چرا که میبینند فرزندشان به فعالیتی سرگرمکننده و همزمان آموزنده مشغول است. والدین به راحتی میتوانند این بازی را روی گوشیهای خود نصب کنند و از آن حمایت کنند.»
آموزش و پرورش در راه حمایت از بازی آیلیگ برای ارتقاء مفاهیم قرآنی در مدارس
در حال حاضر، برای تشویق مدارس و معلمان به نصب و استفاده از بازی آیلیگ ، گروه تولید این بازی در حال انجام مراحل اجرایی و برنامهریزی است. حجتالاسلام پرنیان در این باره میگوید: «در روزهای پیش رو، جلساتی برای بررسی جزئیات اجرایی این طرح برگزار خواهد شد. در این ایام، تیم ما مشغول کارهای فنی و نرمافزاری بوده و محتوای بیش از چهار تا پنج هزار سوال استاندارد در نرمافزار بارگذاری شده است. این سوالات بهگونهای طراحی شدهاند که مفهومی، کاربردی و ذهن را درگیر میکنند و هم برای حفظ و هم برای ترجمه آیات قرآن مفید هستند.»
وی در ادامه افزود: «در بخش مفاهیم قرآنی، معماهای قرآنی و مثالهایی از زندگی فردی که بهصورت ملموس به مفاهیم قرآن اشاره دارند، در نظر گرفته شده است. در این راستا، بیشتر مسئولیت اجرایی به عهده وزارت آموزش و پرورش است. معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه باید با دستورالعملها و تبصرههای مختلف، این طرح را به مدارس و معلمان معرفی کند و از آنها بخواهد که برای تشویق دانشآموزان به نصب و استفاده از این بازی تلاش کنند.»
آیلیگ میتواند تاریخ آموزش قرآن را متحول کند
پرنیان در خصوص چشمانداز این پروژه و تأثیر آن بر آموزش قرآن به دانشآموزان میگوید: «اگر این مسیر به صورت جدی پیگیری شود و رها نشود، میتواند تأثیرات چشمگیری در فضای قرآنی، اعتقادی، تربیتی و اخلاقی دانشآموزان داشته باشد. در حال حاضر، بچهها ممکن است در کلاس قرآن به زور یا با اکراه حضور داشته باشند و نتوانند ارتباط عمیقی با قرآن برقرار کنند. اما وقتی ما فضایی ایجاد میکنیم که آنها بهطور طبیعی و با انگیزه درگیر قرآن شوند، مثل بازیهای جذاب که با میل خودشان هماهنگ است، این ارتباط عمیقتر میشود.»
وی ادامه میدهد: «اگر این پروژه ادامه یابد و بهطور جدی ارتقا پیدا کند، میتوانیم به فضاهای جدیدتری وارد شویم، مانند استفاده از هوش مصنوعی و محتوای چندرسانهای مانند تصاویر و فیلمها که به مفاهیم قرآنی مرتبط است. به نظر من، اگر این مسیر همچنان ادامه پیدا کند، ممکن است ما شاهد تحولی بزرگ در آموزش قرآن باشیم؛ همانطور که برنامه محفل توانست تأثیر عمیقی در گسترش نگاه قرآنی در کشور بگذارد، آیلیگ نیز میتواند حرکت مشابهی داشته باشد که تاریخ آموزش قرآن را به قبل و بعد از خود تقسیم کند.»
برای دانلود آیلیگ میتوانید رو یلینک زیر کیک نمایید
https://cafebazaar.ir/app/com.artstorm.ileague
منبع: ایرنا
1403/09/26
T
T