سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه:

شهرستان بانه رتبه اول ساخت مسجد در استان را دارد

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه:

شهرستان بانه رتبه اول ساخت مسجد در استان را دارد

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه گفت: از لحاظ آماری شهرستان بانه رتبه اول تأسیس ساخت مسجد در استان کردستان را داراست و براساس آمار اكنون 68 مسجد در شهر و 120 مسجد در روستاها فعال و دارای امام جماعت ، خانه عالم و هیئت امنا هستند .

شهرستان بانه رتبه اول ساخت مسجد در استان را دارد

به گزارش پایگاه خبری نهضت کردستان؛ حجت‌الاسلام عارف رازیانی سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه در گفتگو با روابط عمومی این اداره اظهار داشت : از آنجا که مساجد به عنوان پایگاه دینی و سیاسی مسلمانان در صدر اسلام تاكنون از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از این رو در منطقه كردستان و خصوصاً شهرستان بانه نیز مردم به خاطر دیانت و خداپرستی و انجام فعالیت‌های دینی اقدام به احداث مسجد زیادی كرده‌اند.

حجت الاسلام  عارف رازیانی عنوان کرد: مساجد شهرستان از حیث مصالح به دو دسته تقسیم می شوند، مساجدی كه سازه آنها با مصالح آجر و سنگ و استفاده از پوشش تزئینی و تزئینات وابسته به معماری ساخته شده و دوم مساجدی كه سازه آنها تركیبی از آجر و سنگ و چوب است و هر کدام از مساجد دارای ویژگی‌های خاصی از نظر معماری و فضا است و از این رو مساجد تاریخی سطح شهرستان از این نظر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 وی ضمن اشاره به قدمت مساجد این شهرستان گفت:  مساجد جامع، شیخ الاسلام، قاضی، حافظ، خان، حاجی ویسی، سید و حاجی کافیه خان دارای قدمت ساخت و مساجد تاریخی روستاهای هفتاش، شوی، نژو و تاژان نیز دارای قدمت تاریخی می باشند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه در ادامه افزود: با گذشت قرن‌ها از احداث این مساجد، مرمت و بازسازی آن در جهت حفظ و نگهداشت این میراث معنوی و كهن امری ضروری است كه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و استان در این راستا اقدامات خوبی انجام داده است.

وی بیان کرد: از جمله اطلاعاتی که در مورد مساجد استان جمع‌آوری خواهد شد شامل نام مساجد، سال ساخت، تعداد نمازگزار مرد و زن در موقع نماز، اسامی امام جماعت و هیئت امنای مسجد، مساجد قدیمی، خانقاه، تکیه‌ها حسینیه‌ها، وجود مؤسسه‌های خیریه و مراکز نیکو کاری و قرآنی و فرهنگی در مساجد است.

حجت الاسلام عارف رازیانی در پایان با توجه به ارزش و اهمیت مسجد گفت: در راستای ساماندهی دقیق و به روزرسانی آمار مساجد و اماکن عبادی شهرستان بانه در دست اقدام است و مساجد در شکل گیری انقلاب و تا بعد از پیروزی انقلاب نقش تأثیرگذار و حیاتی در انقلاب داشته‌اند که باید این جایگاه امروز دوباره احیاء شود.

1401/09/21

تعداد بازدید: 6

T

T