رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب:

فرهنگ کتابخوانی باید بیش از پیش در جامعه نهادینه شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب:

فرهنگ کتابخوانی باید بیش از پیش در جامعه نهادینه شود

حجت‌الاسلام فاضلی پور گفت: همه باید تمام تلاش خود را نسبت به نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی در جامعه به‌کار بگیریم تا مقصود مطالعه که همانا تعالی و رشد فرهنگی جامعه است، تحقق یابد.

فرهنگ کتابخوانی باید بیش از پیش در جامعه نهادینه شودبه گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان؛ حجت‌الاسلام فاضلی پور رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با اشاره به آیات قرآن پیرامون مطالعه اظهار کرد: به فرموده خداوند، بشارت متعلق به آنهایی است که حرف‌ها را می‌شنوند‌، کتاب‌ها را می‌خوانند‌ و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند‌. در قرآن کریم ۳۲۲ بار ماده کتابت در ۳۷ صیغه مختلف به کار رفته است. برای مثال ۲۶۳ بار لفظ کتاب، کتب و مکتوبات در قرآن آمده است. سوره حمد را فاتحه الکتاب می خوانند و در ابتدای دومین سوره قرآن نیز لفظ کتاب به کار رفته و باز در جایی از این کتاب عظیم، خداوند متعال وصف کتابت را به خود منصوب کرده است (و کتبنا فی الارواح).

وی ادامه داد: علاوه بر این احادیث متعددی وجود دارد که مبین اهمیت کتاب و کتابخوانی در سیره معصومین است، تا آن جا که معصومین کتابخوانی و مطالعه و تفکر را در حد فریضه برای امت می دانند.

رئیس تبلیغات اسلامی میناب اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی می‌فرماید: کتاب،‌ دروازه‌ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهای کمال بشری است. کسی که با این دنیای زیبا و زندگی‌بخش،‌ دنیای کتاب،‌ ارتباط ندارد؛ بی‌شک از مهم‌ترین دستاورد انسانی و نیز از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است. برای یک ملت، خسارتی بزرگ است که افراد آن با کتاب سر و کار نداشته باشند و برای یک فرد، توفیق عظیمی است که با کتاب مأنوس و همواره در حال بهره‌گیری از آن، یعنی آموختن چیزهای تازه باشد.

فاضلی پور به راه های تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: از مهم ترین عوامل برای انجام این امر، ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه است. برای ایجاد احساس نیاز و انگیزه باید از مرحله آگاهی گذر کرد. مرحله آگاهی می تواند به کمک وسایل ارتباط جمعی، بروشورها و تابلوی اعلانات و جلسات معرفی و نقد و… برای مخاطبان ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به راه ­های ایجاد فرهنگ کتابخوانی در خانواده گفت: عادت به مطالعه والدین، سبب تشویق اعضای خانه در پذیرش این مسئله می‌شود. آن‌ها به راحتی با کتاب انس و الفت می‌گیرند، به سوی آن جذب می‌شوند و مطالعه در زندگی‌شان، جزء امور ضروری تلقی می‌شود.

رئیس تبلیغات اسلامی میناب در ادامه بیان داشت: همه باید تمام تلاش خود را نسبت به نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی در جامعه به‌کار بگیریم تا مقصود مطالعه که همانا تعالی و رشد فرهنگی جامعه است، تحقق یابد.

فاضلی پور اذعان کرد: در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی، همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب جاودانه مانده اند و روابط فرهنگی جامعه ی بشری نیز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگی تقویت شده است.

1400/08/26

تعداد بازدید: 11
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T