ستاد جمعیت و خانواده | وظايف سازمان تبليغات اسلامی در قانون جوانی جمعيت؛

تكاليف قانونی

ستاد جمعیت و خانواده | وظايف سازمان تبليغات اسلامی در قانون جوانی جمعيت؛

تكاليف قانونی

آبان ماه سال ۱۴۰۰ پس از آن كه مجلس «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را تصويب كرد برای اجرا به دولت ابلاغ شد. برای اجرای هرچه بهتر نيز تكليف شد ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور و ۲۳ عضو ديگر كه شامل ۱۰ وزير و ۴ رئيس سازمان هم می‌شود، تشكيل شود. كه يكي از اعضاي ستاد ملی جمعيت، رئيس سازمان تبليغات اسلامی است.

تكاليف قانونی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، آبان ماه سال 1400 پس از آن كه مجلس «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را تصويب كرد و شوراي نگهبان آن را تاييد نمود، براي اجرا به دولت ابلاغ شد. مقرر شده اين قانون به صورت آزمايشي به مدت 7 سال اجرا شود. براي اجراي هرچه بهتر نيز تكليف شد ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور و 23 عضو ديگر كه شامل 10 وزير و 4 رئيس سازمان هم مي‌شود، تشكيل شود. كه يكي از اعضاي ستاد ملي جمعيت، رئيس سازمان تبليغات اسلامي است. در قانون جواني جمعيت كه 73 ماده¬ و 81 تبصره دارد، چند تكليف بر دوش سازمان تبليغات اسلامي گذاشته شده است كه در ادامه اين تكاليف قانوني مرور مي‌شوند. بايد توجه داشت كه مطابق قانون، سازمان تبليغات اسلامي بيشتر نقش همكار، مشاور و يا ناظر براي دستگاه‌هاي اجرايي دارد و اگر تكليفي در اين قانون بر دوش اين سازمان گذاشته شده، بيشتر از جنس تبليغ و ترويج و تعيين برنامه و راهبرد است.

آگاهي‌بخشي با توليد محتوا
مطابق ماده 28 قانون جواني جمعيت در كنار ارگان‌هايي همچون وزارت ارشاد و صداوسيما، سازمان تبليغات اسلامي مكلف شده‌درباره 7 محور، در سطح عموم جامعه با اقداماتي از قبیل تولید و پخش فیلم، سریال، تبلیغات بازرگانی، برگزاری جشنواره¬ها و نمایشگاه‌ها، آگاهي‌بخشي انجام دهد. اين محورها عبارتند از؛
*وجوه مثبت و ارزشمند ازدواج آسان و به هنگام نیاز 
*تعدد فرزندان در خانواده 
*تقویت و حمایت از نقش¬های مادری و همسری
*صیانت از تحکیم خانواده 
*مقابله با محتوای مغایر سیاست¬های کلی جمعیت
*عوارض جانبی استفاده از روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری
*عوارض خطرناک پزشکی، روانشناختی و فرهنگی و اجتماعی سقط جنین
همچنين بند «پ» اين قانون، سازمان صدا و سیما را مکلف كرده با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی مرتبط، بخشی از تولیدات خود را به ساختارها و قالب‌های مختلفی از قبیل تولید فیلم، سریال، مستند، پویانمایی و برنامه¬های گفتگومحور، ترکیبی و مسابقات اختصاص دهد که محتوا و مضمون اصلی آنها ارزشمندی، ترویج و تبلیغ فرزندآوری، تقبیح تجردزیستی و کم فرزندی و مذمت و حرمت سقط جنین است.

تكليف قانون: سازمان تبليغات اسلامي بايد با مشاركت صداوسيما براي آگاهي‌بخشي جامعه در محورهاي مشخص شده، اقدام به توليد محتوا كند.

حمايت از تشكل‌هاي فعال در حوزه جمعيت
طبق ماده۳۰ قانون جواني جمعيت، سازمان تبلیغات اسلامی در چهارچوب اساسنامه خود موظف است برنامه جامعی جهت حمایت از فعالین مردمی در حوزه¬ فرزندآوری و تسهیل ازدواج، در قالب هیئآت، مساجد، کانون‌های فرهنگی، اعزام مبلغ و مانند آن تدوین نماید.
همچنين مطابق ماده۳۱ همين قانون، وزارتخانه¬های کشور، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر نهادهای ذی¬ربط مکلفند حداقل 30 درصد از بودجه حمایتی از سازمان¬های مردم نهاد و تشکل‌های فرهنگی را به مجموعه¬هایی از قبیل گروه‌های فرهنگی و جهادی، کانون¬های فرهنگی مساجد و سازمان‌های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده با رویکرد دینی تشکیل شده، اختصاص دهند. 

تكليف قانون: سازمان تبليغات اسلامي بايد از تشكل‌هاي مردمي كه حوزه‌هاي فرزند‌آوري، تسهيل ازدواج و استحكام خانواده فعاليت مي‌كنند، بويژه در قالب هيئت‌ها، مساجد و كانون‌هاي فرهنگي در 3 محور اصلي حمايت كند؛ اول، تدوين برنامه جامع راهبردي براي اين نوع حمايت؛ دوم، پشتيباني لازم فكري و محتوايي مانند اعزام مبلغ و سوم، اختصاص حداقل 30 درصد از بودجه حمايتي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد به اين نوع تشكل‌ها. 

نظارت بر تبليغات محيطي
ماده۳۲ قانون جواني جمعيت، وزارت راه و شهرسازی و کلیه شهرداری¬ها و دهیاری¬ها را مكلف كرده در سطح شهرها، روستاها، راه‌های مواصلاتی و سایر اماکن عمومی، حداقل یک سوم ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده است را به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده اختصاص دهند.
مطابق تبصره اين ماده قانوني، در اجرای این حکم، حداقل 40 درصد از ظرفیت این ماده با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار نهادهای مردمی از قبیل گروه‌های جهادی و سازمان¬های مردم نهاد دارای مجوز که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می‌کنند، قرار می¬گیرد.

تكليف قانون: اگرچه در اين ماده، قانون تكليفي براي سازمان تبليغات اسلامي مشخص نكرده اما وظيفه سازمان نظارت بر اين است كه دستكم 40 درصد از ظرفيت تعيين شده در اين قانون، در اختيار گروه‌های جهادی و آن دسته از سازمان¬های مردم نهاد قرار بگيرد که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می‌کنند.

همكاري‌هاي آموزشي و تربيتي

ماده۳۳ قانون جواني جمعيت، وزارت آموزش و پرورش را مکلف كرده است با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و در چهارچوب مصوبات شورای¬عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اقدامات زیر را انجام دهد؛
الف ـ تربیت و آموزش مهارت‌های مربوط به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، رشد شخصیت فردی و اجتماعی، مهارت های فردی، ترویج فرهنگ ارزشمندی ازدواج، خانواده و فرزندآوری و مسؤولیت پذیری برای تشکیل و تعالی خانواده با لحاظ اصول یادگیری مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه آموزشی، پژوهشی، تربیتی درقالب کلیه بسته¬های یادگیری به¬ویژه کتب درسی، تولیدات و رویدادها، جشنواره¬ها و اردوهای فرهنگی و تربیتی، محتوای چند رسانه¬ای به صورت تعاملی و برخط با بهره¬گیری از ظرفیت زیست¬بوم¬های فناورانه در بستر فضای مجازی در کلیه مقاطع تحصیلی 
ب ـ گنجاندن محتوای آموزشی و پرورشی در راستای بندهای سیاست های کلی جمعیت و سیاست¬های کلی خانواده در کتاب‌های درسی ظرف دوسال بعد از لازم¬الاجراءشدن این قانون 
پ ـ آموزش و مهارت¬های تربیتی دوران بلوغ و ازدواج از طریق آموزش مستمر به اولیاء و کارکنان آموزشی، متناسب با سن دانش‌آموزان و براساس سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به صورت حضوری 
ت ـ تربیت نیروی انسانی توانمند، متعهد و متأهل برای درس«مدیریت خانواده و سبک زندگی»

تكليف قانون: در اين ماده هم سازمان تبليغات اسلامي صرفا با وزارت آموزش‌و پرورش بايد همكاري كند تا هم محتواي آموزشي و تربيتي مناسب در اختيار دانش‌آموزان قرار بگيرد و هم نيروي انساني كارآمد در اين حوزه تربيت شود.

توسعه فرهنگ واسطه‌گري ازدواج

مطابق ماده۳۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان تبلیغات اسلامی مکلف است به منظور ترویج و تسهیل در امر ازدواج، از طریق مؤسسات فرهنگی، مساجد و روحانیون و دیگر ظرفیت‌های مردمی به توسعه فرهنگ واسطه¬گری در امر انتخاب همسر، با محوریت و مشارکت خانواده‌ها و رعایت موازین قانونی و شرعی بپردازد. 
همچنين تبصره اين ماده، وزارت ورزش و جوانان را موظف كرده با تأیید سازمان تبلیغات اسلامی، مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر نماید.

تكليف قانون: سازمان تبليغات اسلامي بايد از يك سو فرهنگ واسطه‌گري ازدواج را بخصوص در مراكز مذهبي با مشاركت خانواده‌ها افزايش دهد و از ديگرسو مجوز مراكز همسريابي را تاييد كند، هرچند كه صدور اين مجوز با وزارت ورزش و جوانان است.
 

1403/05/20

تعداد بازدید: 32

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

ایران
آیکون توانخواهان

T

T