ستاد جمعیت و خانواده | نگاهی به عملکرد عملكرد سازمان تبلیغات اسلامی در تولید آثار نمایشی برای جوانی جمعیت

خانواده در نمای نزدیک

ستاد جمعیت و خانواده | نگاهی به عملکرد عملكرد سازمان تبلیغات اسلامی در تولید آثار نمایشی برای جوانی جمعیت

خانواده در نمای نزدیک

خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه ترویج ازدواج، ضرورت فرزندآوری و مواهب تعدد فرزندان و همچنین تقبیح سقط جنین محصولات تلویزیونی و سینمایی متعددی ساخته كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

خانواده در نمای نزدیک

به گزاش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، ماده 28 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بسیاری از نهادها و سازمان‌ها را مكلف كرده كه برای آگاهی‌بخشی جامعه درباره ارزش ازدواج و تعدد فرزندان از یك‌سو و مضرات استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری و سقط جنین از سوی دیگر «اقدامات لازم از قبیل تولید و پخش فیلم، سریال، تبلیغات بازرگانی، برگزاری جشنواره¬ها و نمایشگاهها را انجام دهند.»

همچنین بند «پ» این ماده چنین است: «سازمان صدا و سیما مکلف است با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی مرتبط، بخشی از تولیدات خود را به ساختارها و قالب های مختلفی از قبیل تولید فیلم، سریال، مستند، پویانمایی و برنامه¬های گفتگومحور، ترکیبی و مسابقات اختصاص دهد که محتوا و مضمون اصلی آنها ارزشمندی، ترویج و تبلیغ فرزندآوری، تقبیح تجردزیستی و کم فرزندی و مذمت و حرمت سقط جنین است.»

اگرچه طبق این بند، سازمان تبلیغات اسلامی صرفا باید در تولید محتواهای ذكر شده مشاركت داشته باشد اما خانواده بزرگ سازمان در زمینه ترویج ازدواج، ضرورت فرزند آوری و مواهب تعدد فرزندان و همچنین تقبیح سقط جنین محصولات تلویزیونی و سینمایی متعددی ساخته كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود. صرفا جهت يادآوري لازم است گفته شود، بخش زيادي از فیلم‌های تولیدی درباره موضوع جواني جمعیت در جشنواره 100به نمايش درآمده‌اند كه اغلب تولید حوزه هنری محسوب مي‌شوند.

تصويري از زشتي سقط جنين
مستند
خون‌ريزي
محصول: مركز مستند سفيرفيلم 
هدف: نمايش عوارض خطرناک پزشکی، روانشناختی و فرهنگی و اجتماعی سقط جنین
مستند «خونریزی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد خوشدل‌فر با بررسی زندگی یک زن طرفدار سقط، به رویه قانونی شدن سقط جنین در آمریکا و مخالفان و موافقان این کار در این کشور می‌پردازد. اين مستند 40 دقيقه‌اي كه بارها و در جشنواره‌ها و اكران‌هاي محدود در نهادهاي فرهنگي مانند دانشگاه‌ها به نمايش درآمده بود براي نخستين بار چهارشنبه ۵ مرداد 1401 از شبکه مستند سیما شد.
 محمد خوشدل‌فر (كارگردان): همانطور که می‌دانید قانون سقط جنین همواره یکی از موضوعات پربحث بوده و نه تنها در آمریکا، بلکه در تقریباً تمام کشورها محل مناقشه بوده است. در کنار آن، بخش مهمی از این فیلم درباره نمایش بی‌پرده عمل سقط جنین است و سعی کردیم در مورد چگونگی این کار و اثرات آن روی مادر سخن بگوییم. شاید نگاه‌ها به این اتفاق کمی ساده‌انگارانه باشد، اما سعی کردیم نشان بدهیم که عمل سقط برای آن جنین، هم زجرآور و هم دردآور است.آمارهای بسیاری درباره وضعیت ایران در موضوع سقط جنین ارائه شده اما آنچه همه روی آن اجماع دارند این است که دست کم روزی ۱۰۰۰ بچه سقط می‌شود. بر این‌اساس حدود ۴۰۰ هزار سقط برای حدود ۲۳ میلیون خانم در سن باروری آمار بالایی محسوب می‌شود، این نرخ حتی بالاتر از کشورهایی مثل آمریکا است. همین نکته برای ما دغدغه‌ای ایجاد کرد تا درباره سابقه سقط جنین، اقدامات و قانونگذاری‌های انجام شده، مستندی بسازیم. پرداختن به شرایط ایران نیازمند بحث مفصل‌تری است و در قالب این کار نمی‌گنجید. درواقع ما یک بحث کلی که در همه جای دنیا درباره آن بحث شده است را مطرح کردیم. اگر بنا داشتیم مسائل ایران را هم در فیلم بیاوریم نیازمند فضای بیشتری بود و باید فنی‌تر، دقیق‌تر و کامل‌تر به آن پرداخته می‌شد. عامدانه سعی کردیم به این موضوع در ایران نپردازیم و نگاهمان بررسی یک سیر تاریخی در آمریکا به شیوه مستندی آرشیوی بود. 

فرزندآوري؛ يك مسئله ملي
فیلم کوتاه تلویزیونی
اژدها لازم می شود!
محصول: باشگاه فيلم سوره
هدف: آگاهي بخشي درباره وجوه مثبت و ارزشمند تعدد فرزندان در خانواده 
فیلم کوتاه «اژدها لازم می شود» به کارگردانی سامان غنائمی و تهیه کنندگی محمدجواد موحد سال 1399 ساخته شده اما براي نخستين بار 25 ارديبهشت 1401 قبل از خبر شبکه سه سیما پخش شد. این فیلم که در باشگاه فیلم سوره تهیه شده روایت شب پنجمین سالگرد زوج جوانی است که باید مراقب يك دختر 3 ساله بسیار پرجنب و جوش باشند.
محمدجواد موحد تهیه‌کننده : مسئله «بحران جمعیت» که گاهی به غلط مسئله‌ای دولتی و یا حکومتی فرض می‌شود، یک مسئله ملی است. تا ۲۰ سال دیگر، بزرگ‌ترین مسئله‌ ما پیری جمعیت و کمبود نیروی کار خواهد بود. این واقعیتی است که شیب نمودارهای جمعیتی امروز به ما می‌گوید. به‌ویژه در بازه زمانی حوالی ۹۲ تا ۹۷، منفی‌ترین شیب رشد جمعیت در جهان را داشته‌ایم. طبیعتاً مشکلات اقتصادی و فرهنگی هم در این مسئله دخیل است اما در هر حال باید فکری برای آن اندیشیده شود. واقعیت این است که فیلم ساختن درباره «فرزندآوری» کار سختی است، چرا که این موضوع یکی از خصوصی‌ترین مسائل و تصمیمات افراد در یک زندگی مشترک است و به این راحتی نمی‌توان درباره آن نسخه پیچید. واقعیت این است که بچه‌داری سخت است. بالاخره فضای دو نفره یک زن و شوهر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، مسائل و مشکلات مالی با خود به همراه دارد با همه این‌ها و فارغ از هر اعتقاد شخصی، سخت می‌توان این موضوع را به کسی که فرزند ندارد، باوراند که داشتن فرزند در هر حال لذتبخش است. همه این لحظات سختی، به یک لحظه خنده یک دختربچه چهارماهه می‌ارزد. اساساً هم رسم دنیا همین است که هیچ خوبی و لذتی به تنهایی نیست و حتماً کنارش سختی‌هایی هم دارد. ممکن است در این فیلم کوتاه، نمایش سختی‌ها بر لذت‌ها بچربد و اگر اینگونه باشد این ایراد به تولید ما وارد است، اما تلاش‌مان این بود که یک موجود جذاب را در قالب یک دختر سه ساله که کارهای جذابی هم می‌کند به تصویر بکشیم تا لذت آن بر سختی‌های نگه‌داری از آن غلبه داشته باشد.

 

كفش نه، بچه!
تيزر فرهنگي
كفش دزدك
محصول: باشگاه فيلم سوره
هدف: آگاهي بخشي درباره وجوه مثبت و ارزشمند تعدد فرزندان در خانواده 
تیزر فرهنگی کفش دزدک یکی از محصولات 1400 است که کارگردانی آن را محمد پایدار انجام داده و فیلمنامه آن را حسین حقیقی نوشته است. داستان اين فيلم 3 دقيقه‌اي درباره علیرضا، کودک شش ساله‌ و تک فرزندی است که همیشه در مهمانی‌ها، کفش‌های هم سن و سال‌هایش را قایم می‌کند تا بتواند بیشتر با آن‌ها وقت بگذراند. پدر و مادرش برای رفع این مشکل، اقداماتی مانند خریدن تعداد زیادی کفش بچگانه را انجام می‌دهند اما فایده‌ای ندارد. تا اینکه به یک مشاور مراجعه می‌کنند و متوجه می‌شوند علیرضا، دوست دارد خواهر یا برادر دیگری داشته‌باشد تا تنها نباشد. یک سال بعد، با آمدن یک عضو جدید به این خانواده، همه از جمله علیرضا بسیار خوشحال می‌شوند. 


 
متفاوت با قبلي‌ها
برنامه تلويزيوني گفت‌وگو محور
مامان‌ها
محصول: مرکز مستند سوره حوزه هنری
هدف: تقویت و حمایت از نقش¬های مادری و همسری، صیانت از تحکیم خانواده
مادر بودن در عصر امروز چالش‌برانگیز است. تعریف مادری برای ما بسیار متفاوت از تعریف مادرانمان شده است. مامان‌های امروزی چالش‌های زیادی با فرایند بزرگ‌شدن و تربیت فرزندانشان از نوزادی تا نوجوانی و بعد از آن دارند. گاهی ارتباط بین مامان‌ها با فرزندشان، آنها را در بزنگاه‌های دشوار تصمیم‌گیری درست و بجا مستأصل می‌کند. شرح این قصه مثل گیسوی قصه‌های مادرانه، مفصل است اما آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به‌قدرذره‌ای باید چشید. این کاری است که «مامان‌ها» در شبکه سه انجام داد. برنامه مامان‌ها به مادران فرصت داد تا از چالش‌ها و دردسرهای مادر بودن بگویند. فصل دوم مامان‌ها، بعد از سپری‌شدن تجربه فصل اول، حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت. این برنامه محصول مشترک گروه اجتماعی شبکه سه سیما و مرکز مستند سوره حوزه هنری بود که 23 مرداد 1401 حوالی ساعت 18 از شبکه سه پخش می‌شد.
این برنامه از معدود برنامه‌هایی بود که با سایر برنامه‌های تلویزیون در حوزه خانواده، زنان و تربیت تفاوت بسیاری داشت و تلاش کرد تا با به‌تصویرکشیدن سختی‌ها و دغدغه‌های تربیتی مادران امروز، به تفاوت نگاه‌های تربیتی و انتخاب‌های مختلف مادرها در مواجهه با چالش‌های گوناگون بپردازد. 
برخلاف فصل اول که بخش قابل‌توجهی از موضوعات آن درباره مسائل جدیدتر مادری از جمله چالش‌های مادران در عصر تکنولوژی بود، اما در فصل دوم سرفصل‌هایی مانند همدلی و کمک به مادران، فردیت مادران ایرانی و چگونگی عبور از چالش‌های مادری در اولویت محتوایی این برنامه قرار گرفته بود. 
مامان‌ها در فصل اول به دغدغه مادران دارای کودک سه، چهار‌ساله و بالاتر می‌پرداخت؛ اما دامنه موضوعات و دغدغه‌های مادرانه در سری دوم این مجموعه گسترده شد و به موضوعات جدیدی از جمله دغدغه‌های پیش از مادر شدن، نحوه زایمان، افسردگی پس از زایمان، انتخاب‌های شغلی بعد از مادری، دوست‌یابی، بارداری در دوره عقد، نحوه زایمان، سقط‌جنین عمد و غیرعمد و... پرداخته شد. مامان‌ها تأثیر خوبی روی برنامه‌سازی در حوزه خانواده گذاشت و به‌مثابه نقطه عطفی در ایده‌پردازی و برنامه‌سازی در حوزه زنان شناخته شد که این اتفاق بزرگ و قابل‌توجهی است. 

در راه اسكار
فيلم سينمايي
در آغوش درخت
محصول: مشترك سازمان سينمايي سوره و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
هدف: تقویت و حمایت از نقش¬های مادری و همسری، صیانت از تحکیم خانواده
در آغوش درخت با نمایش قاب‌هایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه به تولید رسیده و با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد. «در آغوش درخت» اولین فیلم بابک خواجه‌پاشا است که بهمن سال 1401 در چهل و يكمين جشنواره فیلم فجر به نمايش درآمد و در رشته‌هاي بهترین طراحی صحنه، بهترین صدا، بهترین فیلمنامه، بهترین نقش اول زن، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم اول نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد. از بین 8 نامزدی سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار بهترین فیلم اول و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به بابک خواچه‌پاشا رسید. باوجود تحسين و تمجيد از اين فيلم كه محصول مشترك سازمان سينمايي سوره و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است، اما از وقت نمايش آن در جشنواره و نامزدي‌هاي متعدد و دريافت 2 جايزه از جشنواره فجر تا اكران سراسري، زماني طولاني سپري شد. با اين حال هیأت انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، با اکثریت آرا فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا را به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد.
«در آغوش درخت»از 17 مرداد 1403 در ۱۰۱ سالن سينما اکران شد و در يك ماه توانست حدود 4 ميليارد تومان بفروشد و درميان پرفروش‌ترين فيلم‌هاي اجتماعي قرار بگيرد. غير از موفقيت‌ها در كسب جوايز سينمايي گوناگون و توفيق در اكراندر كشورهاي مختلف، چندي پيش خبري انتشار يافت که یک زوج گیلانی در آستانه طلاق، پس از تماشای این فیلم، از تصمیمشان منصرف شدند.
بابک لطفی خواجه‌پاشا، کارگردان فيلم: «خانواده موضوعی‌ست که همواره دغدغه من بوده؛ از خانواده می‌توان اجتماع و سیاست را درست کرد. ما باید روی مساله طلاق که رشد چشمگیری در کشور ما دارد، کار کنیم و فیلم بسازیم. در آغوش درخت سعی می‌کند دغدغه‌های خانواده‌ها را بررسی کند به خصوص دغدغه‌هایی که در خانواده‌های ایرانی شاید منجر به بحران شده باشد.این فیلم نگاه کودکان را نسبت به مسائل والدین به تصویر کشده است؛ این فیلم زاویه دید تازه‌ای به بحران خانواده از نگاه دو کودک داشته و این بحران را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و راهکار جدیدی را به خانواده نشان دهد.»

يك عاشقانه پاك و بي‌آلايش
فيلم سينمايي
عطرآلود
محصول: سازمان سینمایی سوره
هدف: تقویت و حمایت از نقش¬های مادری و همسری، صیانت از تحکیم خانواده
هادی مقدم‌دوست پس از ۷ سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام عطرآلود به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره، در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی کرد. اين فيلم برای بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری، نقش اول مرد و نقش اول زن نامزد شد و مسعود سخاوت دوست، سيمرغ بلورين بهترین موسیقی متن را برای این فیلم برد. 
فیلم عطرآلود به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند و اين كه پدري در آستانه مرگ با ترديدهايش براي نگهداري جنين همسرش كلنجار مي‌رود.
از نگاه بسياري از كارشناسان، عطرآلود یک اثر درخشان سینمایی در ساختار و معناست. فیلم‌نامه و پیرنگِ کامل و خاص، لحن سمبلیک و شکل تاویل‌پذیر داستان، بازی بی‌نقص و دیدنی درونی و برونی هنرپيشه اصلي، خلاقیت‌های جدید و جالب بصری و مضمونی از جمله مواردی است که باعث می‌شود عطرآلود یک اثر سینمایی قابل ستایش باشد. عطرآلود حاوی ارزشمندی‌ها و ممیزه‌هایی در ساخت و شیوۀ فیلم‌سازی است که شاید مهم‌ترینش رنگ فانتزی و خیالِ پیشرفته‌ فیلم است، رنگ و خیالی که باز در سینمای شدیدا واقع‌گرا و تک‌بعدی دهه‌ی اخیر سینمای ایران بسیار مغتنم است و در عین‌حال به چشم پسندها و داوری‌های سیاست‌زده و کلیشه‌ای نمی‌آید.
«عطرآلود» از آن دسته فیلم‌هایی است که هرکس بهره‌ خود را از آن می‌گیرد؛ فيلمي كه می‌تواند هم جوابگوی مخاطبی باشد که دنبال قصه‌ عاشقانه است، هم مخاطبی که در جستجوی محتوای دینی است و هم پاسخگوی مخاطبی که علاقه‌مند به مسائل اجتماعی روز است. قصه‌ عاشقانه عطرآلود سرراست و پاکیزه است. عشقی متعهد، پایدار و کیمیا در این زمانه؛ عشقی که برخلاف بسیاری از فیلم‌های سینمایی دیگر با خیانت، خشونت، ناسازگاری، خودخواهی و پوچ‌گرایی آلوده نمی‌شود.

با لهجه كرمانی
انيميشن
 لوپتو
محصول: سازمان سینمایی سوره
هدف: صیانت از تحکیم خانواده
انیمیشن سینمایی «لوپتو» در ژانر کمدی و ماجراجویانه نخستین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره است که با تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد، توسط هنرمندان کرمانی تولید شده‌است. در گویش کرمانی «لوپتو» به اسباب بازی‌ها و عروسک‌های دست‌ساز گفته می‌شود که قدیم‌ها، مادرها برای فرزندان خود درست می‌کردند. در کل انیمیشن هم ماشین‌هایی با پلاک ۴۵ می‌بینیم که تأکیدی بر زیست‌بوم قصه شهر کرمان است.
عليرغم فروش بالاي اين انيميشن، اما روند اكران آن هم قابل توجه، و چرخه تولید و اکران فیلم لوپتو یک اتفاق تازه و تجربه منحصر به فرد در حوزه هنری بود كه ماجرای شیرین رویداد فیلم بازی را رقم زد. در اين رویداد که علاوه بر اکران این فیلم در سینما فلسطین تهران، کودکان و نوجوانان بازی‌های رومیزی، تئاتر تعاملی، نمایش عروسکی، کارگاه‌های ساخت اسباب بازی، کارگاه نقاشی و بازدید غرفه‌های تخصصی را تجربه کردند و در کنار هم ساعاتی را درگیر این انیمیشن، داستان و شخصیت‌های آن شدند. 

روايت جوان‌ها از جوانی جمعيت
سریال 
تازه وارد
محصول: باشگاه فيلم سوره
هدف: آگاهي بخشي درباره وجوه مثبت و ارزشمند تعدد فرزندان در خانواده، 
نمايش عوارض جانبی استفاده از روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری  و عوارض خطرناک پزشکی، روانشناختی و فرهنگی و اجتماعی سقط جنین
سریال «تازه وارد» نخستین تجربه سریال‌سازی بچه‌های باشگاه فیلم سوره محسوب مي‌شد و یکی از تلاش‌های خانواده سازمان تبلیغات اسلامی به زبان هنر. نکته مهم «تازه وارد» تجربه‌گرايي آن بود. سریال «تازه وارد» حاصل تجربه کارگردانی جوان‌هایی است که در سال های اخیر در مسیر آموزشی تربیتی باشگاه رشد کرده بودند و حالا به مرحله کارگردانی چند اپیزود یک سریال تلویزیونی رسیده بودند. نقطه بلوغ برای بعضی از بچه‌های باشگاه از پسِ چند سال تجربه تیزر فرهنگ و فیلم کوتاه. نقطه‌ای که موجب شکوفا شدن و ادامه مسیر ارتقا و رشد هنری چند جوان مستعد هم بود. 
این سریال در هر قسمت میزبان یک گروه از فیلمسازان جوان بود كه فرزندآوری و مشکلات خانواده‌هایی که آرزوی بچه‌دار شدن دارند، را روايت مي‌كردند. «تازه وارد» برای اولین بار خرداد ماه 1401 روی آنتن شکبه سه تلويزيون رفت و هر 11 قسمت آن پخش شد. برای ضبط اين سريال نزدیک به 150 لوکیشن درگیر شد و 35 بازیگر اصلی نیز در قسمت‌های مختلف این سریال ایفای نقش کردند. ساخت هركدام از قسمت‌های تازه وارد، 7 الی 8 روز زمان برده است. علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما درباره این سریال گفت: رونمایی از هشت چهره موفق و آینده دار در حوزه داستانی برای ما مهم‌تر از رونمایی از سریال است و خروجی اصلی این کار برای ما سرمایه انسانی است.
 همچنين حسين حقيقي موسیقی «پا به ماه» را به عنوان تیتراژ سریال تلویزیونی «تازه‌وارد» ساخت كه بارها از شبکه 3 سیما پخش شده است. در این قطعه مسیقی با زبانی ساده و دل‌پسند طعم شیرین فرزندآوری يادآوري مي‌شود.

يك مجموعه كامل درباره سقط جنين
مستند
لابيرنت
سه‌شنبه ۲۶ شهریور نشست هم‌اندیشی حامیان مردمی «حیات جنین» و رونمایی از مستند «لابیرنت» با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت و فعالان این حوزه برگزار شد. مستند «لابیرنت» به کارگردانی محمدرضا عبدالحمیدی در کنار بیان شگفتی‌های خلقت جنین به روایت مادرانی می‌پردازد که روزگاری درگیر تصمیم‌گیری برای سقط فرزند خود بوده‌اند. روزهای سخت برای آن‌ها که جنین در حال رشد خود را می‌بینند ولی در تلاش هستند خود را متقاعد کنند که اشتباهی مرتکب نمی‌شوند. در اين مستند 70 دقيقه‌اي، با بيش از 25 كارشناس صحبت شده تا پيامدهاي تلخ سقط جنين معلوم شود. در انتهای این برنامه از پوستر پویش «حیات جنین» رونمایی و توسط رئیس سازمان تبلیغات اسلامی امضا شد.
حجت‌الاسلام محمد قمي، رئيس سازمان تبليعات اسلامي در مراسم رونمايي از مستند «لابيرنت» گفت: «حتماً سقط و تقبیح سقط در سبد اولویت‌های مسئله جوانی این جامعه است و در اهمیت آن حتی یک نفر را نجات دادن معادل نجات دادن بشریت و همه انسان‌ها است. این مسئله یک مسئله حیاتی است. مجموعه‌های مردمی می‌توانند این مسائل را حل کنند و در راستای موارد عنوان شده و ظرفیت‌هایی که وجود دارد همه در خدمت شما هستند. اين معضل، یک جنگ است؛ حضرت آقا گفتند جریانی می‌خواهد با ریشه کن کردن خانواده به بشریت ضربه بزند. باید با اقدامات فرهنگی، پایه‌های انگاره‌های اجتماعی درباره سقط جنین تغییر کند، وقتی در ذهن‌ها سقط جنین دیه ندارد، دفن ندارد، گناه تلقی نمی‌شود، توبه ندارد و این تلقی عرفی و اولیه در جامعه مبنی بر این که این جنین، هنوز بچه نیست پس از بین بردنش ایرادی ندارد، وجود دارد باید تلاش کنیم که این ذهنیات توسط مجموعه‌های مردمی و فرهنگی اصلاح شود و تلقی مردم به اصول و ارزش‌های ایرانی نزدیک شود هرچند که کار سختی است.»


مریم قاضی سعیدی دبیر پویش «حیات جنین»:  دقیقا ما دنبال این هستیم با استفاده از ظرفیت رسانه همه آدم ها را پای موضوع «حیات جنین» بیاوریم و مستند لابيرنت قرار است برای ما یک پله و سکو باشد تا آدم های مختلف را آگاه کنیم و همه طیف ها نسبت به موضوع حساس شده و احساس دغدغه کنند. ما متاسفانه می‌بینیم صدا و سیما در قانون جوانی جمعیت وظایفی دارد اما خبری از فعالیت نیست. یا در جشنواره ها بخشی برای این موضوع وجود ندارد. یا مثلا همه ان‌جی‌اوها می‌توانند بخشی برای «حیات جنین» داشته باشند. امیدواریم رسانه پله و ظرفیتی باشد که همه ظرفیت ها پای کار این موضوع بیایند.
محمدرضا عبدالحمیدی، كارگردان:  مستند «لابیرنت» مستندی جامع در حوزه سقط جنین است و هرکس این مستند را ببینید و دغدغه‌مند این حوزه باشد ممکن است با جزئیات آن مخالفت باشد اما با کلیت آن موافق است. می‌فهمید مستند دم دستی نیست و مخاطبی که دغدغه این موضوع را نداشته باشد این موضوع به دغدغه اش تبدیل می‌شود و ما بازخوردی داشتیم که که مخاطب گفته است قبل و بعد از دیدن این مستند آدم متفاوتی شدم.

1403/10/02

تعداد بازدید: 24

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

ایران
آیکون توانخواهان

T

T