قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:

«مسجد تراز» در برابر حوادث و مسائل جامعه منفعل نیست

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:

«مسجد تراز» در برابر حوادث و مسائل جامعه منفعل نیست

حجت‌الاسلام حریزاوی با اشاره به اینکه «مسجد تراز» در برابر حوادث و مسائل جامعه، منفعل نیست، گفت: وقتی سخن از «مسجد جامعه‌پرداز» به میان می‌آید یعنی به‌دنبال دستیابی به «مسجد تراز» فعال و ممتاز هستیم که مسائل جامعه را به‌صورت نظام‌مند دنبال می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست «ویژگی‌های حکمرانی طاغوت در قرآن» با حضور حجت‌الاسلام روح الله حریزاوی -  قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی - در «نمایشگاه مسجد جامعه پرداز» در تالار اندیشه مصلی تهران برگزار شد.

حجت‌الاسام حریزاوی با اشاره به اینکه نمایشگاه جامعه پرداز، نگرش دقیق به مفهوم ولایت با پیوستگی اجتماعی و دیدگاه انتقادی به حرکت‌های انفعالی مجموعه‌های اسلامی در قبل از انقلاب  را مورد توجه قرار داده است، عنوان داشت: می‌توانیم بگوییم حرکت‌های انفعالی مجموعه‌های اسلامی قبل از انقلاب به نوعی مقدمه شکل‌گیری انقلاب اسلامی را فراهم کرد چراکه علمای شیعه طاغوت ستیز، با دیدگاه حوزویان نجف که همواره به این موضوع تأکید داشتند که  باید به حداقل‌ها برای برپایی یک حکومت دینی اکتفا کرد موافق نبودند و معتقد بودند باید در برابر حکومت کفر قیام کرد و نباید فقط به مسائلی مانند «مبارزه با اشرار، رسیدگی به اوضاع محرومان و امنیت جامعه» بسنده کرد؛ علمای شیعه طاغوت ستیز همواره دیدگاه امام خمینی (ره) که قائل به ولایت مطلقه بودند را دنبال می‌کردند و امام (ره) بر این موضوع تاکید داشتند که «تمام اسلام؛ حکومت است».

وی با اشاره به دیدگاه امام (ره) و تعداد دیگری از علماء که بر فقه المسائل تاکید داشتند و فقه التمدن را فقه راهبردی می‌دانستند، اظهار کرد: وقتی در خصوص مسجد جامعه‌پرداز سخن به میان می‌آید یعنی به دنبال دستیابی به مسجد تراز فعال و ممتاز هستیم که مسائل  فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و.. جامعه را به‌صورت نظام‌مند دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام حریزاوی با تأکید بر اینکه مسجد تراز در برابر حوادث و مسائل جامعه دچار نگرانی می‌شود تصریح کرد: مسجد تراز اسلامی؛ کلی‌نگر است و تنها به جزئیات جامعه نگاه ندارد. همچنین مسجد تراز کل مسائل محله و جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد تا مشکلات محله و جامعه را برطرف کند در واقع، مسجد جامعه پرداز به زیست بوم جامعه توجه ویژه دارد و غافل از جریان زندگی و انسان‌ها نیست.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که مسجد کوچکترین نظام‌سازی جامعه است، خاطرنشان کرد: کمترین کارکرد مسجد این است که مسائل و موضوعاتی که توسط علماء، دانشمندان و صاحبنظران جامعه مطرح می‌شود را برای افراد جامعه به بهترین شکل تبیین کند و اثرگذاری در مورد مسائلل جامعه داشته باشد تا از این طریق تلنگری به افراد جامعه بزند.

1401/02/06

تعداد بازدید: 9
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T