مهرواره «هوای نو» به دنبال راه دیگری در حوزه فرهنگ است

مهرواره «هوای نو» به دنبال راه دیگری در حوزه فرهنگ است

دبیر مهرواره هوای نو طی نشست خبری مهرواره هوای نو با عنوان رویداد ملی هیئت و تشکل‌های دینی گفت: امروز در شرایطی که به لحاظ اجتماعی دچار چالش‌های سختی در جامعه هستیم هوای نو به دنبال راه جدیدی در حوزه فرهنگ است تا بتواند آن را با کمک هیئت‌های مذهبی بازنمای کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مهرواره هوای نو با عنوان رویداد ملی هیئت و تشکل‌های دینی صبح امروز ۲۸ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو در محل سرچشمه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: بنای معرفتی ما قطعا از اهل بیت(ع) گرفته شده و این ظرفیت معرفتی در کنار توسل به اهل بیت(ع) دستمایه اصلی حرکت شیعه در طول تاریخ بوده است. جلو‌ه‌های این توسل باعث شده است تا به مسائل مختلف فرد و اجتماع پرداخته شود.

وی افزود: در دوره ما هیئت‌های مذهبی جلوی زیبا از توسل به اهل بیت(ع) و استفاده از این چشمه جوشان معرفتی هستند این توسل و استفاده از این جریان یکی از پایه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در گام دوم انقلاب اسلامی با مسیری که رهبر معظم انقلاب روشن کرده حرف اصلی این است که موتور پیشران جریان فرهنگی که گفتمان انقلاب اسلامی است این هیئت‌ها و تشکل‌های دینی هستند که براساس توسل به اهل بیت(ع) بنا شده است.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: فضای عمومی جامعه به گونه‌ای است که هیئت را بیشتر در دهه اول ماه محرم نشان می‌دهد اما هیئت‌های مذهبی صرفا به یک مراسم توسل محدود نمی‌شود و اگر چه این محفل موتور اصلی جریان هیئت است اما جلو‌ه‌های بیرونی هیئت صرفا به دهه اول محرم ختم نمی‌شود.

باباخانی گفت: هیئت‌های مذهبی ما منشأ اثرات اجتماعی بوده و هستند که نمونه‌های آن را در شرایط کرونای، زلزله و بحران‌های مختلف لمس کرده‌ایم. اما صرفاً فضای هیئت فقط در بحران‌ها بروز پیدا نمی‌کند، بلکه هیئت‌های مذهبی در مسائل پیچیده فرهنگی و اجتماعی مردم نیز نمود دارند.

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی امروز در استان‌ها مسائل و مشکلات مردم را حل می‌کنند و مهرواره هوای نو قصد دارد تا نشان دهد که هیئت‌های مذهبی می‌توانند در عرصه فرهنگی و اجتماعی منشا اثر باشند. براساس این نوع نگاه به هیئت‌ها، این محافل مذهبی باید معیار خود را بالا بیاورند و در جلوه‌های فرهنگی و اجتماعی معیارهای جدیدی از خود را تعریف کنند.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: هوای نو می‌خواهد معیارهای هیئت را در گام دوم انقلاب اسلامی در فضای جامعه بروز دهد و قصد دارد به صورت ویژه به معیارهای گام دوم انقلاب متمرکز شود.

در ادامه این نشست، ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو نیز طی سخنانی با بیان اینکه هوای نو جریانی رو به جلو هست اظهار کرد: مهرواره هوای نو دستی در سنت و دستی در حال و آینده دارد و قرار است که این فضا را به هم متصل کند. امروز در شرایطی که به لحاظ اجتماعی دچار چالش‌های سختی در جامعه هستیم هوای نو به دنبال راه جدیدی در حوزه فرهنگ است تا بتواند آن را با کمک هیئت‌های مذهبی بازنمای کند.

وی ادامه داد: هیئت‌ها نمادهای ریشه‌داری هستند که در طول تاریخ مسیر خود را پیدا کرده‌اند و درخت مثمری هستند که قرار است هوای نو را به سمت آن حرکت دهیم. در مهرواره هوای نو که در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود نگاه اصلی به حوزه نوجوانان و جوانان است.

دبیر مهرواره هوای نو بیان کرد: در شرایطی که جشنوارهای مختلفی در کشور برگزار شده و می‌شود هوای نو را در قالب جشنواره مطرح نکردیم بلکه نام مهرواره را بر آن نهادیم که به دنبال ارتقا در امر هیئت‌ها هست. مجموعه دست اندرکاران هوای نو فرهنگ را مانند هوا و هیئت‌ها را مانند درخت می‌دانند و هوای نو از ترکیب این دو ایجاد شده است. نماد هوای نو درخت و تندیس هوای نو نیز از درخت زرین خواهد بود تا قرار است تا مهرواره نو در استمرار سالیانه خود به بلوغ رسیده و دستاوردهای تاثیرگذاری داشته باشد.

ملتجی گفت: مهرواره امسال دارای سه بخش هیئت، کتاب و ستایشگران اهل بیت(ع) است که هر کدام از این بخش‌ها دارای محورهای مختلف و هر محور نیز رشته‌های مربوط به خود را دارد که در نهایت تعداد ۳۸ رشته برای مهرواره امسال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمامی طرح‌ها و فعالیت‌های برتر مهرواره امسال در سایت هوای نو بارگذاری می‌شود همچنین امسال بنا بر آن است تا تاریخ شفاهی پنج هیئت به صورت مستند ارائه شود. مهرواره هوای نو قرار نیست چیز جدیدی از خود ارائه بدهد، بلکه ما آنچه که در هیئت‌ها اتفاق می‌ افتد روایت می‌کنیم.

دبیر مهرواره هوای نو تصریح کرد: هوای نو از دل هیئت‌های مذهبی شکل گرفته و سازمان تبلیغات اسلامی نیز به ارائه آن کمک کرده است و قرار است تا محتواهای خوب هیئت‌ها شناسایی شده و به عموم مردم ارائه شود. طبق آمار به دست آمده تا امروز تعداد دو هزار و ۴۴۶ هیئت در وبگاه هوای نو ثبت نام کردند که حدود ۱۳ هزار و ۷۸۰ رشته هیئت در سایت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه داوری این مهرواره در سه بخش پیش‌داوری، داوری مقدماتی و داوری نهایی انجام می‌شود تصریح کرد: در نهایت تعداد ۲۰ تا ۳۰ اثر برای داوری نهایی انتخاب خواهند شد، همچنین امسال که سال اول برگزاری مهرواره است، فقط بخش آقایان مد نظر قرار گرفته و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکید رهبر معظم انقلاب به حضور جوانان در جامعه، مهرواره امسال فقط در رده ۲۰ تا ۳۵ سال برگزار می‌شود.

ملتجی بیان کرد: مراسم اختتامیه مهرواره اوایل اسفندماه سال جاری و با حضور فعالان عرصه هیئت و منتخبان مهرواره، هنرمندان و فعالان عرصه اجتماعی و مسئولان رده‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود. همچنین، جوایز متعددی برای برگزیدگان و متخبان مهرواره معین شده است که می‌توان به خادمی حضرت امام رضا(ع)، جوایز نقدی از ۵۰ میلیون تومان گرفته برای هیئت‌های برگزیده و ۲۰ میلیون تومان برای هیئت‌های شایسته تقدیر، وام ۲۵۰ میلیون تومانی برای هیئت‌هایی که طرح‌ها و آثار ویژه ارائه دهند و نیز جایزه ویژه مهرواره شامل «سفر تجربه» به مناطقی از دنیا که فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه مربوطه داشته‌اند، اشاره کرد.

1400/10/25

تعداد بازدید: 5

T

T