تبیان | مروری بر کارزار چندرسانه‌ای در نبرد ۱۲ روزه و محرم؛

وقتی میدان جنگ، محراب روایت شد

تبیان | مروری بر کارزار چندرسانه‌ای در نبرد ۱۲ روزه و محرم؛

وقتی میدان جنگ، محراب روایت شد

همه‌چیز در یک بازه کوتاه اتفاق افتاد؛ زمان کوتاهی پس از اصابت موشک‌ها، شهر در سکوتی غم‌زده فرو رفت و طبل‌های عزا به صدا درآمدند. درست وقتی آتش‌بس اعلام شد، محرم از راه رسید؛ و موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، بی‌درنگ وارد میدان تازه‌ای شد، میدانی که نیمی‌اش زیر سایه جنگ بود و نیمی‌اش زیر پرچم عزای حسین (ع).

وقتی میدان جنگ، محراب روایت شد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، تبیان این‌ بار نه فقط راوی جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل شد، بلکه هم‌زمان با آغاز دهه محرم، روایتی عاشورایی به جریان رسانه‌ای‌اش تزریق کرد؛ روایتی که با «زوم بی‌نهایت» کودکان را به زبان امنیت آشنا می‌کرد، و با «مسیر خون» مخاطب را پای روایت تصویری و دیجیتال از عاشورا می‌نشاند. این‌جا رسانه نه فقط خبر می‌دهد، بلکه به سوگ می‌نشیند، حماسه می‌سازد، و از دل بمباران، روضه بیرون می‌کشد.

روایت جنگ در میدان روایت | از دیمونا تا سقوط سایبری

در روزهایی که رسانه‌های جهانی از خسارات «نامرئی» به اسرائیل می‌گفتند، تبیان روایتی عریان از آنچه رخ داده بود، ارائه داد.
در قالب بخش‌هایی چون «روزنما» و کلیپ‌های ویژه، به سادگی از مردم پرسید:اگر ایران به تأسیسات هسته‌ای دیمونا حمله کند، چه فاجعه‌ای در انتظار اسرائیل است؟
همزمان، اطلاعات دقیقی از حمله به مرکز سایبری و زیرساخت فکری اسرائیل منتشر کرد و نوشت: «۲۵ خرداد، مغز اسرائیل هدف قرار گرفت». این روایت نه صرفاً امنیتی و خبری، بلکه مستندسازی هنرمندانه‌ای از واقعیت‌های پنهان بود.

برای دیدن دیگر محصولات «روزنما» اینجا را کلیک کنید

وقتی بچه‌ها هم باید بفهمند جنگ چیست | زوم بی‌نهایت فعال می‌شود

در میانه هیاهوی آژیر و پدافند، تبیان با پروژه‌ای به‌ نام «زوم بی‌نهایت» سراغ خانواده‌ها و کودکان رفت؛ روایت ساده و هنرمندانه‌ای از مفاهیم پدافندی برای نسل کم‌سن‌وسال.
یکی از خروجی‌های درخشان این بخش، موشن‌گرافی «دیوار آسمونی ایران» بود؛ کلیپی که برای بچه‌ها توضیح می‌داد وقتی صدای «بوم!» می‌آید، یعنی دیواری جادویی بالای سر خانه‌ها کشیده شده و ایران از آن‌ها مراقبت می‌کند. یک پویش رسانه‌ای که هم آموزش بود، هم آرامش.

برای دیدن دیگر محصولات «زوم بی‌نهایت» اینجا را کلیک کنید 


از اشک تا شعور | محرم وارد می‌شود

با آغاز محرم، خط روایی تبیان، از منطقه جنگی به خیمه حسینی منتقل شد؛ اما با همان کیفیت، همان خلاقیت.
در بخش «مسیر خون»، روایت‌های کوتاه و متوالی از روزهای دهه اول محرم منتشر شد؛ از روز اول تا روز نهم، از شهادت مسلم تا حضرت عباس (ع)، از مصائب حضرت رقیه (س) تا گودال قتلگاه.
اما همه‌ چیز به پست و کلیپ محدود نبود؛ محتواهای تحقیقی مثل «کجا دفن شدن سر مطهر امام حسین(ع)؟»، «چه کسانی از لشکر شمر فرار کردند؟»، و «سرنوشت علمای اهل سنت بعد از عاشورا»، خط جدیدی از آگاهی‌بخشی در فضای عزاداری ایجاد کرد.

برای دیدن دیگر محصولات «هوش مصنوعی» اینجا را کلیک کنید 


کاغذوتا | جایی برای بازی‌های ذهنی با تاریخ و آینده

در بخش کاغذوتا، فرم متفاوتی از روایت شکل گرفت؛ ترکیب تخیل و واقعیت. مثلاً با تولید اثری با عنوان «اگر اسرائیل نبود...»، به‌نوعی آینده‌نگری رسانه‌ای دست زد.
یا در اثری دیگر، پشت‌پرده جاسوسی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را به زبان ساده فاش کرد. این تولیدات به‌ ویژه در شبکه‌های اجتماعی با اقبال بالایی مواجه شدند و در چند نوبت، جزو پربازدیدترین پست‌های محتوایی شدند.

برای دیدن دیگر محصولات «کاغذوتا» اینجا را کلیک کنید 

بوم‌رنگ | روایت با رنگ، قاب با درد

در بخش تصویرسازی‌های ویژه، تبیان با مجموعه‌ای تحت عنوان «بوم‌رنگ» به خلق آثاری پرداخت که درد و شهادت را به تصویر کشیدند.
یکی از این آثار، تصویرسازی تأثرانگیز از سه عضو خانواده زینلی بود که در حمله موشکی رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند. این تصویرسازی با زبانی هنری، مرثیه‌ای برای از دست دادن و ایثار در جنگ معاصر بود.

در قالب جداگانه‌ای، «بوم‌رنگ» به تصویرسازی چهره علمدار کربلا، حضرت عباس(ع) پرداخت و مرثیه گودال را بازتاب داد.آثاری که با نگاه ویژه به حماسه عاشورا، وجوهی از صبر و مقاومت را به نمایش گذاشتند.

برای دیدن دیگر محصولات «بوم‌رنگ» اینجا را کلیک کنید 


وقتی رسانه، هم زره می‌پوشد و هم سیاه‌پوش می‌شود

تبیان امسال یک کار ویژه کرد؛ از موشک گفت، اما با مداد رنگی؛ از گودال گفت، اما کنار پدافند؛ از مرگ گفت، اما با امید.
نه در پی هم‌زمان‌سازی تصنعی محرم و جنگ بود، نه درگیر شعارهای تکراری. فقط روایت کرد؛ روایت مردمانی که زیر آتش و اشک، هنوز بلند می‌گویند:«ایران حسین تا ابد پیروز است.»

تا امروز، مجموع بازدیدهای تولیدات تبیان در حوزه‌های جنگ و محرم، به بیش از ۳۵۰ میلیون بار رسیده است؛ آماری که گویای اثرگذاری عمیق و فراگیر این روایت‌هاست.

1404/04/23

تعداد بازدید: 31

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

محرم
آیکون توانخواهان

T

T