مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل

توسعه مكتب تشيع در كشور آذربايجان امري حتمي است

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل

توسعه مكتب تشيع در كشور آذربايجان امري حتمي است

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده گفت: هویت مکتب شیعی در مبارزه با ظلم متجلي مي‌شود وتوسعه مكتب تشيع در كشور آذربايجان امري حتمي است.

توسعه مكتب تشيع در كشور آذربايجان امري حتمي است

توسعه مكتب تشيع در كشور آذربايجان امري حتمي است

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در همایش نقش هویت شیعی در همبستگی آذری‌های جهان در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: کشور آذربایجان به‌عنوان مرکزیت حضور آذری‌ها امروز به کانون نشر اندیشه‌های شیعی و اسلامی تبدیل شده که در دهه‌های اخیر شرایط این کشور متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه در ۳ دهه گذشته جایگاه شیعی کشور آذربایجان و دفاع مردم این منطقه از حریم اسلام قابل تقدیر است، تصریح کرد: در برهه اول ما شاهد ورود اندیشه شیعی به کشور آذربایجان بودیم که به‌عنوان یک اندیشه ناب تسري و توسعه پیدا کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: هر چند در ایران از زمان صفویه مکتب تشیع با هویتی مشخص گسترش یافت و به تحکیم اندیشه‌های اسلامی منجر شد اما در سال‌های قبل از آن نیز در منطقه آذربایجان شاهد بروز و ظهور اندیشه شیعی و اسلامی بودیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده افزود: مکتب اسلام همواره حامی پابرهنگان و مظلومان بوده و مبنای اندیشه اسلامی نیز همین الگو بوده هر چند که در طول تاریخ برخی افکار و اندیشه‌های آلوده سعی کردند به این حرکت خودجوش مردمی شکل و جریان انحرافی ببخشند.

وی توجه به مبانی عقلانی و معرفتی را در انتشار اندیشه ناب اسلامی و شیعی یادآور شد و خاطر نشان کرد: برخلاف تبلیغات منفی دشمنان ورود تشیع به کشور آذربایجان جبری نبوده بلکه در دوره اشغال کمونیسم و دو قطبی جریان غرب و شرق همیشه مردم مسلمان آذربایجان توانستند از هویت خود دفاع کنند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هر چند در مقطع حاکمیت کمونیسم حتی مدارس و مساجد کشور آذربایجان تغییر ماهیت داده بود و دشمنان سعی می‌کردند تا مبارزه‌ای عملی با علمای دینی و مکاتب ارزشی داشته باشند اما با فروپاشی کمونیسم و بیرون آمدن آذربایجان از دوره خفگان شاهد شکل‌گیری مکتب با هویت شیعی در این منطقه بودیم.

وی بیان کرد: علما سعی می‌کردند با برپایی مجالس خانگی تربیت دینی را به‌عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار داده و همواره عشق به اهل بیت به‌ویژه سیدالشهدا (ع) را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار دادند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده ادامه داد: امروز نیز باوجود تمام تبلیغات منفی علیه تشیع و مکتب اسلام، شيعيان سراسر جهان سعی می‌کنند تا هویت شیعی و اعتقادی خود را حفظ کرده و زمینه دفاع از الگوها و معیارهای اسلامی را به وجود آورند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل شیعه را شمشیری برنده در برابر حاکمان و ظالمان روزگار توصیف کرد و گفت: هویت مکتب شیعی در مبارزه با ظلم متجلي مي‌شود.

1400/10/28

تعداد بازدید: 5

T

T