محدثه آشتياني، شاعر:

ایده جدید «محفل»، همه سنین را پای تلویزیون می‌نشاند

محدثه آشتياني، شاعر:

ایده جدید «محفل»، همه سنین را پای تلویزیون می‌نشاند

یکی از شاعران کشور گفت: زاویه دید جدیدی که در برنامه تلویزیونی «محفل» به قرآن وجود دارد نقطه عطف جذب مخاطب در این برنامه است.

ایده جدید «محفل»، همه سنین را پای تلویزیون می‌کشاندبه گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محدثه آشتیانی شاعر و فعال رسانه و هنر درباره برنامه تلویزیونی «محفل» گفت: «محفل» ایده نویی دارد و با دیدگاهی جدید به قرآن نگاه می‌کند؛ جالب این است که هم بچه‌ها و هم بزرگتر‌ها را پای برنامه می‌نشاند. من حتی گاهی دیده‌ام که پدرم با برخی خاطرات این برنامه اشک می‌ریزد.

آشتیانی افزود: پیش از این، همه برنامه‌هایی که درباره قرآن پخش می‌شد، صرفا قرائت قرآن را دنبال می‌کرد و هیچ برنامه‌ای نبود که با حاشیه‌های مرتبط قرآنی بتواند افراد در سنین پایین را به خود جذب کند؛ متاسفانه ما قرائت قرآن را فقط در مراسم ختم شنیده‌ایم و عادت نداریم که با نگاهی نو به این مسئله پرداخته شود در حالی که برای پرداختن به مباحث قرآني، باید زاویه دوربین طوری تنظیم شود که برای همه سنین جذاب باشد. 

وی تصریح کرد: اینکه یک آیه در این برنامه تفسیر و قرائت می‌شود و همزمان با آن خاطراتی از قاری و داوران بیان می‌شود جذابیتی ایجاد می‌کند كه براي مخاطب دلنشين است. جای چنین برنامه‌ای در فضای رسانه ملي خالی بود چرا که از وقتی برنامه شروع می‌شود مخاطب احساس نمی‌کند که یک برنامه قرآنی است، چون اعضا، کودکان، مهمان‌ها و داورانی که حضور دارند ذهن مخاطب را این‌طور شکل می‌دهند، اما در همین بین به اندازه‌ای مخاطب را جذب می‌کند که به نظر من اثرگذاری خوبی خواهد داشت. 

این بانوی شاعر کشور با اشاره به حضور قاریان و داوران بین المللی در برنامه تلویزیونی محفل ادامه داد: همین که در یک برنامه تلویزیونی فقط کشور خودمان را لحاظ نمی‌کنیم در برقراری ارتباط بین کشور‌های مختلف موثر است؛ به علاوه هم در شناساندن آن چهره‌ها به ایرانیان تاثیرگذار است و هم این مهمان‌ها با قاریان و جو کشور ما آشنا می‌شوند. این رویکرد بسیار خوبی است و باید برنامه‌هایی با این محوریت در صدا و سیما ادامه دار باشد.

آشتیانی افزود: تولید و پخش چنین برنامه‌ای می‌تواند شروعی باشد برای آسیب شناسی در بقیه موضوع‌هایی که دچار یک نواختی شده‌ و اثرگذاری خود را از دست داده‌اند؛ يافتن نگاهی نو و ساختن برنامه‌های این چنینی می‌تواند شرايطي فراهم كند که حتی مردم داخل و خارج کشور به سمت مفاهیم اسلامی، انقلابی و دینی جذب شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقاط ضعف احتمالي در این برنامه نیز عنوان کرد: تا جایی که دقت کردم نقطه ضعف خاصی به نظر من نیامد که قابل بيان باشد، اما خصلت چنین برنامه‌هایی این است که قابلیت بهتر شدن دارند و انتظار می‌رود متولیان تولید آن از تلاش برای بهبود کیفیت برنامه دست نکشند.

1402/01/22

تعداد بازدید: 3

T

T