۹ خرداد | حجتالاسلام قمی در صفه شخصی خود نوشت؛
صهیونیست میکُشد، چون میداند اگر فرصتِ روایت و نجات بدهد، میبازد
دانشگاه سوره | رئیس دانشگاه بین المللی سوره:
نخستین نشست تخصصی همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، در دانشکده هنر دانشگاه بین المللی سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست تخصصی همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، در دانشکده هنر دانشگاه بین المللی سوره برگزار شد. این همایش در نخستین نشست تخصصی رشته هنر، با حضور استادان و صاحبنظران این حوزه در سالن شهید آوینی دانشگاه از صبح تا بعد از ظهر در چندین پنل تخصصی برگزار بود.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی هنر انقلاب گفت: دستبوس همه عزیزانی هستم که در راستای هنر انقلاب اسلامی، قدم برداشتند و مقالاتی نگارش کردند. یاد شهید آوینی را گرامی میداریم. وی افزود: وقتیکه از هنر انقلاب اسلامی و مصادیقش صحبت میکنیم باید در ابتدا نظریه آن را مشخص کنیم، به نظر من هنر انقلاب اسلامی هنری مبتنی بر خرد ناب است که خیال را واقعیت میبخشد و متکی به مقاومت است. بهزعم این کمترین، هنر حِکمی مبتنی بر سنجش خرد ناب است. خرد ناب یعنی جمع عقل معاش، عقل معاد، عقل نظری و عقل عملی است. ادغام این چهار عقل منجر به خرد ناب میشود.
وی ادامه داد: ما باید معنای انقلابیگری را از رهبر انقلاب بشنویم. من دو منبع را از ایشان نقل میکنم یکی در بیانیه گام دوم انقلاب و دیگری سخنرانی که در سال ۹۵ توسط ایشان صورت گرفت. هنر انقلابی، هنری است که بندگی را تقویت میکند. هنر انقلاب اسلامی، آفرینش عینی خیال مبتنی بر خرد ناب است.
محمد حسین ساعی، رئیس دانشگاه بینالمللی سوره در «نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی» گفت: متأسفانه باید اعلام کنم که در چهلوهفتمین سالگرد انقلاب، این نخستین همایشِ دارای هویت دانشگاهی در حوزه هنر انقلاب اسلامی است. هرچند پیشتر، همایشهایی با موضوع هنر انقلاب برگزار شده بود، اما هیچکدام شأنیت دانشگاهی نداشتند.
رئیس دانشگاه بینالمللی سوره در ابتدای سخنانش از عدم پرداخت نظری به مقوله هنر اسلامی طی سالیان گذشته اینطور گفت: پس از انقلاب اسلامی کار جدی نظری و مطالعاتی درخصوص هنر و ادبیات انقلاب اسلامی صورت نگرفته است. به پیشینه که رجوع میکنیم، مشاهده میکنیم که ما اولین همایش دارای نمایه علمی در موضوع هنر انقلاب اسلامی هستیم که استقبال ویژه ای از آن شد. علاوه بر این، در چهل و هفت سال گذشته در دانشگاههای ما به این موضوع با این عنوان پرداخته نشده، یا دست کم عناوین مختصری در این حوزه تولید شده و یا در قالبهای عمومیتر در دانشگاهها و در فرمت دانشگاهی به آن پرداخته شد.
وی در ادامه به مردمیتر شدن فضای دانشگاهها اشاره کرد و افزود: تحولات جدی دیگری بعد از انقلاب در حوزه هنر، رسانه، معماری و ادبیات داشتیم که در جای خود قابل مطالعه است. همچنین در همه حوزهها جهشهای چندبرابری داشتیم. روند رشد خیلی از این شاخصها پیش و پس از انقلاب وجود داشته؛ در این میان، روند پیش از انقلاب نگران کننده بود اما بعد از انقلاب روند رشد فزایندهای در بسیاری از رشتهها داریم.
ساعی در ادامه بیان کرد: دغدغه طراحی این همایش این است که در این حوزهها، مطالعات در هنر معاصر کم بوده. تجربههایی که در شعر و هنر و گرافیک بوده، پربار است و مطالعه آن نیز جذاب خواهد بود؛ ولی در حوزههای دیگر مثل معماری و شهرسازی کمتر به آن پرداخته شده است. این همایش حتی میتواند برای خارج از مرزهای ایران نیز جذب شوند.
رئیس دانشگاه بینالمللی سوره به آثار و نتایج به دست آمده از همایشها اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه استقبال چشمگیری نسبت به همایش ملی هنر انقلاب وجود داشته که منجر به چاپ کتابی در این زمینه شده. همچنین برای توسعه بیشتر در این حوزه پیشنهاد تأسیس پژوهشگاه را داده ایم.
دانشگاه، جایی برای بازشناسی هنر انقلاب
ساعی با تأکید بر ظرفیت دانشگاهها برای تحلیل علمی هنر انقلاب خاطرنشان کرد: حتی اگر بهعنوان یک دانشگاهی خالص و بدون داوری ارزشی به موضوع بنگریم، ظرفیتهای بسیاری برای کار علمی در این حوزه مییابیم. متأسفانه گاه قدر آنچه داریم را نمیدانیم؛ مانند ماهیای که در آب است و آب را نمیبیند.
ساعی ادامه داد: از یک سو خوشحالیم که این باب گشوده شد و از سوی دیگر متأسفیم که ۴۷ سال طول کشید تا چنین برنامهای برگزار شود. در دوره جدید مدیریت دانشگاه، احساس کردیم که برای تربیت هنرمند انقلاب اسلامی، باید محتوای مناسبی در اختیار دانشجویان قرار گیرد؛ اما محتوای آمادهای وجود نداشت. از همان سال اول، به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی، که به برکت خون شهید آوینی پایهگذاری شده، همایشهایی برگزار کردیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در چهار دوره از این همایشها، بیش از ۱۰۰ اندیشمند و متفکر شرکت کردند. خروجی نشستهای سال اول به همت آقای دکتر فهیمیفر بهصورت کتاب منتشر شد و با استقبال خوبی نیز روبهرو شد. این بازخورد باعث شد که به این نتیجه برسیم که ظرفیت لازم برای برگزاری همایشی علمی با قالب و استانداردهای دانشگاهی وجود دارد.
وی گفت: در ابتدا پیش بینی میکردیم حدود ۳۰ تا ۴۰ مقاله دریافت کنیم، اما همین تعداد برای شروع کفایت میکند. برگزاری این همایش را آغازی میدانیم برای جدیتر شدن مواجهه دانشگاهی با هنر انقلاب اسلامی.
استقبال بیسابقه از همایش هنر انقلاب اسلامی
رئیس دانشگاه بین المللی سوره با اشاره به استقبال گسترده از نخستین همایش دانشگاهی هنر انقلاب اسلامی گفت: استقبال از این همایش، فراتر از انتظار ما بود. بیش از ۱۸۰ چکیده مقاله به دفتر همایش ارسال شد. با توجه به سرعت عمل ما در اطلاعرسانی، اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم، این عدد به بیش از ۲۵۰ چکیده میرسید. وی ادامه داد: این استقبال نهتنها برای ما غافلگیرکننده بود، بلکه مسیر پیشروی همایش را نیز برایمان روشنتر کرد. به همین دلیل، تصمیم داریم این همایش را ادامه دهیم و ایستگاه بعدی را چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۷ قرار دادهایم. امیدواریم در آن سال، نخستین محصولات علمی و محتوایی مرتبط با هنر انقلاب اسلامی را رونمایی کنیم.
تأسیس پژوهشکده هنر انقلاب در دستور کار
ساعی با اشاره به نیاز به نهادسازی علمی در این حوزه اظهار داشت: با توجه به این استقبال، به فکر تأسیس یک پژوهشگاه یا حداقل پژوهشکده در حوزه هنر انقلاب اسلامی افتادهایم. در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر از اندیشمندان و پژوهشگران فعال در این حوزه، از دل این همایشها و نشستها شناسایی شدهاند. هدف ما این است که این ظرفیت علمی را در قالبی سازمانیافته گردآوریم و از آن بهرهبرداری کنیم.
راهاندازی نشریه علمی و تدوین دانشنامه هنر انقلاب
وی در ادامه افزود: در نظر داریم طی دو سال آینده نشریهای علمی با موضوع هنر انقلاب اسلامی راهاندازی کنیم. همچنین تدوین دانشنامهای در این حوزه را در دستور کار قرار دادهایم. میدانم که این کار، بسیار بزرگ و سنگین است، اما با توجه به حمایتی که تاکنون دریافت کردهایم، امیدواریم نخستین نتایج آن را در پنجاهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ارائه کنیم.»
رئیس دانشگاه بینالمللی سوره با قدردانی از همه دستاندرکاران برگزاری همایش گفت: از همه عزیزانی که در برگزاری این رویداد نقش داشتند تشکر میکنم. دانشگاه بینالمللی سوره علیرغم کمبود امکانات و زیرساختها، با همکاری دوستان حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی، توانست این رویداد را برگزار کند.
رحیمپور ازغدی، نویسنده و پژوهشگر، در خصوص اهمیت انسان در نگاه اسلام گفت: انسان دارای قدرت ویژهای است و هدف دین، رشد و تکامل انسان است.به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره دکتر حسن رحیمپور ازغدی در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه همایش ملی هنر انقلاب اسلامی گفت: اسلام دارای سه ضلع متناسب با انسان است و ما ترکیبی از دانستهها، دانستنها، خواستنها و توانستنها هستیم.
وی افزود: این بدین منظور است که ما دارای قدرت ویژهای هستیم و هدف دین، رشد و تکامل انسان است.دکتر ازغدی در ادامه اظهار داشت: اینکه انسان در طول زندگی خود شاهد مشقتهایی است که در انتها منجر به یک ملاقات خواهد بود، یادآور این مسئله است که انسان باید خود را برای این ملاقات آماده کند، چراکه این ملاقات همان هدف اصلی است.وی در ادامه افزود: هنر انقلاب اسلامی این است که زندگی و مرگ، رابطه انسان با خداوند، رابطه او با عالم طبیعت و ابدیت خود را درست بفهمد و درک کند. اگر هنری صورت میگیرد قطعاً ایدئولوژیای برای خود دارد و ما چیزی به نام هنر غیر ایدئولوژیک نداریم. لیبرال و سکولار جز شدیدترین ایدئولوژیها هستند؛ به همین ترتیب هیچ هنر و هنرمندی که بدون ایدئولوژی اثر تولید کند وجود ندارد.رحیم پور ازغدی ادامه داد: هیچ اثر هنری که مبتنی بر مفروضات در حوزه جهانبینی، فلسفه اخلاق، یا فلسفه سیاست نباشد وجود ندارد به این معنی که فیلسوفان هنر بیطرف نیستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: درواقع، ما فیلم بیطرف، نقاشی خنثی و یا کاریکاتور غیرایدوئولوژیک نداریم و یا نمیتوان گفت که فیلمنامهای ارتباطی با ایدئولوژی اخلاقی، هستیشناسی و انسانشناسی ندارد.
امیدعلی مسعودی، دبیر علمی همایش ملی هنر انقلاب و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بین المللی سوره اظهار کرد: هنر زیبایی است؛ هنرمند عاشق، قدم مهمان را بر دیده مینهد؛ چراکه هنر به او آرامش و سکون میبخشد.
امیدعلی مسعودی، در همایش ملی هنر انقلاب گفت: هنرمند عاشق، قدم مهمان را بر دیده مینهد؛ چراکه هنر به او آرامش و سکون میبخشد.
وی با بیان اینکه امروز برخی هنرمندان از معنویت و رسالت واقعی هنر فاصله گرفتهاند، افزود: آنان که تنها به دنبال شعار هنر برای هنر هستند، درکی از مسئولیت خود در قبال مخاطبان و جامعه ندارند.
مسعودی با اشاره به وضعیت هنر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در آن دوران، هنر در جامعه ما پیرو هنر مدرن غربی بود. برای مثال، در آخرین دوره جشن هنر شیراز، نمایشی موهوم، خلاف عرف و آداب جامعه ایرانی به صحنه رفت که موجی از اعتراضات عمومی را به همراه داشت. حتی نشریات روشنفکری آن زمان نیز زبان به انتقاد گشودند.
وی تصریح کرد: در نقاشی، تقلید از هنرهای پوچ و بیمعنا، افتخار به شمار میآمد. هنر، بازتابی از درد و رنج مردم نبود. موسیقی از هارمونی اجتماعی بیبهره بود و اشعار بیشتر شعارهایی روشنفکرانه بودند تا سخنی از دل مردم. دعوا میان شعر نو و کلاسیک، تا مدتها زینتبخش صفحات مجلات روشنفکری بود، در حالیکه مشکل اصلی، محتوای آثار هنری بود، نه قالب آنها.
وی افزود: دانشگاه بینالمللی سوره که از دل حوزه هنری زاده شده، از سال ۱۳۷۲ تاکنون به تربیت هنرمندان، محققان و پژوهشگران متعهد پرداخته است و امروز خود را موظف به بازخوانی نظری هنر انقلاب اسلامی و نظریهپردازی در حوزههای هنر، ارتباطات، معماری و شهرسازی میداند.
وی در پایان با ارائه آماری کوتاه افزود: این همایش با مشارکت نهادها و سازمانهایی برگزار شده که دغدغه ارتقای هنر متعهد را دارند. از همراهی و مساعدت آنان سپاسگزاریم و امیدواریم در آینده، دومین دوره این همایش نیز برگزار شود.
بررسی علمی مقالات
دبیر علمی همایش ملی هنر انقلاب با اشاره به داوری علمی مقالات گفت: در بررسی مقالات، تمام معیارهای علمی مدنظر قرار گرفته است. برخی مقالات پذیرفتهشده، نیاز به بازنگری دارند که انشاءالله در مجموعه کتاب مقالات، اصلاح خواهند شد.
بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد
مسعودی با اشاره به آمار مقالات دریافتی برای نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: در مجموع، ۶۷ مقاله در حوزه هنر، ۳۱ مقاله در زمینه فرهنگ و ارتباطات و ۶ مقاله در حوزه معماری و شهرسازی به دبیرخانه همایش ارسال شد.
وی با تشریح ترکیب نویسندگان مقالات افزود: بر اساس آمار، ۱۱۳ مقاله توسط نویسندگان مستقل، ۵۷ مقاله با همکاری دو نویسنده، و ۱۱ مقاله با مشارکت سه یا چهار نویسنده تهیه شده است.
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بین المللی سوره با تأکید بر دقت در داوری علمی مقالات گفت: در نهایت، ۶۰ مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شد. این عدد نشان میدهد که ما در فرآیند داوری، نهایت دقت و رعایت موازین علمی را لحاظ کردیم.
وی ادامه داد: سعی کردیم ۳۳ درصد از مقالات پذیرفتهشده، مقالاتی کاربردی باشند که انشاءالله در جایگاههای علمی و اجرایی مختلف نیز قابلیت استفاده داشته باشند.
این مقام مسئول با اشاره به سطح علمی نویسندگان مقالات اظهار داشت: از میان ارسالکنندگان مقالات، ۵۱ نفر دارای مدرک دکتری و عضو هیأت علمی بودند، ۴۷ نفر دانشجوی دکتری، ۳۳ نفر کارشناسیارشد، ۱۹ نفر دانشجوی کارشناسی و ۲۰ نفر نیز دارای مدرک کارشناسی بودند. همچنین، ۱۱ مقاله نیز توسط دیگر علاقهمندان به حوزه هنر و فرهنگ ارسال شده بود.
هنر انقلاب اسلامی را میتوان از دو ساحت بررسی کرد: ساحت هنر و منابع معرفتی
شهریار زرشناس، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه بیان کرد: از دو نظر میتوان در رابطه با انقلاب اسلامی بحث کرد، یکی از آن نظر که اتفاقاتی که واقعاً رخداده را دید. منظور آن چیزی است که درعرصه هنرهای تجسمی، موسیقی، شعر، گرافیک و ... رخداده و دوم ازنظر منابع معرفتی. وی در ادامه افزود: هنر سوژهای برای آرتیست است و بشر یکبار بهعنوان آرتیست و یکبار بهعنوان پژوهشگر عمل خواهد کرد هم در هنر و هم در عمل به یک صورت است.
وی افزود: آنچه در واقعیت علمی رخداده است با تمامی گونههای هنری که تابهحال وجود داشته است متفاوت بوده و این به دلیل اتفاقاتی است که در گرافیک، شعر و... افتاده است.
پارادایم هنر انقلاب
وی در ادامه درباره تعریف پارادایم هنر انقلاب از انسان اینطور گفت: انسان مظهر صفات الهی است و اما در هنر مدرن انسان نفی بندگی است. آری هنر قرن مدرن این است که انسان بنده نیست، اما در اسلام اوج حیات بشر بندگی خداوند است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این دو نگاه افزود: این دو دیدگاه بهطور واضح خود را در تمام آثار هنری نشان میدهد. تفسیر این دو مکتب کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. تقابل این دو دیدگاه آنجا بیشتر نمایان میشود که درحالیکه مکتبی کمال انسان را در بندگی و بشر را جامع اسما الهی میداند، دیگری رشد بشر را در بنده نبودن میبیند.
زرشناس در پایان عنوان کرد: اینکه چگونه درک و تعریفی از انسان، خیال، زیبایی و واقعیت داریم مفاهیمی هستند که مکتب هنری را میسازند.
آیتالله سید محمدمهدی باقری (نماینده استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری)، با اشاره به اینکه هنرمند حقیقی کسی است که از دنیای آینده و مطلوب، خبر داشته و در جهان خود زیست میکند گفت: هنرمند با تصویر و احساسی که نسبت به جهان آینده دارد، نقاط ضعف و قوت دنیای خود را آسیبشناسی کرده و تلاش میکند آن را در روح جامعه تزریق کرده و باعث خلق احساس شود. این احساسات گاهی مطلوب و گاهی مورد نفرت است؛ لذا زیباشناسی نسبت به پسندها و انتظارات اجتماعی را تغییر داده و درنهایت، این کاری است که هنر و هنرمند انجام میدهد.
آیتالله میرباقری نکته دیگری را که برای شرایط کنونی جامعه ما لازم است و جای تأمل دارد، تصویر هنرمندانهای از جامعه دانست که در مطلوبیتها و آسیبشناسیها ایجاد میشود. وی افزود: اگر در زبان شعر، مثنوی و غزل و داستانسرایی وجود دارد، اکنون به ایجاد تصویری روشن از آینده مطلوب، و همچنین از فاصلهها و نقاط ضعف جامعه نیاز است. لذا زبان هنر ما، بیش از آنکه ناظر بر تحریک باشد، میبایست تلاش کند برای تصویرسازی از آینده روشن و مطلوب و به تعبیری ایجاد جهاد تبیین با زبان هنر.
تخیل اجتماعی
آیتالله میرباقری در همایش ملی هنر انقلاب اسلامی بابیان اینکه اگرچه قسمت عمدهای از پردازش هنر به تخیل اجتماعی و تخیل هنرمند اتفاق میافتد، افزود: این تخیل بیش ازآنچه به تخیل هنرمند تکیه داشته باشد، به عمق روح انسان و اجتماع متکی بوده و از جوشش اعماق روح اجتماع برمیخیزد.
وی ادامه داد: ما در عالم عرض دوجهان داریم؛ ما هبوط کردیم به عالم عرض تا برای مدتی طولانی اینجا بمانیم و به تعبیر قرآن کریم و لکم فیالارض مستقرٌ و متاعٌ الی حین. هم قرارگاه ما است و هم امکاناتی به ما دادند و ناچار، از این عالم باید عبور کنیم. ولی در این عالم عرض دوجهان است که هر دو از همین عالم عرض شروع میشوند. این دوعالم مختصات فراوانی دارند، هر دو «امام» دارند و هر دو «طرح» دارند و یکی عالمی است که به تعبیر قرآن حیات دنیا عالم لهو و غفلت است در مقابل عالم ذکر.
آیتالله میرباقری در ادامه افزود: مختصات این دوعالم در قرآن مفصل بحث شده است و هنری که خارج از این دوجهان خلق شود نداریم. لذا ما دو جنس هنر داریم، هنر متناسب با دنیا و هنر متناسب با آخرت. هر دو از آیندهها تصویرسازی میکنند و هر دو ایجاد «احساس» میکنند و انتظارات اجتماعی را مدیریت و متحول میکنند. هنرمند ما دریکی از این دوجهان مستقل زیست میکند: جهان لعب و لهو؛ و جهان ذکر و حکمت و حیات. تصویرهایی که قرآن از این حیات ارائه میکند نشان از آن دارد که ممکن است کسی که در حیات دنیا زندگی میکند، و آمیخته به این حیات است، هنر خود را ارزشمند ببیند، اما حق و حقیقت که نسبی نیست و این هنر، هنر شرافتمندی نیست؛ بلکه خروجی این هنر (لعب و لهو) و گورستانی از احساس ایجاد میکند.
وی با اشاره به بیانیه حضرت امام خمینی (ره) در شهریور ۱۳۶۷ یعنی آغاز سازندگی بیان کرد: حضرت امام (ره)، هنر متعهد را هنر متعهد به غایات، مبانی، موضوع و حاصل زیست مؤمنانه در فضای درگیری بین کفر و ایمان میدانستند. تنها هنری موردقبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام ائمه هدی (ع) و... باشد.
وی ادامه داد: حضرت امام (ره) بسیار در دوره سازندگی توصیه میکنند که مراقب اسلام ناب باشید و آنچه را که باعث تهدید جامعه میشود، آن است که در فضای اسلام آمریکایی سقوط کند. چه عقلانیت، چه هنر و چه مهارتهای آن میبایست در فضای اسلام ناب زیست کند. هنر باید احساس کند که «اسلام» قدرت برتر است و آینده جهان در دست اسلام است. به تعبیر حضرت امام، قلل رفیع جهان را فتح خواهد کرد و ابرقدرت شرق و غرب را به ذلت خواهد کشاند. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن انصاف و عدالت و تجسیم تلخکامی گرسنگان و... است و میبایست متعهد به عدالت، شرافت باشد. بنابراین هنر، متعهد است به اینکه امت را از منحل شدن در طرح غرب و شرق و در طرح دنیای مدرن منصرف کند و برای آنها جهان مطلوب دیگری بسازد. تصویری ایجاد کند که مبدأ حرکت به سمت جهان دیگر و ظهور باشد. هنرمند باید در فضای میدان درگیری زیست کند و این فضا را احساس کند، آیندههای این درگیری را ببیند و آسیبشناسی کند. هنر اجتماعی تولید میشود و جامعه هنری ما نیز پیشران جامعه برای تولید و بسط هنر است؛ چه در دنیای مادی، چه در آخرت.
پیشرانی هنر متعهد اسلامی
آیتالله میرباقری کانونهایی مثل هالیوود را نقطههای پیشرانی برای هنر مادی دانست و افزود: شما عزیزان نیز پیشران هنر در جامعه اسلامی هستید، جامعه نیز وقتی میخواهد وارد میدانهای مختلف شود، بهوسیله قوایی این کار را میکند و شما قشر هنرمندان عزیز درواقع عاقله جامعه هنری هستید. با گسترش ابزارهای ارتباطی و ابزارها و فناوریهای جدید بهخصوص هوش مصنوعی، دنیای غرب در تلاش است تا همه انسانها را وارد دنیای هنر کرده و به آنها آزادی حضور در عرصه هنر بدهد. این مسئله در فضای مجازی بهخوبی قابلدرک است. یکی از مأموریتهای شما عزیزان نیز این است که باید جامعه مؤمنین را برای مشارکت در بسط هنر اسلامی راهبری کنید. در غیر این صورت در مسیر گسترش هنر مادی فعال میشوند و تغییر ذائقه آنها کار بسیار دشواری خواهد بود.
هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری
نماینده استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: هنر مانند سایر عرصههای اجتماعی در حال تحول است و انقلاب اسلامی سهم بسیار جدی در این میان داشته است. ما هر تصرف و اقدامی که میکنیم نباید جدای از این آیندهپژوهیها باشد و به نظر میآید که هنر را به سمت مسائل کلان ببریم. مقام معظم رهبری مطالبهای از نخبگان جامعه دارند. اینکه درزمانی که جامعه در حال ورود به مدار نظم جدید میشود، ما نباید مانند جنگ جهانی اول و دوم و یا دوران قبل از استعمار انگلستان غافل باشیم و محروم از جایگاه خود در نظم نوین جهانی باشیم. لذا ما باید نقش خود را ایفا کرده و هنرمندان عزیز نیز در خلق نظم نوین جهانی و جامعه، خود را آماده مشارکت در جهان آینده و ایفای نقش مؤثر کنند.
وی افزود: این هنر است که میتواند احساسات ما را نسبت به آینده جهان کفر، و اقتدار و توسعهاش فعال کند، ایجاد جوشش کند تا مقابل دنیای مدرن بایستیم و احساس قدرت کنیم. در حال حاضر امت اسلامی و کشور ما با دو آسیب اساسی روبهرو است، یکی اینکه نسبت به غرب فرهنگی موضع روشنی ندارد و دوم اینکه نسبت به اسلام امریکا نیز موضع ندارد. این دو آسیب بزرگی است که برای ما تهدیدکننده بوده و در این میان، مسئولیت بزرگی بر دوش هنرمندان ما است که جامعه را با غرب فرهنگی و آسیبهای آن آشنا کرده و درک صحیحی از اسلام ناب داشته باشیم تا بتوانیم در این مدار به موفقیت رسیده و امت اسلامی بتواند از چالشهای کنونی سربلند بیرون بیاید.
1404/01/24
T
T