دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی؛

میدان‌دار اصلی برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات شهرستانی هستند

دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی؛

میدان‌دار اصلی برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات شهرستانی هستند

مصطفی تیموریان در دیدار با مدیران ادارات و نمایندگی‌های تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بر ایجاد تحول اجتماعی از کف جامعه و نقش فرهنگ‌سازی مدیران تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها تأکید کرد.

میدان‌دار اصلی برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات شهرستانی هستند

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، مصطفی تیموریان، دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در دیدار با مدیران ادارات و نمایندگی‌های تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به تشریح جایگاه ادارات تبلیغات اسلامی پرداخت و گفت: اهمیت اداره تبلیغات شهرستان در چیست و چرا اهمیت دارد با توجه به انتظارات حضرت آقا و اینکه در حکم حجت‌الاسلام قمی فرمودند؛ اهمیت کار سازمان تبلیغات اسلامی کم نشده بلکه فزون‌تر از قبل شده است و یک مجموعه مأموریت‌هایی را حضرت آقا برای سازمان تبلیغات اسلامی دارند که باید اجرایی شود و این به عهده ید خودش در میدان انقلاب اسلامی است و انتظارات ایشان از ید خودش در این میدان خیلی زیاد است و ما هم همه تلاشمان را می‌کنیم تا جوابگوی انتظارات ایشان باشیم.

تیموریان بابیان اینکه ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی بسیار بیشتر از دیگر استان‌ها است گفت: این استان هنوز دچار سیاست‌بازی‌ها نشده و دارای یک نوع ثبات مدیریتی است و اگر بتوانیم اینجا مدل مطلوب سازمان تبلیغات اسلامی را پیداکنیم و عهد ببندیم که می‌خواهیم این‌گونه باشیم؛ و حمایتش کنیم و تا این مدل در این استان بالا بیاید می‌توانیم سازمان تبلیغات مطلوب را به کشور ارائه بدهیم.

دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: میدان واقعی سازمان تبلیغات اداره تبلیغات اسلامی در شهرستان است و صف واقعی مردم هم در شهرستان است و همین ادارات شهرستان‌ها هستند که برنامه‌های سازمان را پیش می‌برند و وکیل سازمان‌اند در شهرستان‌ها و میداندار اصلی هستند.

وی گفت: اگر جریانی مردم را در شهرستان شکل گرفت و ماندگار شد، پایدار است و این جریان را ادارات شهرستانی رقم می‌زنند.

تیموریان افزود: اصل جریان ایجاد سازمان تبلیغات اسلامی یک جریان مردمی بود که امام خمینی ره آمد آن‌ها را مسئول کرد تا مردم به سمت آرمان‌های انقلاب هدایت شود و بر همین اساس هم معتقدیم ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها حد واسط جریان مردمی و ساختاری و تصمیم‌سازان و تصمیم گیران هستند.

وی بابیان مشکل موازی کاری در کشور و اینکه در شهرستان‌ها اکثر دستگاه‌های فرهنگی نمایندگی‌هایشان مسئول اداره تبلیغات اسلامی است، گفت: در بیشتر مناسبت‌ها بیش از ۵۰ دستگاه دخیل‌اند و در استان‌ها می‌رسد به ۲۰ دستگاه و در شهرستان هم می‌رسد به چند دستگاه و معمولاً امام‌جمعه و مسئولین ادارات تبلیغات اسلامی نماینده همه دستگاه‌ها هستند و تعیّن بیشتر مسئولیت فرهنگی باوجود کمرنگ شدن رقبای ملی و استانی بیشتر مشهود می‌شود و دستگاه‌های فرهنگی نمایندگی‌هایشان مسئول اداره تبلیغات اسلامی است و دعواهای ستادی و تکثرات ستادی در شهرستان‌ها وجود ندارد و بی‌معناست لذا کار راحت‌تر است.

دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به شأنیت نمایندگی تفکر بومی و عرف اجتماع گفت: وقتی از فرهنگ و شأنیت آن صحبت می‌کنیم یعنی اینکه فرهنگ دستوری نیست و نمی‌شود از بالا درست کرد. فرهنگ مال مردمی است که عقاید تاریخ و بوم و رفتارهای گوناگونی دارند و وقتی همه این‌ها باهم جمع می‌شود، می‌شود فرهنگ؛ و اگر بخواهیم یک تغییر فرهنگی در این شاکله ذهنی مردم اتفاق بیافتد با دستوری کار کردن و با بیانیه صادر کردن و این‌ها نمی‌شود و این از خود مردم شروع می‌شود و نمایندگی این تفکر مردمی را خود ادارات شهرستان دارند و این‌یکی از مواردی است که ادارات شهرستان جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند.

تیموریان با اشاره به وجود فرهنگ بسیط و قابل شناخت و تغییر در شهرستان گفت: وقتی به استان‌ها می‌رسیم برخی کلیت‌های فرهنگی وجود دارد ولی وقتی به ریز و شهرستانی نگاه می‌کنیم می‌بینیم و شهرستان طبس و با خوسف یکی نیست و متفاوت‌اند و فرهنگ‌ها و راهبردها و نوع شناخت از فرهنگ آن‌ها متفاوت است و حتی استان هم نمی‌توان بگوید ما نماینده بوم کل استان هستیم، نماینده اصلی بوم شهرستان و حتی در مرحله خردتر محلات هستند و در ساختار سازمان تبلیغات اسلامی آن نقطه آخر تفکر هم ادارات شهرستان هستند.

وی بابیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی از گذشته کارهای زیادی به گردنش افتاده که برخی حتی به آن ارتباط نداشته ولی تعینا جزو وظایفش بوده ولی الآن در گام دوم انقلاب دیگر این‌گونه عملکرد جواب نمی‌دهد و باید راه چاره برای برون‌رفت از این مسئله با همفکری اندیشید و کارکرد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی درگذشته و از سالروز تأسیسش دو جریان اصلی داشته یکی جریان عرضه خدمات فرهنگی در شهرستان بودند و کارهایی مانند توزیع کتاب و پرچم و محصولات فرهنگی، برگزاری مسابقات مختلف مهدویت و نهج‌البلاغه و قرآن و...، برگزاری دوره‌های آموزشی اقشار تأثیرگذار و صدور گواهی مثل آموزش مداحان و قرآنی‌ها و معلمان دین و...، پخش فیلم، استقرار روحانی در روستاها جهت اقامه نماز جماعت و نماز میت و برخی فعالیت‌های فرهنگی، پیگیری ساخت خانه عالم، اعزام مبلغ در مناسبت‌های محرم و رمضان و...، مجوزدهی تأسیس مؤسسات قرآنی، هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی تبلیغی، انجمن‌های اسلامی، پیگیری تأسیس کتابخانه‌های روستایی در مساجد، توزیع اقلام برای ایام محرم و رمضان مثل پرچم و پارچه و گوشت و مرغ و برنج و... بودند و در جریان دوم فعالیت به‌عنوان مرکز برگزاری مراسم و عملیات‌های فرهنگی تبلیغی شهرستان بود مانند برگزاری مراسم دینی جشن و عزا محرم و صفر و فاطمیه و نیمه شعبان و...، برگزاری مراسم بزرگداشت مناسبت‌های ملی مثل ۲۲ بهمن و روز قدس و ۹ دی و... با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و به‌صورت کل کارها روتین و مشخص بود.

تیموریان افزود: اما الآن دیگر باید فکر دیگری کرد و برای موضوعات و چالش‌های پیش روی سازمان مانند؛ تکثرات موضوعی و اضافه شدن مداوم موضوعات و مناسبت‌ها (رویکرد مسئله محوری)، کمبود نیروی انسانی و تخصص. خستگی و بازنشستگی نیروها و عدم ورود نیروهای جوان متخصص، کمبود حقوق و رفاهیات و پست و دلسردی نیروهای موجود، کمبود بودجه عملیات، کمبود امکانات دستیار ارشد قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی جهت برگزاری مراسم از وسایل صوت و تصویر تا وسیله نقلیه و ابزار آشپزخانه و داربست و چادر، کمبود پول حمایتی از مؤسسات و مجموعه‌های مرتبط مثل هیئت و کانون‌ها و... و ناامیدی و قطع ارتباط این مجموعه‌ها با سازمان، رقابت در حمایت از مجموعه‌ها بین دستگاه‌ها و شکست سازمان در این میان، موازی کاری در عملیات‌ها و مسئولیت‌ها در بین مجموعه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی حاضر در شهرستان باید فکر کرد و برنامه داشت.

وی افزود: ادارات شهرستان‌ها بیشتر درگیری‌هایشان مسائلی است که باعث بحران هویتی سازمان می‌شود مانند، تلاش برای گرفتن نیروی بیشتر که بتواند مأموریت‌ها را انجام دهد و افزایش رفاهیات کارکنان برای تثبیت و دلگرمی و احیاناً کارایی بیشتر، تلاش برای افزایش امکانات و ساختمان و سالن جلسه و ماشین و دوربین و بلندگو و اسپیس و چادر و... که توان رزم خودش را افزایش دهد، بی‌اهمیتی به عرصه‌های جدید و حیاتی و ندیدن و حذف آن‌ها به دلیل عدم تخصص، تلاش برای افزایش بودجه که بتواند مجموعه‌های بیشتری را مدیون و مرتبط با خودش کند، گزارش محوری که تلاش ادارات برای گزارش دادن و بودجه گرفتن و درنتیجه عدم استقبال از کارهای مردمی بدون تابلو است، ابلاغ محوری و مخالفت با خلاقیت میدان: که به دلیل گزارش دادن به بالادستی، اتخاذ رویکرد ابلاغ محوری و دستوری کردن کارهای مردمی و مخالفت با خلاقیت‌های مردمی مغایر با مفاد ابلاغیه است.

دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ادارات تبلیغات ما در طول دوران و در دولت‌های مختلف فضای صف سازمان در چشم ستادی‌ها کمرنگ شده است و وقتی عملیاتی روی دوش استان می‌آید اعتماد کافی برای انجام آن توسط ادارات شهرستان نیست، گفت: عدم استقبال از ابتکارات زیست بومی و برنامه‌های خلاق واصله چون زحمت زیاد دارد دنبال ابتکارات نمی‌روند و برای حذف رقبا تلاش می‌کنند که عملیات خودش را بتواند درآورد و کارآمدیش اثبات شود. به همین جهت حتماً کار باید به نام او تمام شود.

تیموریان تصریح کرد: امروز فعالیت‌های قدیم و شیوه‌های قدیم پاسخگو نیست و رویکرد سازمان در شهرستان‌ها باید عوض بشود چراکه نوع فعالیت‌های سازمان و نوع عملیات‌های سازمان تغییر کرده است اوایل تأسیس سازمان این‌همه مأموریت و دستگاه و نهاد موازی و... وجود نداشت و نیازهای فرهنگی مردم به دلیل شور و هیجان انقلاب و حجم کم تهاجمات پیچیده دشمن، کم بود، ‌بنابراین سازمان با همه مسائل فوق‌الذکر باز می‌توانست سری در سرها بلند کند و گلیم خودش را از آب بکشد و خوش‌نام و مستقر بر مأموریت باشد اما امروز دیگر این روش جواب نمی‌دهد و این رویه منجر به نابودی تعیُّنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان می‌شود.

وی با اشاره گسترش روزانه و مستمر موضوعات و عرصه‌های درگیری جبهه انقلاب علی‌الخصوص با جریان حل مسئله گفت: با توجه به زمان و توسعه مداوم مأموریت‌های سازمان از ناحیه اسناد بالادستی (قانون جمعیت، نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه هفتم توسعه،... ) و دستورات مقام معظم رهبری (لشگر سایبری، نهضت کتاب‌خوانی، فرهنگ‌سازی فرزندآوری در شبکه بهداشت،... ) و دولت همسو، توقعات جامعه هم از سازمان تبلیغات بیشتر است الآن سازمان فرزند خوب انقلاب است و پدر انقلاب کارهای مهم را به او واگذار می‌کند و وظایف ما هم بسیار سنگین‌تر است و وقتی حضرت آقا این‌همه کار را به سازمان تبلیغات واگذار می‌کند، نشان از اهمیت کار ادارات شهرستان دارد و این کار فقط از ادارات شهرستان برمی‌آید تا موج ایجاد شود.

دستیار ارشد قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ادارات شهرستان در صف قرار دارند و مدیر اداره شهرستان ید فرهنگی امام جامعه در شهرستان است و هر کاری فرهنگی به دست مدیران شهرستان حل می‌شود و ستادها باید پشتیبان ادارات باشند و اگر تغییر را درخودش ایجاد نکند نمی‌تواند در حیطه منطقه‌ای که اختیارات آن را به دستش داده‌اند موفق باشد؛ و تحول باید از پایین شروع شود تا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.

1400/10/25

تعداد بازدید: 14

T

T