حجت الاسلام علیرضا پناهیان:

«مسئولیت اجتماعی» از اصول مهم زندگی مؤمنین است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان:

«مسئولیت اجتماعی» از اصول مهم زندگی مؤمنین است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره به سبک زندگی مؤمنانه؛ اظهار داشت: نمی‌شود ما مؤمن باشیم، اما سبک زندگی انفرادی داشته باشیم چرا که وقتی کسی دیندار شد «مسئولیت اجتماعی» برای او اصل می‌شود.

«مسئولیت اجتماعی» از اصول مهم زندگی مؤمنین است

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در دومین روز از «رویداد ملی صبرا» (صحنه گردانان بردبار روایت امید) که با حضور ۳۰۰ بانوی فرهیخته و فعال در جهاد تبیین در مجتمع فرهنگی هنری آدینه تهران برگزار شد با اشاره به امر دین اظهار داشت: با توجه به اینکه «دینداری» امری فطری است لذا نباید انتقال آن به دیگران دشوار باشد هرچند که برخی‌ها گویا قصد دین داری ندارند، اما باید روانشناسی برخورد با آنان را هم بشناسیم. این درحالی است که ما در نیم قرن گذشته به برکت جمهوری اسلامی، در مورد تبلیغ دین آزاد بودیم و باید از این آزادی برای همراهی کردن مردم به دین داری، نهایت استفاده را می‌کردیم.

وی افزود: امروزه برخی از افراد، دین ستیزی می‌کنند و بخش‌هایی از دین همچون حجاب را نشانه گرفتند و این وظیفه ماست که آنان را با دین و اسلام راستین آشنا سازیم؛ هرچند که در این مسیر، شاهد قصور‌هایی نیز بوده‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آشنایی مردم با دین و اسلام؛ وظیفه همه ما مذهبی‌هاست و باید این وظیفه؛ جدی گرفته شود. به عبارت دیگر، باید در جمع‌های خودی به گونه‌ای عمل کنیم که مردم جذب و شیفته این جمع‌ها شوند.

حجت الاسلام پناهیان با طرح این سؤال که «آیا تبلیغ دین کارسختی است؟» پاسخ داد: البته که نیست و اگر سختی‌هایی هم وجود دارد از نابلدی ماست.

وی با اشاره به سبک زندگی مؤمنانه؛ اظهار داشت: نمی‌شود ما مؤمن باشیم، اما سبک زندگی انفرادی داشته باشیم چرا که وقتی کسی دیندار شد «مسئولیت اجتماعی» برای او اصل می‌شود؛ لذا هنگامی که فردی توجه‌ای به جمع ندارد و زندگی انفرادی را برگزیده است بی شک، دین دار خوبی نخواهد بود و حتی نوع زندگی او می‌تواند به ضرر دین باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: «مساجد» باید محل تجمع مومنان باشد به گونه‌ای که حضور جمعی مؤمنانه در آنان موج بزند، اما برخی از مساجد ما، شبیه اتوبوس شرکت واحد هستند که مردم را به هنگام اذان می‌پذیرند و بعد از اذان نیز آنان را از مساجد بیرون می‌کنند. این درحالی است که دوره‌ای که مسئول مسجد دررا برای نمازگزار باز کند و بعد از نماز هم ، دررا ببندد باید تمام شود.

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: هنگامی که می‌خواهیم دیگران را به دین داری متقاعد کنیم باید شیرینی دین را به آنان بچشانیم و تواضع نسبت به کسانی که می‌خواهند دین دار شوند، می‌تواند بخشی از همین شیرینی باشد.

وی اضافه کرد: زندگی جمعی؛ بخش جدا ناشدنی از دین است و بی جهت نیست که پیامبر اکرم (ص) تا هجرت کردند فرمودند «زندگی جمعی» داشته باشید چرا که دورهم جمع شدن مؤمنین و کار‌های جمعی؛ بخشی از دین است و ما باید مراحل خودسازی جمعی را به خوبی بیاموزیم.

به گفته این کارشناس مذهبی؛ قدرت در حالی بدست می‌آید که مؤمنین، «زندگی جمعی» داشته باشند و «تعامل» با یکدیگر را سرمشق خود قرار دهند.

وی در پایان با بیان اینکه زندگی جمعی، مهارت گفتگو می‌خواهد تاکید کرد: برای یاری رساندن به امام زمان (عج) ، نیازمند حرکت‌های جمعی هستیم.

1401/09/24

تعداد بازدید: 3

T

T