آشنایی با نمادهایی که همبستگی مردمی را به نمایش میگذارند؛
همنشینی اسلام و ایران
محسن آزادی درباره فلسفه و جایگاه یلدا در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی میگوید؛
اگر به فضای مجازی و حتی برخی جلسات تراپی، روانشناسی و توسعه فردی نگاه کنیم، میبینیم در بخشی از این فضاها، بر «تنهایی انسان» بسیار تأکید میشود. تردیدی نیست در نگاه توحیدی، انسان در نهایت تنها میشود و باید با خودش مواجه شود، به وجدان خود رجوع کند و رفتارهایی را که داشته، مورد بازخواست قرار دهد؛ اما «زندگیِ تنهایی» به معنایی که امروز در برخی گفتمانها ترویج میشود، زندگیای است که انتهای آن افسردگی و ناراحتی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در سرمای اولین شب زمستان، خانهها با نور چراغها و گرمای جمع خانوادهها جان میگیرند. دورهم جمع شدن برای خوردن یک مشت آجیل، شنیدن قصهای کوتاه یا ورق زدن حافظ، فقط یک سنت نیست؛ نشانهای است از نیاز دیرینه انسان به «با هم بودن». شب یلدا، فرصتی است برای عبور جمعی از تنهایی و سختیها؛ فرصتی که هزاران سال است فرهنگ ایرانی آن را زنده نگه داشته است. اما امروز، در روزگار فاصلهها و انزوای خودخواسته، این سنت بیش از همیشه به یادآوری و بازخوانی نیاز دارد تا معنا و ریشهاش در زندگی مردم حفظ شود.
در این بستر، محسن آزادی، مجری، سردبیر و کارگردان هنری تلویزیون، به تبیین فلسفه و جایگاه شب یلدا در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی میپردازد و آن را تجلی واقعی «همگرایی انسانی در برابر تاریکی» میداند.
جایگاه شب یلدا در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ عبور جمعی از تاریکی
محسن آزادی، مجری، سردبیر و کارگردان هنری تلویزیون، با تأکید بر ریشههای عمیق آیین یلدا در فرهنگ ایرانی، به تبیین نسبت این سنت کهن با مفاهیم دینی و اجتماعی میپردازد و معتقد است:«شب یلدا بیش از آنکه صرفاً یک مناسبت تقویمی باشد، تجلی «با هم بودن» و «همگرایی انسانی» در برابر تاریکی است».
او میگوید:« ریشه شبنشینیهای یلدایی، که بنا بر برخی روایتها قدمتی چند هزار ساله دارند، در فرهنگ ایرانی به مفهوم همگرایی برای عبور از شب و تاریکی بازمیگردد. این معنا در سنتهای باستانی و بهویژه در مکتب میترائیسم قابل مشاهده است؛ جایی که «میترا» بهعنوان نماد خورشید، جایگاه ویژهای در ادبیات و باورهای کهن ایرانی داشته است.»
آزادی یادآور میشود:«خود واژه «یلدا» به معنای میلاد و تولد است و به زادروز خورشید اشاره دارد؛ شبی که بهدلیل طولانی بودن و نمادین بودن تاریکی، بهانهای میشده برای گردهم آمدن انسانها تا این تاریکی را در کنار یکدیگر سپری کنند.»
آزادی تأکید میکند :« فلسفه پنهان در این گردهماییها، بیان یک نیاز انسانی است؛ اینکه انسان بهتنهایی قادر به عبور از تاریکی نیست و به حضور دیگران، خانواده و نزدیکان خود نیاز دارد. همین معنا باعث شده است که آیین یلدا در نقاط مختلف ایران، با وجود تفاوتهای ظاهری، هویت واحد خود را حفظ کند.»
به اعتقاد او، همانطور که هر انسان اثر انگشت منحصربهفردی دارد، آیین یلدا نیز از شهری به شهر دیگر در شکل و جزئیات تغییر میکند، اما محور، اصالت و هویت آن ثابت میماند؛ ممکن است خوراکیها متفاوت شوند یا شاهنامهخوانی جای خود را به حافظخوانی بدهد، اما اصل ماجرا همچنان زنده نگه داشتن جمع خانوادگی است.
یلدا؛ همنشینی و همدلی از نگاه دین و فرهنگ ایرانی
این مجری تلویزیون با اشاره به آموزههای دینی، میگوید در دین اسلام نیز بر رفتارهای جمعی و اجتماعی تأکید فراوانی شده است. او به مفهومی اشاره میکند که در ادبیات دینی با مضمون « یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة؛ دست خدا با جماعت است» شناخته میشود:« در فرهنگ دینی، اعمالی که بهصورت جمعی انجام میشوند، از نماز جماعت گرفته تا صلهرحم و دیدوبازدید، دارای ثواب و اهمیت بیشتری هستند. اصل یلدا نیز چیزی جز همین معنا نیست؛ اینکه همه با هم از تاریکی عبور کنیم.»
آزادی تأکید میکند:« در روزگار کنونی، جامعه بیش از هر زمان دیگری به چنین مفاهیمی نیاز دارد. برخی رویکردهای روانشناسانه معاصر، انسان را به تحمل تنهایی و انزوا دعوت میکنند، در حالی که نقطه مقابل این نگاه، همان «یلدا بودن» است؛ کنار هم ماندن برای عبور از سختیها، تاریکیها و تنهاییها. ادبیات ایرانی که سرشار از نماد، مثال، تشبیه و کنایه است، یلدا را بهعنوان نمادی زنده از این باهمبودن حفظ کرده است.»
آزادی تصریح میکند:« فرهنگ ایرانی قرابت زیادی با مفاهیمی دارد که دین اسلام بر آنها تأکید میکند. یلدا یعنی «با هم بودن» و اسلام نیز برای «با هم بودن» جایگاه ویژهای قائل است؛ از همین رو، در ماجرای یلدا چیزی جز همنشینی، همدلی و عبور جمعی از تاریکی نمیبینیم.»
ضرورت توجه به آیینهای جمعی در زیست اجتماعی امروز
این مجری تلویزیون، با اشاره به شرایط فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه و در امتداد نکاتی که پیشتر مطرح کرده بود، بر ضرورت توجه و تأکید بیشتر بر فرهنگهایی مانند شب یلدا تأکید میکند و توضیح میدهد:«اگر به فضای مجازی و حتی برخی جلسات تراپی، روانشناسی و توسعه فردی نگاه کنیم، میبینیم که در بخشی از این فضاها، بر «تنهایی انسان» بسیار تأکید میشود. تردیدی نیست در نگاه توحیدی، انسان در نهایت تنها میشود و باید با خودش مواجه شود، به وجدان خود رجوع کند و رفتارهایی را که داشته، مورد بازخواست قرار دهد؛ اما «زندگیِ تنهایی» به معنایی که امروز در برخی گفتمانها ترویج میشود، زندگیای است که انتهای آن افسردگی و ناراحتی است.»
این برنامهساز تلویزیونی ادامه میدهد: «اگر قرار است انسان تنها باشد یا اگر قرار است به مراقبه و خودسازی بپردازد، این انرژی باید در کنار دیگران تأمین شود. به باور او، «دیگران» نقش اساسی در این مسیر دارند؛ پدری که مشورت میدهد، پدربزرگی که راهکار ارائه میکند، معلمی که هدایت میکند، همسایهای که مراقب حال همسایهاش است و حتی راننده تاکسیای که وقتی حال مسافرش خوب نیست، تلاش میکند به او کمک کند.»
او تصریح میکند:« هرچه فرهنگهایی مانند یلدا و نوروز، که انسانها را کنار یکدیگر قرار میدهند، تقویت شوند، در آن صورت انسانها حتی در اوج تنهایی خود نیز یک کورسوی امید خواهند داشت؛ اینکه رفیقی هست که میتواند آنها را از این تنهایی بیرون بیاورد.یلدا نقطه مقابل جهان منزویِ امروز است.»
راهکارهای فرهنگی برای زنده ماندن یلدا بهعنوان یک سنت ایرانی ـ اسلامی
آزادی با تأکید بر ضرورت زنده نگه داشتن شب یلدا بهعنوان یک سنت اصیل ایرانی ـ اسلامی، نقش همزمان خانواده و حاکمیت را در این مسیر تعیینکننده میداند و نگاه خود را با محوریت خانواده تبیین میکند. او با استناد به آیه شریفه «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» تأکید میکند:« تا زمانی که خودِ افراد و خانوادهها تغییر نکنند، تغییر اجتماعی نیز رخ نخواهد داد.»
آزادی تصریح میکند:« یلدا یک «جریان» است؛ جریانی که در فرهنگ ما نهفته شده و میتواند متن جامعه را دستخوش تغییر کند.خانوادهها باید بهصورت مشخص به این سمت حرکت کنند که آداب و رسوم ایرانی ـ اسلامی را در خانه و زندگی خود زنده نگه دارند. این نقطه آغاز یک حرکت فرهنگی پایدار است که میتواند به لایههای عمیق جامعه نفوذ کند.»
آزادی در ادامه با تأکید بر نقش حاکمیت، میگوید:« طبیعتاً حاکمیت نیز باید همراه باشد؛ حاکمیتی که آموزش داشته باشد و برای چنین مناسبتها و شبهایی، پیشنهادات مشخصی را در نظر بگیرد. او مثال میزند که همانطور که در ماه مبارک رمضان، بستههای معیشتی برای افرادی که امکان افطاری مناسب ندارند پیشبینی میشود ـ آیینی که ریشه در باورهای دینی ما دارد ـ میتوان برای شب یلدا نیز چنین رویکردی را تعریف کرد.»
او میافزاید:«نهادهای حاکمیتی میتوانند با نگاه مدیریتی وارد میدان شوند؛ از اختصاص یارانههای مناسبتی گرفته تا اقدام نهادها و ارگانها برای توزیع اقلامی مانند آجیل در مناطق کمبرخوردار. این نگاه، نگاهی مدیریتی است و مدیران باید به این فکر کنند که از چنین فرصتهایی چگونه میتوان برای زنده نگه داشتن این سنت استفاده کرد.»
این مجری تلویزیون با مقایسهای میان ماه رمضان و شب یلدا، میگوید همانطور که خانوادههای کمبرخوردار میدانند ماه رمضان فرصتی برای انفاق و همدلی است، میتوان همین نگاه را درباره یلدا نیز تقویت کرد. به باور او، اگر خیّری برخیزد و اعلام کند که برای شب یلدا اقدامی انجام میدهد، آن کودکِ خانواده کمبرخوردار، یلدا را فراموش نخواهد کرد؛ چراکه به یاد خواهد داشت شبی بوده که توانسته حتی یک مشت آجیل داشته باشد.
آزادی تأکید میکند در کنار نگاه حاکمیتی، نگاه خانوادگی اهمیتی بنیادین دارد؛ چراکه همین نگاه میتواند جریان متن جامعه را هدایت کند:«هرجا از فرهنگ ایرانی و اسلامی خود فاصله گرفتهایم، ناخواسته یا از سر اجبار، به سمت فرهنگهای جایگزین رفتهایم؛ فرهنگهایی مانند هالووین که با ساختار فرهنگی جامعه ایرانی ـ اسلامی تناسبی نداشته و در نهایت به ما آسیب زدهاند. بسیاری از چالشهای فرهنگی امروز، ریشه در همین فاصله گرفتنها دارد.»
این سردبیر و کارگردان هنری تلویزیون تأکید میکند:« خانوادهها باید مناسبتهایی از این دست را جدی بگیرند، چراکه کودکان بیش از آنکه به شنیدهها باور داشته باشند، به دیدهها ایمان میآورند. اگر کودک ببیند در خانه، حتی با سادهترین امکانات ـ یک استکان چای یا یک شیرینی ساده ـ خانواده دور هم جمع شدهاند، این تصویر در ذهن او ماندگار میشود.»
آزادی در پایان یادآور میشود:« این موضوع، مسئولیت پدر و مادرها را سنگینتر میکند؛ چراکه والدین امروز، شخصیتشان شکل گرفته است، اما سخن از نسل آینده است؛ نسلی که قرار است این فرهنگ را سینهبهسینه به نسلهای بعد منتقل کند و شب یلدا را نهفقط بهعنوان یک شب، بلکه بهعنوان یک هویت فرهنگی و اجتماعی زنده نگه دارد.»
منبع: تابناک
1404/09/30
به روز رسانی : 1404/09/30
T
T