گزارش تصویری از:

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

گزارش تصویری از:

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، معروف به سرچشمه، یک مرکز فرهنگی مشهور در مرکز تهران است، در خیابان بهارستان، اینجا میزبان روز‌های مهم و حساسی از مقطع ابتدای انقلاب اسلامی است؛ روز‌هایی که شهید بهشتی و دیگر اعضای حزب جمهوری اسلامی به ساختمان حزب می‌آمدند و تصمیماتی می‌گرفتند که در آینده انقلاب نوپای اسلامی تعیین‌کننده بود.

 

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه» اینجا ، یادآور حادثه هفتم تیر سال ۶۰ است،  یکی از تلخ‌ترین روز‌های تاریخ انقلاب اسلامی ؛ روزی که شهید بهشتی و ۷۲ تن از اعضای اصلی حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار بمب در محل دفتر جلسات به شهادت رسیدند.  تا سال‌ها، محل این انفجار دست نخورده باقی ماند تا اینکه سال ۸۸  با همت مرحوم« احمد قدیریان »ودکتر« محمدباقر قالیباف» که آن زمان شهردار تهران بود، یادمان و مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه» در محل انفجارتأسیس شد و در هقتم تیر ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید. این مرکز هم اکنون زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شود، چهل و یکمین سالروز انفجار حزب جمهوری اسلامی بهانه ما برای معرفی این مجموعه است.

 از تصور اینکه روزگاهی نه چندان دور اینجا قدمگاه و محل رفت و آمد بزرگانی چون شهید دکتر بهشتی بوده است ومنافقی کوردل در یک اقدام بزدلانه ملتی را ازنعمت وجود این بزرگوار و همفکرانشان محروم کرده، دل به درد می آید.  

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

از در ورودی که داخل می شویم روبرویمان « تالار گفتگو»،« موزه شهدای ترور» و« نگار خانه »قرار دارد، با بنای یاد بودی از 72 شهید مظلوم هفتم تیر.

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

موزه شهدای هفتم تیر

در ورودی موزه شهدای هفتم تیر،سردیس شهید« دکتر بهشتی» و شهید« دیالمه» نصب شده است که انگار با آن لبخند زیبایشان شما را دعوت می کنند به میهمانی صفحاتی به یاد ماندنی از تاریخ انقلاب اسلامی، یادگاری های شهدا بازدیدکنندگان را می برد به دهه 60 و چیزهایی که دیگر نیست یا کمتر دیده می شود اما با خاطرات آن دهه عجین شده است.  از جمله نوارهای کاست ، روان نویس، آینه های جیبی با تمثال امام رضا(ع) ، دفترچه های یاداشت جیبی، کتانی سفید چینی....

 

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

 

ویترین یادبودهای شهدای هفتم تیر دور تادور موزه قطار  شده اند. با تابلو ها و قاب عکس های شهدا. روی دیوار عکس های  شهید بهشتی درسنین مختلف و کنار همسر و دوستانشان ، قبا و سجاده ترمه ، حال و هوای دهه شصت را زنده می کند.

به نظر می رسد آلبوم یادگاری های حجت الاسلام« عبدالوهاب قاسمی » با عینک دسته شکسته، کیف پاره شده و چند اسکناس های 5 ، 2 و 100 تومانی و چند سکه نماد تمام داشته های آن نسل از دنیا و زندگی ساده شان است، مردانی بزرگ و ساده زیست ، جمله «دکتر بهشتی » با خط خوش سرخ، پیام تمام شهدای هفتم تیر است به تمام نسل ها: «تلخی برخورد صادقانه را بر شیرینی کاذب منافقانه ترجیح می دهم.»

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

کتابخانه عمومی

پله ها را برای دیدن کتابخانه بالا می رویم. کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی، کتابخانه مجهزی  است با انبوه کتاب‌های مرجع و 6 جلد کتاب نسخه چاپ سنگی « ناهید حبیبی» مسئول کتابخانه می گوید:« این روزها پذیرش نداریم یکسری کتاب جدید آورده ایم که باید ثبت شود و در آینده ان شاالله پذیرای مراجعه کنندگان خواهیم بود.البته گاهی بچه های محل که با ما آشنا هستند برای تحقیق یا درس خواندن  می آیند.» ، احساس می کنم که کتاب ها اینجا چقدر مظلوم و تنهایند.

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

نمایشگاه و گالری(نگارخانه)

نمایشگاه و گالری مجموعه به منظور حمایت و پشتیبانی از ارزش های دینی مطرح شده در هنر انقلاب، هنرهای قرآنی، دفاع مقدس و ترویج هنرهای تجسمی شهدای ترور... تابلوهایی را در خود جا داده است.

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

به حیاط مجموعه سرچشمه می رویم با درخت‌های توت، نخل های زیننی  و شمشاد و و دو شهید 17-18 ساله گمنام که  زیر پرچینی مزین به انبوده پلاک،آرام خفته اند.. به نیابت از مادرانشان فاتحه می خوانیم و با خودم می اندیشم: در کجای این سرزمین، چشم مادرانشان به در سفید شده است؟

 

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»مقتل شهدای هفتم تیر

مقتل شهدای هفتم تیر، فاصله چندانی از مقبره شهدای گمنام  ندارد شاید چند متر. روی در ورودی نوشته شده است لطفا با کفش وارد نشوید اما در را که باز می کنیم فرش ها را جمع کرده اند  وسه هنرمند آینه کار، مشغول آینه کاری یادمان شهدای هفتم تیر هستند. اینجا مقتلی است که  منافقی کوردل، ملتی را از وجود بزرگانی چون شهید بهشتی محروم کرده است.

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

سالن همایش

سالن همایش مجموعه فرهنگی سرچشمه با ظرفیت 400 نفر از سالن های مجهزی است که محل برگزاری همایش‌های داخلی و خارجی است. لحظاتی می ایستیم به تماشای ماهی های داخل آکواریوم بیرون سالن.

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»مسجد و فاطمیه هفتاد و دوتن

از قرار معلوم ، اولین مکانی که در این مجموعه به بهره برداری رسیده، مسجد« هفتادو دوتن »است با سقفی مزین به اسامی شهدای هفتم تیر. زیر ساخت‌های این مسجد  برای تاسیس پایگاه تربیتی و انقلابی و برگزاری جلسات تدریس دروس اخلاق و تربیت و معارف اسلامی طراحی شده است.

فاطمیه هفتاد و دوتن در مجاورت مسجد قرار دارد و محل برگزاری مناسبت‌ها، عزاداری‌ها و اعیاد است. 

مجموعه فرهنگی« شهدای انقلاب اسلامی» معروف به «سرچشمه»

 فروشگاه محصولات ایرانی اسلامی

بی اغراق یکی از جذابیت‌های این مجموعه ، فروشگاه محصولات ایرانی و اسلامی است در دو طبقه.

طبقه اول نوشت افزار و و کیف های ایرانی با طرح های قشنگ ایرانی و نوشت افزارهایی با کیفیت از برندهای ایرانی و کسانی که دغدغه حمایت از کالاهای ایرانی را دارند می توانند اینجا نوشت افزار ایرانی و با کیفیت تهیه کنند.

طبقه  پایین، سرزمین اسباب بازی فروشی هاست، رویای کودکی همه ما برای داشتن انبوه اسباب بازی ها اینجا تحقق یافته است. انواع و اقسام اسباب بازی های با کیفیت با برند ایرانی.

به گفته« زینب مظلومی» مسئول فروش فروشگاه  آنها با ده ها برند خوب ایرانی همکاری می کنند و  اینجا مرکز پخش اسباب بازی های تولید داخل است ،هرچند فروش تکی با تخفیف 10 درصد و  فروش در فضای مجازی هم دارند.

 

 

 

1401/04/07

تعداد بازدید: 6

T

T