بنیاد نوجوان | پایگاه اربعین نوجوانی با هدف کنشگری و مشارکت فعال نسل تازه در راهپیمایی بزرگ اربعین راه‌اندازی شد؛

روایت یک حرکت نو در مسیر اربعین

بنیاد نوجوان | پایگاه اربعین نوجوانی با هدف کنشگری و مشارکت فعال نسل تازه در راهپیمایی بزرگ اربعین راه‌اندازی شد؛

روایت یک حرکت نو در مسیر اربعین

مسیر پیاده‌روی اربعین، دیگر فقط رویدادی مختص بزرگسالان نیست؛ سال‌هاست که نوجوانان نیز در این سفر پربرکت حاضر می‌شوند و حضورشان، حال و هوای تازه‌ای به این مسیر می‌بخشد. امسال با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «اربعین نوجوانی»، بستری برای حمایت، آموزش، تولید محتوا و همچنین تقویت هویت نوجوانان در این حرکت عظیم فراهم شده است.

روایت یک حرکت نو در مسیر اربعین

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مسیر پیاده‌روی اربعین، دیگر فقط رویدادی مختص بزرگسالان نیست؛ سال‌هاست که نوجوانان نیز در این سفر پربرکت حاضر می‌شوند و حضورشان، حال و هوای تازه‌ای به این مسیر می‌بخشد. امسال با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «اربعین نوجوانی»، بستری برای حمایت، آموزش، تولید محتوا و همچنین تقویت هویت نوجوانان در این حرکت عظیم فراهم شده است.

برای شناخت بیشتر این حرکت تازه‌نفس، در گفت‌وگو با علی اسماعیل‌زاده، مدیر روابط عمومی و رسانه بنیاد ملی نوجوان، ابعاد مختلف این حرکت تازه‌تأسیس را بررسی کرده‌ایم.

از رصد و راهبری تا ثبت کنشگری نوجوانان

سید علی اسماعیل‌زاده، مدیر روابط عمومی و رسانه بنیاد ملی نوجوان، در بیان خاستگاه شکل‌گیری پایگاه «اربعین نوجوانی» چنین توضیح می‌دهد:«از آنجا که بنیاد ملی نوجوان، به‌ صورت تخصصی در عرصه راهبری نوجوانان فعالیت دارد، در سطح کلان کشور و در مناسبت‌های تبلیغی همچون محرم، اربعین، فاطمیه، اعتکاف و دیگر مناسبت‌های مهم دینی و فرهنگی، بر آن شدیم تا برای هر یک از این مناسبت‌ها، بخشی اختصاصی در سایت بنیاد طراحی کنیم؛ بخشی که بتواند ضمن رصد دقیق وقایع مرتبط با حوزه نوجوان در این مناسبت‌ها، راهبری محتوایی و عملیاتی آن‌ها را نیز بر عهده گیرد و افزون بر آن، زمینه ثبت و نمایش فعالیت‌های خودجوش نوجوانان را فراهم سازد.»

او با اشاره به اهداف و رویکرد این پایگاه می‌افزاید:«پایگاه اربعین نوجوانی دقیقاً با همین نگاه طراحی شده است؛ بستری برای ارائه محتوای هدفمند و خدمات متنوع به نوجوانان زائر اربعین. بخشی از این خدمات ناظر به نیازهای بدیهی و ابتدایی آنان است؛ از جمله سخنرانی‌های معرفتی ویژه نوجوانان، اطلاعات ضروری برای حضور در این سفر معنوی، توصیه‌ها و راهنمایی‌های کاربردی، معرفی موکب‌های متناسب با این رده سنی، آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف و نیز زمینه‌سازی برای تولید محتوای رسانه‌ای توسط نوجوانان.اما آنچه به‌ عنوان اولویت و غایت اصلی این پایگاه مورد نظر ماست، فراهم‌آوردن زمینه کنشگری نوجوانان در مسیر اربعین و ثبت و انعکاس این کنش‌ها در این بستر رسانه‌ای است.»

تربیت نوجوان حسینی و زینبی، هدف نهایی

اسماعیل‌زاده، با تأکید بر بُعد تربیتی این پایگاه، اظهار می‌دارد:«ما نوجوانان را فرا می‌خوانیم که با رعایت ضوابط تعیین‌شده و بهره‌مندی از آموزش‌های ارائه‌شده، به‌صورت فعال در این مسیر حضور یابند و کنشگری‌های خود را برای ما ارسال کنند تا در این پایگاه به نمایش گذاشته شود. بنیاد ملی نوجوان طی سال‌های گذشته در حوزه فعالیت‌های پسران تجربه‌های ارزشمندی کسب کرده که اکنون آرشیوی قابل توجه از آن‌ها در سایت بارگذاری شده است. امسال نیز برنامه‌ریزی شده است که نوجوانان به‌ طور مستقل کنشگر باشند و تولیدات، احساسات و وقایع مرتبط با خود را در قالب متن، ویدئو و دیگر رسانه‌ها ثبت نمایند.» 

پاسخ به نیازهای خاص زائران نوجوان

در طراحی بخش‌هایی همچون «نقشه کاروان‌های نوجوانی» و «ثبت موکب‌ها»، به گفته اسماعیل‌زاده، توجه ویژه‌ای به نیازهای خاص زائران نوجوان صورت گرفته است:«برخی موکب‌ها مختص نوجوانان طراحی شده‌اند یا برنامه‌هایی ویژه این رده سنی ارائه می‌دهند. ما در این زمینه با چند مجموعه هم‌سوی فرهنگی همکاری و هم‌افزایی نموده‌ایم. علاوه بر ایجاد اجتماعات اختصاصی نوجوانان، خدماتی نظیر آموزش، تولید محتوای رسانه‌ای، برگزاری برنامه‌های مشترک با نوجوانان و حتی استقرار اساتید مجرب برای ارائه مشاوره و حمایت در تولیدات رسانه‌ای آنان، فراهم آمده است.»
او تأکید می‌کند:« این مجموعه فعالیت‌ها موجب تقویت و تثبیت هویت مستقل نوجوانان می‌شود. همچنین، اطلاع‌رسانی درباره حرکت‌های گروهی نوجوانان، اعم از دختران و پسران، به گونه‌ای انجام می‌گیرد که امکان پیوستن دیگر نوجوانان به این جمع‌ها فراهم شود.»

طراحی سازوکار جذب نوجوانان

در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای جذب نوجوانان به این وب‌سایت در نظر گرفته شده است، اسماعیل‌زاده توضیح می‌دهد:«ما شبکه‌ای از دختران و پسران را تا حدی ایجاد کرده‌ایم و شبکه نسبتاً خوبی در استان‌ها داریم. اطلاع‌رسانی از طریق همین شبکه‌ها انجام شده است. همچنین با مجموعه‌هایی مانند قرارگاه معین ضعفا که فعالیت تخصصی در حوزه نوجوانان اربعین دارند، هم‌افزایی کرده‌ایم و از ظرفیت شبکه‌های آنان نیز بهره گرفته‌ایم. علاوه بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عمومی، از کانال‌ها و پلتفرم‌هایی که مورد توجه نوجوانان است نیز استفاده کرده‌ایم تا این قشر به‌درستی مطلع شوند.»

فرصتی برای دیده‌شدن، نه مسابقه

مدیر روابط عمومی و رسانه بنیاد ملی نوجوان می‌گوید که هدف پایگاه، جایزه‌محوری نیست، بلکه دیده‌شدن کنشگری‌های اصیل است:«ما در فضای اربعین رویکرد مسابقه‌ای نداریم، چرا که این فضا مقدس است. نمی‌خواهیم با وعده جایزه و هدیه، انگیزه‌ها را به سمت دیگری ببریم. اما فرصت دیده‌شدن فراهم است؛ آثار ارسال‌شده بررسی می‌شود، آثار برتر شناسایی و از تولیدکنندگان آن‌ها دعوت می‌شود. ما هم در بخش توانمندسازی به آن‌ها کمک می‌کنیم و هم در پروژه‌های خود از ظرفیت آن‌ها بهره می‌گیریم. این آثار هم در رسانه ملی و هم در دیگر بسترهای رسانه‌ای منتشر می‌شود. در نتیجه، نوجوان علاوه بر تجربه زیستی، در فرآیند رشد رسانه‌ای و کنشگری نیز مشارکت می‌کند.»
اسماعیل‌زاده درباره تعاملات بین‌نهادی نیز می‌گوید:«تا حدودی با آموزش و پرورش هماهنگ هستیم. همچنین با رسانه ملی به‌ ویژه شبکه امید، شبکه قرآن و شبکه افق تعاملات لازم را داشته‌ایم و آن‌ها نیز پشتیبانی لازم را انجام داده‌اند. در ارتباط با نهادهای مردمی نیز به‌ صورت اجمالی ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم.»

گام‌های نخست برای بین‌المللی‌شدن

مدیر روابط عمومی بنیاد ملی نوجوان، از چشم‌انداز بین‌المللی شدن این پایگاه نیز سخن می‌گوید: «در نظر داریم فعالیت‌های پایگاه را به زبان‌های دیگر گسترش دهیم. شبکه دختران ما که تحت عنوان «دختران حاج‌قاسم» فعال‌اند، وارد فاز بین‌المللی شده‌اند و در چند کشور نماینده دارند. بخشی از این نوجوانان نیز همسفر با کاروان‌های اربعین هستند. در قالب‌هایی که برای کنشگری معرفی کرده‌ایم، فضای چندزبانه در نظر گرفته شده تا ارتباط با نوجوانان غیرایرانی نیز ممکن باشد و تولیدات آن‌ها نیز منتشر شود.»

اربعین؛ بزرگ‌ترین فرصت برای تربیت نوجوان انقلابی

در پایان، اسماعیل‌زاده با اشاره به هدف غایی این پایگاه، می‌گوید:«هدف اصلی فعالیت‌هایی از این دست، همان ایده حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است؛ یعنی کنشگری نوجوانان. این ایده در فضای اربعین تبلور می‌یابد و این همان هدف عاشوراست. عاشورا از نوجوانان ما می‌خواهد کنشگر باشند؛ دختران، زینبی و پسران، حسینی. اربعین بزرگ‌ترین و شاید راحت‌ترین ظرفیت برای ظهور این هدف است.»
 

منبع: ایسنا

1404/05/08

تعداد بازدید: 38

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

محرم
آیکون توانخواهان

T

T