رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیر بنیاد ملی کتاب:

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیر بنیاد ملی کتاب:

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی معتقد است جهاد تبیین می‌تواند به تییین شعر و به تبیین قصه‌ای برای کودکان هم رقم بخورد چرا که نمی‌شود «تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد.

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

به گزارش نهضت؛ ظهر دوشنبه دهم مرداد 1401«آئین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی» با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران حوزه هنری در سالن مهر حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی – رئیس سازمان تبلیغات اسلامی – در این مراسم با تقدیر از فعالیت‌های محمد حمزه زاده، ایشان را فردی سختکوش و دارای نبوغ در بسیاری از عرصه‌ها عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری همچنان از حمایت‌های وی بی بهره نمانند.

وی ادامه داد: معتقدم باید «کتاب» را جدی بگیریم به ویژه در زمانه‌ای که جهاد تبیین مطرح است و اگر قرار است «جهاد تبیین» را جدی بگیریم حتماً «کتاب» هم باید جدی گرفته شود.

نمی‌توانیم «جهاد تبیین» را جدی بگیریم اما کتاب را فراموش کنیم

به اعتقاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جهاد تبیین می‌تواند به تییین شعر و به تبیین قصه‌ای برای کودکان هم رقم بخورد چرا که نمی‌شود تبیین را جدی گرفت اما کتاب را فراموش کنیم.

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

حجت الاسلام و المسلمین قمی با بیان اینکه ما بنا را بر هم افزایی با مجموعه‌های فرهنگی کشور بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های مردمی درحوزه کتاب گذاشتیم؛ از تمامی حاضران در مراسم خواست که برای به ثمر نشستن حوزه کتاب، اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

به گفته وی، استان‌ها نیز باید در بخش کتاب جدی باشند و در تمامی لایه‌های مختلف هنری نسبت به حوزه کتاب فعال باشند.

باید هیئات هم پای كار کتاب بیایند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ایام محرم و حضور جدی هیئات در این ایام از هیئات نیز خواست که پای کار کتاب بیایند.

وی با اشاره به مجدالدین معلمی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد ملی کتاب ابراز امیدواری کرد که با حضور وی و کمک‌های محمد حمزه زاده و هم افزایی دستگاه‎‌ ها، شاهد گام‌های رو به جلو در عرصه کتاب باشیم.

بسیج تمامی سرمایه‌های سازمان تبلیغات اسلامی درحوزه کتاب

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی در پایان از بسیج تمامی سرمایه‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای هم افزایی و کمک به حوزه کتاب خبر داد.

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

هم افزایی حوزه هنری و بنیاد ملی کتاب مورد انتظار ماست

محمد مهدی دادمان – رئیس حوزه هنری – نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر چه بنیاد ملی کتاب به سازمان تبلیغات می‌رود اما همچنان جزیی از حوزه هنری محسوب می‌شود افزود: هم افزایی حوزه هنری و بنیاد ملی کتاب، هم مورد انتظار ماست و هم اینکه موجب برکات زیادی در بخش کتاب و نشر خواهد شد.

رئیس حوزه هنری افزود: بدون تعارف باید بگویم که من همیشه در محضر آقای حمزه زاده شاگردی کردم و معتقدم یک مدیر فرهنگ و هنر باید دارای سه ویژگی، آشنایی با فضای هنری، ذهن راهبردی و دارای شخصیت معلمی باشد که خوشبختانه آقای حمزه زاده دارای این سه ویژگی بودند.

موفقیت‌های انتشارات سوره مهر مدیون مدیریت حمزه زاده است

دادمان، موفقیت‌های انتشارات سوره مهر را مدیون دوره مدیریت محمد حمزه زاده دانست و او را یک مربی و معلم مهربان عنوان کرد.

حمزه زاده مدیری خلاق و نوآور

 وی ادامه داد: آقای حمزه زاده مدیر خلاق ونوآوری بودند و خطوط قرمز و خطوط سبز در حوزه فرهنگ را به خوبی می‌شناختند و یکی دیگر از ویژگی‌های او، متمرکز بر مخاطب بودن است.

رئیس حوزه هنری در پایان ابراز امیدواری کرد که مجداالدین معلمی مدیر عامل جدید بنیاد ملی کتاب نیز در این حوزه موفق باشد و همگان را به آینده این مسیر امیدوار سازد.

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

محمد مؤمنی شریف – رئیس پیشین حوزه هنری - هم با تقدیر از فعالیت‌های محمد حمزه زاده عنوان کرد: اگر امروز آقای حمزه زاده نبودند بی شک؛ بسیاری از افتخارات ما نیز در حوزه کتاب و انتشارات سوره مهر هم نبود چرا که امروز بخشی از جایگاه ادبیات و هنر انقلاب اسلامی؛ مدیون تلاش‌های ایشان است.

 تبلیغات اسلامی، دستان پُری در حوزه نشر، چاپ و ترویج کتاب دارد

وی افزود: خوشبختانه حجت الاسلام قمی از روزهای ورود خود به سازمان تبلیغات اسلامی، به هم افزایی و بسیج امکانات در حوزه کتاب معتقد بودند و بی جهت نیست که ما امروز در بخش انتشارات؛ حداقل دارای پنج انتشارات بزرگ و قوی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی هستیم. این درحالی است که در حوزه خدمات نشر و چاپ نیز سازمان تبلیغات اسلامی یکی از بهترین چاپخانه‌ها را در اختیار دارد و در حوزه مجموعه فروشگاه‌ها و ترویج کتاب نیز، سازمان تبلیغات اسلامی دستانش پُر است.

مؤمنی شریف، محمد حمزه زاده را مدیر و معمار اصلی بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی خطاب کرد و دو سال مدیریت این بنیاد از سوی وی را فرصتی برای ارتقای این جایگاه دانست و بازگشت دوباره وی به سمت نویسندگی را ناشی از روحیه خستگي ناپذیر او نسبت به نوشتن عنوان کرد.

مؤمنی شریف همچنین با اشاره به سابقه مجدالدین معلمی، وی را ازجمیع جهات برای مدیریت بنیاد ملی کتاب مناسب دانست و خاستگاه وی را برخاسته از حوزه کتاب عنوان کرد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: آقای معلمی هم کتابخوان هستند، هم مؤلفین را می‌شناسند و هم آشنایی کاملی به ذائقه مخاطبین و محتواهای کتاب دارند وایشان بی شک، یکی از امیدهای کشور در مناصب بزرگتر خواهند بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد كه شاهد گام‌های مؤثر و رو به جلویی در حوزه نشر و کتاب باشیم.

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

مرحوم امیرحسین فردی حق استادی بر گردن من دارد

«محمد حمزه زاده» هم در این مراسم گفت: اولین کتابم را در سال 69 به نام کتابخانه نوشتم و یک روز از سوی انتشارات سروش تماس گرفتند كه به آنجا بروم، هنگامی که در راهروهای انتشارات سروش منتظر بودم شنیدم که یکی با صدای بلند در حال خواندن یکی از قصه‌های کتاب من است، جلو رفتم و خودم را معرفی کردم و آنجا بود که با مرحوم امیر حسین فردی و مصطفی رحماندوست آشنا شدم و امیرحسین فردی به من گفت شما آدم سرزمین نوشتن هستید و این جایگاه را ترک نکن و حقیقتاً ایشان حق استادی در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان بر گردن من دارد.

شاهد افت محتوا در حوزه نشر کودک و نوجوان هستیم

وی با اشاره به حوزه نشر کودک و نوجوان این جایگاه را در حال حاضر دارای افت محتوا دانست و گفت: متاسفانه این حوزه بیشتر به ترجمه و محتوای خارجی واگذار شده است در حالی که حوزه کودک و نوجوان جایگاه استراتژیک دارد.

حمزه زاده، زمان راه اندازی بنیاد ملی کتاب را بهترین و شیرین‌ترین زمان کاری خود دانست و ادامه این مسیر را نیازمند جسارت و توان نیروهای جدید عنوان کرد و خبر داد که میل دوباره نوشتن نیز به سراغ او آمده است و همین میل به نوشتن موجب شده تا او بارها از آقای قمی درخواست كناره گيري  از مدیریت بنیاد ملی کتاب را داشته باشد.

حمزه زاده با اشاره به مجدالدین معلمی، وی را بهترین گزینه برای مدیریت بنیاد ملی کتاب عنوان کرد.

نمی‌توان «جهاد تبیین» را جدی گرفت اما «کتاب» را فراموش کرد

کتاب رسانه‌ای است که هرگز حذف نمی‌شود

مجدالدین معلمی مدیرعامل جدید بنیاد ملی کتاب نیز آخرین سخنران این مراسم تودیع و معارفه بود. وی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که دوباره به عرصه کتاب و کتاب خوانی برمی گردم گفت: هنگامی که خداوند «کتاب» را معجزه پیامبر خود انتخاب کرده است آیا دیگر می‌توان در اهمیت کتاب چیزی گفت؟

معلمی ادامه داد: کتاب هرگز حذف شدنی نیست این درحالی است که رسانه‌های مختلف در حال آمد و رفت هستند و تا چشم برهم می‌زنید حذف می‌شوند اما این کتاب است که همچنان باقی مانده است و همواره در حوزه اقتصاد و حوزه فرهنگ سازی نیز درخشان بوده است.

«کتاب» باید رسانه اول سازمان تبلیغات اسلامی باشد

مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: معتقدم «کتاب» باید رسانه اول سازمان تبلیغات اسلامی باشد. لذا باید تلاش کنیم تا عقب ماندگی سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه کتاب را جبران کنیم. این درحالی است که مأموریت اول و آخر من نیز رسیدن به مطالبات حضرت آقا در حوزه کتاب است.

در پایان این مراسم نیز با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد مهدی دادمان ، محسن مؤمنی شریف و یاسر احمدوند -معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- از تلاش‌های محمد حمزه زاده تقدیرشد و مجدالدین معلمی نیزحکم خود را از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرد.

1401/05/11

تعداد بازدید: 3

T

T