در راستای ارائه وظایف حاکمیتی که براساس قانون محول گردیده صورت گرفت؛

تحلیل نظرسنجی مشاركت الکترونیکی

در راستای ارائه وظایف حاکمیتی که براساس قانون محول گردیده صورت گرفت؛

تحلیل نظرسنجی مشاركت الکترونیکی

گزارش جاری تحلیلی بر مشارکت مردم در دریافت خدمات الکترونیک سازمان تبلیغات اسلامی است که براساس نتایج نظرسنجی منتشر شده در "سامانه مشارکت الکترونیکی دولت" حاصل شده است.

تحلیل نظرسنجی مشاركت الکترونیکی

بخش اول: تحلیل نتایج صورت گرفته از برگزاری نظرسنجی

1-1-  لزوم آشنایی حداکثری با خدمات قرآنی سازمان

 آمار دریافت شده از پاسخ سوال "آیا با خدمات سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان متولی خدمات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی آشنایی دارید؟" حاکی از این است که اکثریت کاربران و متقاضیان خدمات قرآنی با سازمان دارالقرآن الکریم آشنایی دارند. همچنین با توجه به عدم آشنایی سی درصدی کاربران با سازمان دارالقرآن و خدمات آن، این مهم نیازمند بهبود فرایندهای ارائه خدمات الکترونیک در سطوح مختلف اطلاع‌رسانی، تولید، ارائه و پشتیبانی خدمات است.

1-2-  ضرورت بهبود کمی و کیفی تارنمای تلاوت
 بازخورد حاصل از پرسش "آیا با تارنمای تلاوت (Telavat.ir) به عنوان پرتال ارائه دهنده خدمات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی آشنا هستید؟" نمایانگر لزوم اهتمام در بهبود شاخص‌های کمی و کیفی تارنمای تلاوت با توجه به ارزیابی‌های نهادهای نظارتی و وجود شاخص‌ها و سنجه‌های مرتبط با تارنماهای دستگاه‌های اجرایی می‌باشد. 

1-3-  تثبیت جایگاه سازمان در روش‌های ارائه خدمات الکترونیک
 نتایج حاصل از سوال "آشنایی شما با خدمات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی از چه طریقی بوده است؟" حاکی از تثبیت خدمات الکترونیک سازمان در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و همچنین میزخدمت الکترونیک تارنمای رسمی سازمان به عنوان درگاه‌های ارائه خدمات الکترونیک به کاربران می‌باشد. در خصوص آشنایی هر چه بیشتر کاربران با خدمات قرآنی سازمان نیز می‌بایست نسبت به تبیین و اطلاع‌رسانی در خصوص تنوع خدمات قرآنی قابل ارائه به مخاطبین تصمیمات متقضی اتخاذ و اجرایی شود.

1-4-  الزام به توسعه هر چه بیشتر ظرفیت آموزش قرآن کریم
آمار دریافتی از سوال " شما از کدامیک از خدمات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی که به صورت الکترونیکی ارائه می‌گردند، بهره مند شده اید؟" نمایانگر این است که درصد قابل توجهی از مخاطبین خدمات قرآنی سازمان، از سبد خدمات الکترونیک که در این حوزه ارائه می‌شود، شرکت در دوره‌های آموزش قرآن کریم را به عنوان خدمت مورد نظر انتخاب نموده‌اند. این آمار ضرورت توسعه هرچه بیشتر فرایندهای آموزش الکترونیکی را ایجاب می‌کند.

1-5-  استفاده حداکثری از تلفن همراه هوشمند جهت دریافت خدمات
 طبق آمار حاصل از پاسخ سوال "بیشترین نوع دسترسی شما به خدمات الکترونیک سازمان تبلیغات اسلامی از طریق کدام یک از ابزارهای زیر می‌باشد؟" بالغ بر دو سوم متقاضیان خدمات الکترونیک سازمان، جهت دریافت خدمات مورد نظر خود از میز خدمت سازمان، از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند. این عدد ضرورت توسعه خدمات الکترونیک در سکوی تلفن همراه را نشان می‌دهد. همچنین لزوم رعایت استانداردهای بصری در تارنماهای خدمات، از جمله‌ واکنش‌گرا بودن را نیز نمایان می‌کند.

1-6-  ترویج آموزش قرائت قرآن کریم ویژه اقشار خاص
 آمار دریافت شده از پاسخ سوال " کدام یک از موارد زیر را برای ترویج فرهنگ قرآنی به اقشار خاص به عنوان یک خدمت پیشنهاد می‌کنید؟" نشان‌دهنده اقبال قابل توجه مخاطبین به آموزش قرائت قرآن کریم ویژه افراد توان‌خواه می‌باشد.در این خصوص می‌بایست روش‌های نوین آموزش الکترونیکی قرآن با رویکرد استفاده حداکثری ویژه این اقشار تدوین و اجرایی شود.

1-7-  تمایل به دریافت پشتیبانی غیر حضوری به صورت برخط
 براساس پرسش " کدام یک از بسترهای ارتباطی زیر را جهت دریافت پشتیبانی از خدمات الکترونیک قرآنی مناسب می‌دانید؟" متقاضیان دریافت خدمات الکترونیک سازمان بسترهای متفاوتی جهت دریافت پشتیبانی خدمات الکترونیک به صورت غیرحضوری را مدنظر دارند. در این میان با در نظر گرفتن توسعه ارتباطات برخط، درصد تمایل کاربران به استفاده از پشتیبانی‌های برخط (گفتگوی آنلاین و ربات هوشمند) قابل تأمل است. همچنین آمار ذیل نشان می‌دهد کمترین تمایل نسبت به دریافت پشتیبانی از بستر تلفن می‌باشد که ضرورت توسعه بسترهای پشتیبانی برخط را نمایان می‌سازد.

1-8-  رضایتمندی از فرایند صدور مجوز موسسات/خانه‌های قرآن و عترت
 نتایج حاصل از سوال "آیا فرآیند صدور مجوز موسسات/خانه‌های قرآن و عترت را ساده و کاربر پسند می‌دانید؟" نشان‌دهنده رضایت حداکثری کاربران و متقاضیان خدمات قرآنی از فرایند صدور مجوز موسسات یا خانه‌های قرآن و عترت است. این فرایند در زمره خدمات شناسه‌دار سازمان نیز محسوب می‌شود.

1-9-  انتخاب زبان عربی به عنوان زبان دوم تارنمای سازمان
 طبق آمار حاصل از سوال " برای دو زبانه شدن تارنمای ارائه خدمات قرآنی، کدام یک از زبان‌های زیر را پیشنهاد می‌کنید؟" درصد قابل توجهی از کاربران و مخاطبین تارنمای سازمان، زبان عربی را به عنوان زبان دوم جهت چند زبانه شدن تارنمای دستگاه انتخاب کرده‌اند که می‌توان در این راستا نسبت به توسعه تارنما به زبان عربی اقدامات لازم را به عمل آورد.    

1-10-  ضرورت توسعه آموزش قرآن کریم به لحاظ کمی
براساس سوال "کدام یک از موارد زیر را جهت بهبود ارائه خدمات در تارنمای تلاوت موثر می‌دانید؟" بیشترین پیشنهاد از سوی متقاضیان خدمات قرآنی سازمان، افزایش تنوع بازه‌های زمانی آموزش مجازی بوده است. با اهتمام به توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی می‌توان این نیاز (که از جمله خدمات الکترونیکی شناسه‌دار سازمان می‌باشد) را به نحو احسن پوشش داد.

 1-11-  رضایتمندی از میزان کاهش مراجعات حضوری
با توجه به پاسخ سوال " وجود پنجره واحد خدمات الکترونیک چقدر باعث کاهش مراجعات حضوری شما جهت دریافت خدمات شده است؟" رویکرد سازمان در خصوص توسعه خدمات الکترونیک به منظور کاهش مراجعات حضوری متقاضیان خدمات سازمان به واحدهای ستادی و استانی، کاهش قابل توجهی در مراجعات حضوری کاربران داشته است که نشان از رشد چشمگیر سازمان در توسعه میز خدمت الکترونیک و اتصال هر چه بیشتر خدمات سازمان به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌باشد.

بخش دوم: اقدامات صورت گرفته براساس پایش، تحلیل داده و احصاء نقاط تصمیم‌گیری

۲-۱- توسعه سامانه تلاوت در بستر سکوی همراه
با توجه به استفاده عموم مخاطبین خدمات الکترونیک سازمان از پلتفرم تلفن همراه هوشمند به منظور مشاهده و دریافت خدمات، پیاده‌سازی نرم‌افزار کاربردی سامانه تلاوت در بستر سکوی همراه به عنوان یک ضرورت تلقی شده و در دستور کار قرار گرفته است. سامانه تلاوت که دارنده 3 خدمت کلان و مجموعا 12 زیر خدمت از خدمات الکترونیک شناسه‌دار سازمان می‌باشد از جمله پر بازدیدکننده‌ترین و پرمخاطب‌ترین سامانه‌های ارائه خدمات دستگاه می‌باشد که عموم مخاطبین آن مبلغین، ائمه جماعات، متولیان برگزاری مجالس مذهبی در سطح کشور می‌باشد. پیاده‌سازی این سامانه در پلتفرم تلفن همراه هوشمند موجب تسهیل در ارائه خدمات این سامانه به مخاطبین خود و همچنین معرفی هرچه بیشتر خدمات آن در بین عموم مردم خواهد بود.

۲-2- افزایش ظرفیت کمی و کیفی آموزش قرآن کریم
پیرو نظرات کاربران و مخاطبین خدمات قرآنی، بیشترین اقبال کاربران نسبت به پیشنهادات ارائه شده در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی، آموزش قرائت قرآن ویژه افراد توان‌خواه بوده است که در این راستا نیازمند بکارگیری ابزارهای نوین آموزش در بستر آموزش‌های مجازی خواهیم بود. همچنین با در نظر گرفتن نظرات در حوزه بهبود ارائه خدمات قرآنی، بیشترین تقاضای مخاطبین نسبت به افزایش تنوع بازه‌های زمانی آموزش قرآن کریم بوده است که نیازمند افزایش ظرفیت آموزش‌ مجازی به عنوان یک الزام می‌باشد.

۲-3- چند زبانه نمودن تارنمای سازمان
با در نظر گرفتن ضرورت وجود زبان دوم برای تارنمای سازمان جهت استفاده مخاطبین مختلف در سطح کشور از خدمات سازمان، پیرو نتایج حاصل ازنظرسنجی انجام شده، زبان عربی به عنوان زبان دوم برای توسعه تارنمای سازمان انتخاب و مراحل پیاده‌سازی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

بخش سوم: نتیجه‌گیری

دولت مشارکتی بر مشارکت عمیق با شهروندان تمرکز دارد و ایده پشتیبان آن این است که شهروندان باید نقش مستقیم‌تری را در تصمیمات عمومی داشته باشند، یا حداقل در چگونگی دریافت خدمات عمومی عمیق‌تر دخیل شوند. در عمل، این نوع حکمرانی می‌تواند مکمل نقش شهروندان، به‌عنوان رأی‌دهنده و ناظر کارکردهای دولت باشد. همکاری بین نهادهای اجرایی و شهروندان، سبب دستیابی به منابع انسانی و ایده‌های شهروندان، تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر، کاهش فساد و هدررفت بودجه و غیره می‌شود این موضوع، اهمیت توجه به مسئله دولت مشارکتی را بیان می‌کند.
نظرسنجی ایجاد شده براساس راهبردهای مشارکتی سازمان در توسعه دولت الکترونیک صورت گرفته و نتایج آن براساس همین رویکرد در برنامه‌های عملیاتی و بهبود کیفیت ارائه خدمات الکترونیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است علاوه بر راهبرد مشارکتی سازمان، الزامات نهادهای ارزیاب در خصوص مشارکت مردمی در ارائه خدمات الکترونیک نیز در این خصوص مد نظر قرار داده شده است و به همین منظور، نتایج اقدامات حاصل از نتایج این نظرسنجی پس از پیاده‌سازی و استقرار در تارنمای رسمی دستگاه منتشر خواهد شد. خاطر نشان می‌شود که اجرای تصمیمات مذکور متناسب با ظرفیت‌های موجود در سازمان جهت توسعه و پیاده‌سازی آنها، در موعدهای زمانی مشخص اجرایی خواهد گردید.
 

1403/06/02

تعداد بازدید: 16

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

ایران
آیکون توانخواهان

T

T