هیئات مذهبی مدنی‌ترین تشکل جامعه اسلامی هستند

هیئات مذهبی مدنی‌ترین تشکل جامعه اسلامی هستند

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه هیئت مردمی‌ترین، مدنی‌ترین و مؤثرترين اجتماع انسانی در حوزه تمدنی ماست، گفت: هیچ مجمعی را مردمی‌تر از هیئت نمی‌توانیم بیابیم که تمامی ارکان آن از مقدمات گرفته تا برنامه‌ریزی و نتایج با مشارکت مردم باشد.

هیئات مذهبی مدنی‌ترین تشکل جامعه اسلامی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان عصر روز گذشته، یکم مردادماه در نشست مشترک رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها، اعضای شورای هیئت‌های مذهبی و کانون مداحان استان که با موضوع برنامه‌ریزی ماه محرم و برگزاری همایش «یک عمر نوکری» در محل اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با اشاره به اینکه هیئت مردمی‌ترین، مدنی‌ترین و مؤثرترين اجتماع انسانی در حوزه تمدنی ماست، اظهار کرد: هیچ مجمعی را مردمی‌تر از هیئت نمی‌توانیم بیابیم که تمامی ارکان آن از مقدمات گرفته تا برنامه‌ریزی و نتایج با مشارکت مردم باشد.

وی با ذکر اینکه تحقق قالب و ساختارهای هیئتی شرط موفقیت دولت مردمی باید باشد، ادامه داد: ساختار هیئتی بدنه و قدرت اجتماعی را از متن جامعه می‌گیرد و لذا مردمی بودن به‌ویژه در نظام اسلامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی حائز اهمیت است و حتی تحقق اهداف دین نیز در گرو رضایت، خواست و همراهی مردم است.

طاهری بیان کرد: هیئت‌های مذهبی قدیمی‌ترین جریان اجتماعی است که منشأ خیزش شعارها بودند؛ منظور از شعار مفهوم عام و اشتباه آن نیست بلکه شعار چکیده اندیشه و شعور اجتماع و بدان معناست که برنامه‌ریزی در راه تحقق هدف برای دیگران روشن و واضح بیان شوند. شعار پرچم هیئت است و کارکرد پرچم معرفی اندیشه و غایت آن مجموعه‌ای است که ذیل پرچم قرار دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه برای شناختن یک هیئت به شعار آن توجه می‌کنیم، گفت: شعائر در اینجا موضوعیت می‌یابد؛ «یا لثارات الحسین» نخستین شعاری بود که در قیام توابین و مختار و دیگران در پی واقعه عاشورا مرسوم شد و شیعه را تا سالیان سال با این شعار می‌شناختند. اندیشه‌ای که پشت این شعار قرار داشت آن بود که امام معصوم ما را مظلومانه به شهادت رساندند و امام که نور حق و هدایتگری بودند، توسط جریانی خاموش شده بود لذا عده‌ای به خونخواهی برخاستند.

طاهری تکثر در شعار و فهم شعار را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: اینطور نیست که هر پرچمی با نام اهل‌بیت(ع) برداشتیم، پرچم حق باشد. با نگاهی به تاریخ متوجه می‌شویم که گاه شعارهایی مطرح شده‌اند که به‌جای هدایت، عامل انحراف بوده‌اند، لذا می‌بینیم که یزید ذیل پرچم اهل‌بیت(ع) سینه می‌زند و شمرها و عمر بن سعدها اشک می‌ریزند؛ لذا گریه بدون فهم از شعار و اندیشه الزاماً تعالی‌بخش نیست بلکه به انحراف می‌رود.

برنامه‌ریزی برای همایش یک عمر نوکری در محرم

وی با اشاره به در پیش بودن ماه محرم و لزوم برنامه‌ریزی برای این ایام، بیان کرد: در سال‌های پیشین همایش عاشورائیان در جای‌جای استان برگزار می‌شد که اجتماع روحانیون و مبلغان هیئات مذهبی بود. امسال پیشنهاد شده است که همه ارکان هیئت اعم از مداحان، رؤسای هیئت‌های فعال، شاعران‌ آیینی، روحانیون و مبلغان، فعالان روضه‌های خانگی، فعالان روضه‌های محله و غیره برای حضور در همایش عاشورائیان فراخوان شوند و در مصلی شهرکرد شاهد این اجتماع باشیم.

طاهری ادامه داد: همچنین پیشنهاد شد این همایش تحت عنوان «یک عمر نوکری» برگزار شود؛ پیش‌بینی شده است تا تعدادی از چایی‌ریزهای باسابقه هیئت‌های مذهبی شناسایی و به این همایش دعوت و تکریم شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه هر هیئتی به ثبت می‌رسد باید یک کارشناس قرآن را معرفی کند، گفت: گماشتن کارشناس قرآنی در بسیاری از هیئت‌ها جنبه ظاهری و صوری دارد و رصدها گویای آن است که توجه به قرآن در این مجموعه‌ها ضعیف است. لذا از رؤسای هیئات انتظار می‌رود که امسال با جدیت به مقوله قرائت قرآن در برنامه‌ها توجه داشته باشند. در این راستا خوب است از آیاتی استفاده شود که حضرت امام حسین(ع) در طول مسیر حرکت تا کربلا تلاوت می‌کردند.

طاهری با اشاره به حضور فعال بیش از یک چهارم جمعیت استان در فضای مجازی، بیان کرد: سقف جمعیت و مخاطب در شلوغ‌ترین هیئت ما در استان به زحمت به سه هزار نفر می‌رسد لذا برای افزایش گستره مخاطبان هیئت‌های مذهبی ضرورت دارد که مقوله رسانه در این تشکل‌ها تقویت شود، در این‌صورت حتی یک هیئت با ۱۰۰ نفر مخاطب نیز اگر بتواند فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را با مخاطبان فضای مجازی به اشتراک بگذارد قطعاً موفق خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی به مدد تولیدات پرمحتوای هیئت‌ها باید فضایی مذهبی شود، ادامه داد: رسانه هیئات باید راه‌اندازی شود که در این راستا مرکز رسانه انقلاب اسلامی در مجموعه تبلیغات اسلامی استان این ظرفیت را دارد که آموزش‌های لازم و برگزاری دوره را برای این مهم انجام دهد، همچنان که تا کنون چندین دوره سواد رسانه و تولید محتوا ویژه اقشار گوناگون اعم از نوجوانان و جوانان، مبلغان و غیره برگزار کرده است.

طاهری با طرح این پرسش که چند درصد از محتوای برنامه‌های هیئات در مورد دختران جامعه است، گفت: استان ما بیش از ۱۷۰ هزار نفر دختر دارد اما هیئات مذهبی تقریباً هیچ محتوای فاخری را برای این قشر تدارک ندیده است. قرارگاه فرهنگی بانوان استان در ماه‌های اخیر گروه‌هایی از دختران تشکیل داده که به بررسی و تحلیل مسائل قشر خود در شهرستان‌های مختلف می‌پردازند، پیشنهاد می‌شود نظیر این گروه‌ها در هیئات مذهبی نیز فعال شوند. قرارگاه آمادگی دارد در این راستا هر گونه کمک و مشاوره و آموزش لازم را برای هیئات مذهبی ارائه دهد. اهمیت این موضوع آنجاست که بخش اعظم مخاطبان و فعالان در روضه‌های خانگی بانوان هستند.

در این جلسه، هر یک از حاضران به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در راستای برپایی با شکوه مراسم عزاداری دهه محرم در هیئت‌های مذهبی استان پرداختند.

1401/05/02

تعداد بازدید: 5
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T