مسئول امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل گفت:

زنان احیاگر قیام عاشورا/ ضرورت الگوگیری از سیره تبلیغی حضرت زینب (س)

مسئول امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل گفت:

زنان احیاگر قیام عاشورا/ ضرورت الگوگیری از سیره تبلیغی حضرت زینب (س)

مسئول امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: بانوان با تأسی از زنان عاشورایی، نهاد خانواده را مدیریت می کنند.

زنان احیاگر قیام عاشورا/ ضرورت الگوگیری از سیره تبلیغی حضرت زینب (س)

به گزارش روابط عمومی نهضت، سارا حقی در گفت‌و گو با روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، زنان عاشورایی را احیاگر قیام کربلا عنوان کرد و افزود: بانوان با تأسی از زنان عاشورایی، اصلی‌ترین هسته اجتماع یعنی خانواده را مدیریت کرده و بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در قیام کربلا علاوه بر مردان، زنان بسیاری نیز حضور داشتند این زنان جز اهل بیت امام حسین (ع) و یا از خانواده یاران آن حضرت بودند. زنان حادثه کربلا همانند مردان وظیفه خاصی بر عهده داشتند آنها در زنده ماندن این حادثه شگرف و تأثیرگذار نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا کردند.

مسئول امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل درباره حضور زنان در حادثه عاشورا به وظیفه «پیام‌رسانی» اشاره کرد و ادامه داد: سخنان بانوان هم به صورت خطبه و هم گفت‌و گوها متناسب زمان و مکان توانست حقانیت قیام عاشورا را گسترش داده و پیام مکتب حسینی را به جهانیان ابلاغ کند.

نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا، درس «مدیریت در شرایط بحران» را می آموزد

مسئول امور بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل نقش حضرت زینب (س) در مدیریت شرایط بحران را یادآور شد و خاطرنشان کرد: نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و سرپرستی کاروان اسرا، درس «مدیریت در شرایط بحران» را می‌آموزد به طوری که ایشان مجموعه بازمانده را در راستای اهداف نهضت هدایت و با هر اقدام خنثی‌کننده نتایج عاشورا از سوی دشمن، مقابله کرده و نقشه‌های دشمن را خنثی کرد.

حقی حفظ ارزش‌ها و رعایت حریم بانوان را از درس‌های مهم قیام عاشورا برشمرد و اضافه کرد: درس دیگر زنان قهرمان در کربلا، حفظ ارزش‌های دینی و اعتراض به هتک حرمت خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشم‌های آلوده است. زنان اهل بیت (ع) با آنکه اسیر بودند اما اعتراض‌کنان بر حفظ عفاف تاکید می‌ورزیدند چرا که مهمترین هدف قیام عاشورا احیای دین رسول خدا و امر به معروف و نهی از منکر بود.

مسئول امور بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل به روشنگری قیام عاشورا در سخنرانی حضرت حضرت زینب (س) اشاره کرد و ادامه داد: پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش در سرزمین کربلا، رسالت دفاع از دین و بازگویی معرفت واقعه بزرگ عاشورا بر عهده خانواده آن حضرت قرار گرفت و ایشان به خوبی پیام عاشورا و اصلی‌ترین محور حادثه کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش را به تصویر کشیدند. در عین حال سخنرانی حضرت زینب (س) یکی از حرکت‌های مهم این نهضت است که وجدان درونی مردم را بیدار ساخت و قیام عاشورا را به درستی تبیین کرد.

در دفاع از دین خدا، زن و مرد تفاوتی ندارند

مسئول امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل اظهار کرد: از نظر اسلام در جریان دفاع از حق که وظیفه همه انسان‌ها است، این طور نیست که این امر به عده‌ای محول شده و بقیه استثنا شده باشند بلکه از نظر اسلام امر دفاع از حق، امر عام و همگانی است و به همه انسان‌ها اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ مربوط است. البته نحوه نصرت حق برای هر کسی ممکن است شکل متفاوتی با دیگری داشته باشد، یعنی مردها به یک شیوه و زن‌ها به صورت دیگری از حق دفاع کنند اما اصل حمایت از حق همگانی است و استثنایی ندارد.

حقی تصریح کرد: تمام خانواده‌هایی که تا آخرین لحظه در این قیام کربلا حضور داشتند همه به اختیار خود از حق دفاع کردند نه اینکه کسی آنها را مجبور به این کار کرده باشد به همین دلیل است که قیام امام حسین (ع) با آن عظمت اجرا شد و رسالت خانواده‌ها و بازماندگان این جهاد هم هر چند با سختی‌های فراوان اما به خوبی سرانجام گرفت.

مسئول امور فرهنگی بانوان اردبیل دفاع از ولایت و امامت را از دیگر نقش‌های بانوان عاشورا معرفی کرد و افزود: زنان تا پای جان از امام خود دفاع کرده و اهداف قیام عاشورا را در بین مردم نشر دادند و اگر آنان نبودند کربلا به فراموشی سپرده می‌شد.

حقی مهمترین وظیفه بانوان جامعه اسلامی را الگوگیری از زنان عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: بانوان بایستی با تأسی از زنان عاشورایی، اصلی‌ترین هسته اجتماع یعنی خانواده را مدیریت کرده و بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم کنند.

1401/05/19

تعداد بازدید: 4

T

T