رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب تبیین کرد:

نقش برجسته معلمان در ایجاد فرهنگ اسلامی در مدارس

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب تبیین کرد:

نقش برجسته معلمان در ایجاد فرهنگ اسلامی در مدارس

حجت الاسلام فاضلی پور گفت: تفکر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس نشان می‌دهد که، معلمان مهمترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است.

نقش برجسته معلمان در ایجاد فرهنگ اسلامی در مدارس

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت الاسلام اسحق فاضلی پور رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب گفت: فرهنگ اسلام می‌توان استنباط نمود که کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است. این هدف غایی به اهداف اعتقادی، اخلاقی و علمی و آموزشی مرتبط است.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند نخستین معلم است و شغل معلمی شریف و با عظمت است. کیفیت معلم امروز به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد می‌شود و از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه‌ای حفظ عناصر و ارزش‌های اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید در هر برهه از زمانی با تلاش معلمان محقق می‌گردد.

وی گفت:تفکر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس نشان می‌دهد که، معلمان مهمترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است و باید به چند اصل توجه نمود:الگوپذیری از سیره پیامبر (ص) و ائمه بعنوان سرمشق‌های تعیین شده دین مبین اسلام، اتخاذ تدابیری در جهت تعلیم و تربیت از سطح ابتدایی تا متوسطه و عالی توام با تربیت معنوی و تهذیب اخلاقی، آموزش مهارت‌های تخصصی معلم جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آنان، نهادیه شدن تفکرات خلاقانه و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه، مشارکت دولت و سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها خصوصاً رسانه‌ها در جهت ارائه الگو‌های صحیح مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی، عدم وابستگی فکری معلمین به بیگانگان در جهت ممانعت رسوخ فرهنگ بیگانه که باعث انحراف در تحلیل مسائل دینی و فرهنگی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب افزود:ازانجا که کودکان و نوجوانان بیشترین و مناسب‌ترین اوقات عمر خویش را در مدرسه می‌گذرانند لذا، مانوس نمودن آنان با این فریضه‌ی الهی و ترغیب آنان به نماز نیازمند فراهم آوردن شرایط و امکانات متناسب در مدرسه است.

فاضلی پور بیان داشت: در فرهنگ اسلامی مدرسه جایگاه تربیت و پایگاه تعلیم است در مدرسه هم باید اخلاق و فضیلت و معنویت را گسترش بخشید و هم علوم و فنون را تعلیم داد، تا بر اساس این اندیشه وقتی کودک با فطرت پاک خدادادی وارد مدرسه می‌شود امکان حرکت هماهنگ و همسو و وابسته با یکدیگر را داشته باشد.

وی افزود:از یک سوء باید روح و روان و جسم او متناسب با نیاز‌های فطری و اجتماعی پرورش یابد، اصول اخلاقی راباز شناسد و به آن‌ها متخلق شود ارزش‌های اسلامی را محترم شمارد و از آن‌ها پاسداری نماید وبرای عبودیت خداوند و زندگی بر مبنای تعالیم الهی در جامعه اسلامی تربیت شود واز سوی دیگر باید بتواند متناسب با نیاز حال و آینده جامعه معلومات و فنون مورد نیاز را فراگیرد با اطلاعات و علوم روز آشنا شود ومهارت‌های ضروری برای حضور در صحنه تولید و سازندگی ر اکسب کند.

فاضلی پور گفت: اگر این عوامل به نحو مطلوب در مدرسه‌ای فراهم آید می‌توان رشد و بالندگی دانش آموزان آن را نظاره نمود در غیر این صورت فرآیند تعلیم وتربیت آسیب دیده و بازده امکانات و منابع به حداقل خواهد رسید، فرزندان انقلاب بهترین دوران زندگی خود را در مدرسه می‌گذرانند و تربیت مذهبی ان‌ها نیاز به شناخت عمیق و فراهم آوردن امکانات انسانی وفیزیکی مناسب دارد؛ لذا با توجه به سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی در مدرسه و تحولات روحی و روانی این دوران اتخاذ راه کار‌های کلیشه‌ای و تکراری نمی‌تواند پاسخ به نیاز‌های هر دوره باشد. توجه به ویژگی‌ها و نیاز‌های دانش آموزان در حیطه‌های مختلف در دوران دبستان، راهنمایی و متوسطه تدوین اهداف تربیت دینی و نوسازی معنوی مناسب هر دوره را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد کرد.

1401/02/21

تعداد بازدید: 8

T

T