حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

«اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی »با حاشیه های زیبایی همراه بود که اینجا به آنها می پردازیم.

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی:

در لابی تالار« وحدت» به نظر می رسید یک ایران کوچک دور هم جمع شده‌اند. مهمانهایی  با لباس‌های زیبای محلی؛ مردان ترکمن‌ با آن کلاه زیبای «تلپکشان»شان و زنان ترکمن که با لباس و روسری رنگارنگ و«آناق» که اصالتشان را به رخ می کشیدند. مردان بلوچ با لباس بلوچی و زنانی با لباس سوزن دوزی شده و بلوچ دوزی صلابت خاصی در صورتشان موج می‌زد. مردان کرد با «که وا پا» خوشرنگشان کمر همت بسته بودند برای آبادانی وطن و هموطن عرب خوزستانی با آن عبای فاخرش و هموطنان خراسانی با لباس یک دست سفید محلی؛  تکاثر رنگ و زیبایی و بالندگی خاصی به جمع داده بود. به دانه های تسبیح می‌ماندند که نخی آنها را به هم متصل کرده است . گوشه و کنار بساط خوش و بش و احوالپرسی و عکس یادگاری برپا بود. همدیگر را که می دیدند با روی باز در آغوش می کشیدند و گوشه‌ای می ایستادند به گرفتن عکس یادگاری و این قابهای عکس چقدر زیبا بود، چقدر دلگرم کننده بود برای دوستان و چقدر مایوس کننده برای دشمنانی که امید تفرقه این ملت را دل می پرورانند.

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی:

آرزو دارم  روز قیامت با امام حسین علیه السلام محشور شوم

«کمیل‌سارجه‌کور»نوجوان اهل تسنن«کلاله» استان«گلستان» که امسال مداحی زیبایش در مدح امام حسین (ع) درفضای مجازی دست به دست شد به همراه مادرش«پری‌قره‌ککلی‌» درمراسم «اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی »حضور دارند. مادر و پسر هردو شاعر هستند و هردو از سنین نوجوانی در مدح حضرت رسول اکرم و ائمه اطهارعليهم السلام به زبان ترکمنی شعر می گویند. خانم قره ککلی که از حضور در این جمع بسیار راضی است می‌گوید: «ما و شیعیان برادر هستیم؛ هیچ فرقی بین ما نیست. تمام ما  به اهل بیت (ع) و رسول الله (ص) ارادت خاصی داریم هیچ فرقی  بین ما و برادران و خواهران شیعه نیست. این جمع‌ها موجب دوستی و مودت بین ما و شیعیان و وحدت بین ما مسلمانان می شود».

کمیل  که با پانزده سال سن پختگی خاصی در کلامش است با اشاره به اینکه متاسفانه در جهان امروز اسرائیل و یهود می‌خواهند وحدت بین شیعه و سنی را از بین ببرند ادامه می‌دهد:« ما همه با هم برادریم نص صریح قرآن است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ. الحمدالله و با زحمت های حضرت آقا ومسئولین نظام این وحدت وجود دارد و تا قیامت ادامه خواهد داشت و دشمنان بدانند که این آرزو را به گور می‌برند که با تفرقه شیعه وسنی را از هم جدا کنند».

 کمیل در باره مداحی می‌گوید: «آن شعر را من نسروده بودم من چون منشط «مداح» هستم شعر را شاعردیگری گفته بود که خیلی زیبا بود من در آن مجلس خواندم و بسیار خوشحال شدم از اینکه در فضای مجازی دیده شد و قطعاً خواست خدا بود که خیلی وایرال شد. بنده به عنوان یک نوجوان اهل سنت محبت و ارادتم را به امام حسین  و اهل بیت (ع)  ابراز می‌کنم و آرزو دارم  روز قیامت با امام حسین (ع) محشور شوم.

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

وحدت نص صریح قرآن

مولوی «علیرضا یعقوبی» از اساتيد حوزه علمیه اهل سنت شهرستان « تایباد» یکی از سخنرانان این کنگره بود که لحن شیرین کلام وصحبت‌هایش با تشویق حضار مواجه شد. این استاد اهل سنت؛ وحدت را نص قرآن نامید و توصیه کرد: چنین مراسم و مجالسی را بر کتاب و سنت بگذاریم.

وی ادامه داد: همیشه جهان تشنه منجی بوده است که همه را حول محور وحدت جمع کند و از تفرقه نجات دهد. مولوی یعقوبی وحدت را امری وحدانی نامید که باید آن را از قالب کلیشه‌ای‌اش خارج کنیم و بنای امت اسلامی را بر دین کامل و بر مدار وحدت قرار دهیم و مسلمانان حول محور دین جمع شویم. در قرآن نیز بحث تفرقه مطرح شده است.

 مولوی یعقوبی بيان داشت: پیکره اختلاف؛ ساخت دشمنان اسلام و ایادی آن‌ها است. اختلاف و تفرقه امر بیرونی از اسلام است، اما وحدت عامل درونی است. بعثت انبیا برای وحدت بین جامعه بوده است.

اجرای موسیقی مقامی

 

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی
اجرای گروه موسیقی مقامی از خراسان به سرپرستی استاد «محمد ظاهر حبیبی» خواننده «یوسف سرکوهی» نوازنده سه تار «سراج الدین حبیبی» و نوازنده دوتار «محمدظاهرحبیبی» یکی از بخش‌های زیبای این کنگره بود.

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی:


نمایش وداع مادرشهید

«فاطمه رادمنش» هنرمند و بازیگرکرمانی که با اجرای نقش مادر شهید در برنامه «عصر جدید» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت در این کنگره با نمایش تک نفره کوتاه وداع مادر شهید «سبیل اخلاقی» را به نمایش درآورد. این شهید، جوان‌ترین شهید دفاع مقدس است که خلعت زیبای شهادت را پوشیده است. شهید اخلاقی در استان سیستان و بلوچستان و کشور به عنوان مظهر وحدت شناخته می‌شود که با وجود داشتن سن پائین، از شرقی‌ترین نقطه کشور به غرب کشور و مناطق عملیاتی رفت. شهید سبیل اخلاقی در سال ۱۳۵۳ در شهرستان نیکشهردیده به دنیا گشود و در سال ۱۳۶۴ در حالی که ۱۱ سال داشت در منطقه هورالعظیم بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

از اتفاقات خوب این کنگره خبری بود که حجت‌الاسلام  والمسلمين  محمد قمی به خانواده شهید اخلاقی داد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به خانواده شهید سبیل اخلاقی که خواستار دیدار با رهبر معظم انقلاب بودند خبر داد که هماهنگي لازم براي این دیدار انجام شده است این گفته حجت‌الاسلام  والمسلمين محمد قمی ؛ خانواده شهید اخلاقی و حضار را به وجد آورد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مورد تشویق قرار گرفت.

تقدیر از مادر و پدر این شهید اهل تسنن صحنه‌های زیبایی را خلق کرد از بوسیدن گوشه چادر مادر شهید توسط مجری برنامه «حسن سلطانی» تا کشیدن دست مهربانی مادر پیرشهید بر سر مجری.


جایژه ویژه:

 كتاب مجموعه شعر«محمدجواد الهی‌پور» از قم به عنوان جایزه ویژه کتاب کنگره معرفی شد.

حاشیه‌های اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی:

باور کنیم سکّه به نام محمد (ص) است

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی  در اين مراسم با تبریک ایام هفته وحدت و قدردانی از حضور و شرکت اهالي ادب و فرهنگ اقوام  مختلف سراسر كشور ضمن قرائت آيات « یا اَیُّهَا النَّبِىُّ اِنّا اَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً ونَذیراً»  و «داعیاً اِلَى اللهِ بِاِذْنِه وَ سِراجاً مُنیراً» اظهار داشت: همه چیز از یک اختلاف آغاز شد به‌طوریکه در اعلام روز میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام در ۱۲ و همچنین ۱۷ ربیع الاول اختلاف نظر وجود داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينكه تعیین هفته وحدت از سوی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی هنر بزرگ ايشان بود اذعان داشت:  پس از گذشت سال‌ها همچنان  در این ایام؛ مراسم مختلفي با حضور شخصیت‌ها، مقامات، علما و رهبران ادیان مختلف در جهان اسلام برگزار می‌شود و انديشمندان دين در اينگونه مراسم  در خصوص وحدت که از هر نیازی مهمتر است با يكديگر مذاکره كرده  و سخن می‌گویند.


رئيس سازمان تبليغات اسلامي سخنان خود را با اين بیت از استاد علی معلم دامغانی؛« باور کنیم ملک خدا را که سرمد است  باور کنیم سکّه به نام محمد (ص) است» به پايان رساند.


شعرخوانی
«محمد جواد الهی پور» از قم و «حسن اسحاقی» از کرج و «سید عبدالله حسینی» سروده‌های خود را در مدح رسول الله و وحدت قرائت کردند. شعر خوانی شاعر برگزیده از تبریز «ابراهیم قبله آرباطان» از آذربایجان شرقی مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.

رسول الله عبای خودرا برای ما بگستر

دکتر «غلامعلی حداد عادل» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم به معجزه شعر اشاره و عنوان داشت: شاعران از معجره سخن برای تحکیم وحدت و مقابله با دشمنی و تفرقه بهره برده‌اند؛ آن هم در روزگاری که از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد و شاهدیم که چگونه همه در تلاش هستند که مسلمان را در برابر مسلمان و ایرانی را در برابر ایرانی قرار دهند.

وی ادامه داد: سیره نویسان نوشته‌اند زمانی خانه کعبه نیاز به تعمیرپیدا کرد؛ تعمیرات انجام شد نوبت به این رسید که حجرالاسود را در جای خود نصب کنند، قبایل عرب هرکدام مدعی بودند که نصب حجرالاسود شأن آنهاست اين موضوع، اختلاف پيش آورد. نزاع را نزد پیامبر(ص) که از قبل از بعثت  نيز مورد احترام بودند، آوردند. ایشان تدبیری اندیشیدند، عبا یشان را پهن کردند و از رؤسای قبایل خواستند گوشه عبا را بگیرند و سنگ را دسته جمعی به جایگاه برسانند، وقتی همه در این امر مشارکت کردند سپس ایشان با دست خود سنگ را برداشتند و در جای خود گذاشتند عقل کل عالم؛ نزاع  را به وحدت مبدل ساخت. جا دارد که بگوییم که  یا رسول الله عبای خودرا برای ما بگستر و رحمت را شامل حال ما کن.

 

 گروه سرود رهروان شهدا

اجرای گروه سرود رهروان شهدا حسن ختام برنامه بود. گروه سرودی که پسران نوجوان با لباس‌هایی از اقوام مختلف ایرانی سرودی را اجرا کردند که مورد تشویق حضار قرار گرفت.

 

1401/07/25

تعداد بازدید: 4

T

T