براساس پیمایش‌های مؤسسۀ بینا:

موسیقی، یک کالایِ فرهنگیِ مؤثر در سبکِ زندگی است/۹۱ درصد مردم علاقه مند به موسیقیِ سنتیِ ایرانی

براساس پیمایش‌های مؤسسۀ بینا:

موسیقی، یک کالایِ فرهنگیِ مؤثر در سبکِ زندگی است/۹۱ درصد مردم علاقه مند به موسیقیِ سنتیِ ایرانی

موسیقی به‌عنوانِ یکی از عناصرِ اصلیِ مصرفِ فرهنگی و هنریِ جامعه است که تمایلات و احوالِ فرهنگیِ مردم را نشان می‌دهد و بر کیفیتِ بخشِ مهمی از سبک‌زندگیِ افراد، تأثیر دارد.

موسیقی، یک کالایِ فرهنگیِ مؤثر در سبکِ زندگی است/۹۱ درصد مردم علاقه مند به موسیقیِ سنتیِ ایرانی

به گزاش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،مؤسسۀ بینا، پیمایشی با محوریتِ «مصرف کالا‌های فرهنگی» انجام داده است که در بخشی از این پیمایش به بررسیِ حوزۀ موسیقی، پرداخته؛ در تمام پیمایش‌ها، نمونه‌گیری از افرادِ بالای ۱۸ سال، از کل کشور به‌صورتِ نمونه‌گیریِ تصادفی و از طریق تلفن انجام می‌شود و داده‌ها قابلیتِ روایتِ کل جامعه، اعم از شهر و روستا را دارد.

 موسیقی به‌عنوانِ یکی از عناصرِ اصلیِ مصرفِ فرهنگی و هنریِ جامعه است که تمایلات و احوالِ فرهنگیِ مردم را نشان می‌دهد و بر کیفیتِ بخشِ مهمی از سبک‌زندگیِ افراد، تأثیر دارد؛ در پیمایشِ اخیرِ مؤسسۀ بینا، میزان علاقه و تمایلِ جامعه به موسیقی و انواع آن بررسی شده است.

۸۴ درصدِ مردم تا کنون به موسیقی گوش داده‌اند و از بین این افراد؛ در ۵ سالِ اخیر، ۹۱ درصد موسیقیِ سنتیِ ایرانی، ۸۵.۶ درصد موسیقی محلی، ۷۱.۲ درصد موسیقی پاپِ ایرانی، ۴۹.۸ درصد موسیقی‌های بی‌کلام، ۳۵.۹ درصد رپِ ایرانی، ۳۳ درصد انواع دیگر موسیقی خارجی و ۳۰.۳ درصد موسیقیِ کلاسیک خارجی گوش کرده‌اند.

طبقِ پیمایش‌های بینا، حدود نیمی از جامعه علاقه‌مند به یادگیری موسیقی هستند و علاقه‌مندی به یادگیریِ موسیقی، با افزایش تحصیلات، افزایش می‌یابد.

دقت در این داده‌ها و رصدِ فضایِ فرهنگِ جامعه در این حوزه منجر به کیفیتِ آثارِ موسیقی (مطابق با اصولِ فرهنگیِ کشور) در کنارِ اهمیت به تمایل و سلیقۀ جامعه، می‌شود و در نهایت حوزۀ موسیقی، به عنوانِ یکی از منابعِ فرهنگی‌فراغتیِ جامعه، با در نظرگرفتنِ تمایلاتِ جامعۀ امروزی به‌خصوص جوان و نوجوان می‌تواند در مسیرِ درستی قرار بگیرد.

1401/11/30

تعداد بازدید: 4

T

T