کردستان | اولین دوره بانوی مجاهد؛

معنویت انقلاب اسلامی تلفیقی از عقلانیت ،عدالت خواهی و مقاومت در برابر سلطه است

کردستان | اولین دوره بانوی مجاهد؛

معنویت انقلاب اسلامی تلفیقی از عقلانیت ،عدالت خواهی و مقاومت در برابر سلطه است

مدیر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، در کارگاه جریان‌شناسی اولین دوره بانوی مجاهد استان کردستان تصریح کرد: تصوف و معنویت، حلقه‌ وصل مذاهب اسلامی هستند، اما اگر از استکبارستیزی تهی شوند، به مدلی تحریف‌شده و ناکارآمد تبدیل خواهند شد اما معنویت انقلاب اسلامی، تلفیقی از عقلانیت، عدالت‌خواهی و مقاومت در برابر سلطه است.

معنویت انقلاب اسلامی تلفیقی از عقلانیت ،عدالت خواهی و مقاومت در برابر سلطه است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محمدتقی سیفایی، مدیر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان ظهر امروز در کارگاه جریان‌شناسی با محوریت «تحلیل وضعیت معنویت و جریان‌های اسلامی در جهان اسلام»، با تأکید بر نقش تصوف به عنوان نقطه مشترک میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: تصوف به عنوان یک جریان معنوی، ریشه‌دارترین نمود معنویت در جهان اسلام است که در همه مکاتب اسلامی با اشکال مختلف قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های مهمی که انقلاب اسلامی ایران را از دیگر جریان‌های فکری و معنوی جهان اسلام متمایز کرده، جمع میان سه عنصر «معنویت»، «عقلانیت» و «استکبارستیزی» است و این مدل منحصر به‌فرد، نه‌تنها در سطح منطقه، بلکه در مقیاس جهانی توجه اندیشمندان و نخبگان اسلامی را به خود جلب کرده است.

سیفایی با بیان اینکه «معنویت به تنهایی نمی‌تواند موتور محرک تحولات سیاسی و اجتماعی باشد»، افزود: آنچه انقلاب اسلامی را در برابر جریان‌های سکولار، صوفیانه صرف، یا جنبش‌های صرفاً سیاسی متمایز کرده، این است که معنویت آن با روحیه جهادی، ضد استکباری و عقل‌محور تلفیق شده است و این همان مدلی است که در انقلاب الجزایر، مبارزات ضدصهیونیستی و مقاومت اسلامی در فلسطین نیز به‌صورت ناقص و مقطعی تجربه شده است.

مدیر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به نقش تصوف در اقصی نقاط جهان اسلام، خاطرنشان کرد: در کشورهای متعددی از جمله ترکیه، پاکستان، هند و بخش‌هایی از جهان عرب، نحله‌های مختلف تصوف همچون قادریه، نقشبندیه، شاذلیه و غیره حضور فعال دارند. این نحله‌ها اگرچه ظرفیت عظیمی برای پرورش معنویت فردی دارند، اما در بسیاری از موارد فاقد چارچوب سیاسی، اجتماعی و انقلابی برای مقابله با استکبار جهانی هستند.

وی افزود: از دیدگاه ما، آنچه انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان یک الگو معرفی کرده، نه فقط تقویت معنویت، بلکه هدایت آن در مسیر مبارزه با طاغوت و سلطه‌طلبی است و در واقع، تصوفی که به استکبار واکنشی نداشته باشد، در بهترین حالت بخشی از بدنه فرهنگی اسلام است، اما نمی‌تواند جریانی تمدن‌ساز باشد.

سیفایی در بخش دیگری از سخنان خود با مرور تاریخ معاصر جهان اسلام و فروپاشی خلافت عثمانی، تحلیل کرد: بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۷، جهان اسلام دچار تجزیه سیاسی، فقر فرهنگی، و وابستگی نظامی به قدرت‌های غربی شد، همین فروپاشی زمینه‌ساز شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و تضعیف روحیه مقاومت در میان مسلمانان شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از گروه‌های مقاومت از دل جریان‌های اسلامی و معنوی سر برآورده‌اند، ادامه داد: حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین نمونه‌هایی از تلفیق موفق میان آموزه‌های معنوی، اعتقادی و گفتمان مقاومت‌اند که تا امروز پرچم‌دار مبارزه با صهیونیسم و استعمار در منطقه بوده‌اند.

در پایان، مدیر نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان تأکید کرد: برای بازسازی هویت امت اسلامی، باید به یک الگوی معنویت تمدن‌ساز بازگردیم؛ الگویی که نه در معنویت منزوی و فردگرای صوفی‌مآبانه، بلکه در معنویتی برخاسته از مکتب اهل بیت (ع)، عدالت‌خواه، عقلانی و ضد استکباری متجلی می‌شود.

1404/02/25

تعداد بازدید: 35

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

ایران
آیکون توانخواهان

T

T