رضیه کشتکاران:

احساسات زن را برای مقابله با کفر به میدان بیاوریم

رضیه کشتکاران:

احساسات زن را برای مقابله با کفر به میدان بیاوریم

مسئول واحد خواهران حسینیه اندیشه قم گفت: ما در الگوی سوم می‌خواهیم از شرقی بودن زن، خانه نشینی را حذف کنیم و در مقابل مدل غربی که زن را مولد ثروت می‌داند و بعد زیبایی او را به میدان آورده، زیبایی عاطفه و روحی زن را به میدان بیاوریم.

احساسات زن را برای مقابله با کفر به میدان بیاوریمبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اولین جلسه از سلسله نشست¬های هم¬اندیشی زن در گفتمان انقلاب اسلامی با عنوان «سبک زندگی؛ نرم¬افزار تمدن» با ارائه نظریه الگوی سوم حسینیه اندیشه توسط رضیه کشتکاران، مسئول واحد خواهران حسینیه اندیشه قم و مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری کریمه ولایت با حضور و مباحثه جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه زن و خانواده در محل سازمان تبلیغات اسلامی با حمایت اداره کل امور بانوان برگزار شد.

کشتکاران با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سردادن ندای خداپرستی، حاکمیت دین در مقابل نظام سرمایه¬داری شرق و غرب ایستاد، گفت: حرکت عظیم با انقلاب اسلامی در جهان اتفاق افتاد و در جنگ تحمیلی نیز پیروزی از آن رزمندگان غیور ایران بود که یک وجب از سرزمینمان را از دست ندادیم. ایستادگی در جنگ با دست خالی اتفاق افتاد، این ایستادگی، معادلات جنگ کلاسیک را تغییر داد.

وی اظهار کرد: اگر ندانیم وارث حرکت انبیاء هستیم، نمی¬توانیم پای انقلاب اسلامی بایستیم، درحالی که یک تاریخ چشمش به ایستادگی ملت ایران است. ما در شرایط کنونی در جنگ اقتصادی قرار داریم، نقطه¬ای که نظام کفر برای ضربه به ایران هدف قرار داده است. حال سؤال این است که تکلیف اجتماعی ما را در این زمان چه کسی مشخص می¬کند؟ علما و، ولی فقیه که نایب امام زمان (عج) هستند، تکلیف اجتماعی ما را در این دوران تعیین می¬کنند.

محقق و پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوع اقتصاد در شعار سال، افزود: ایشان ۱۲ سال است که موضوع شعار سال را اقتصاد قرار داده¬اند و دلیل این امر فقط بحث معیشت مردم نیست. ولی فقیه پرچمدار حفظ توحید و خداپرستی است و می¬خواهد ما آگاه باشیم که نقطه حمله کفر از کدام مسیر است. درواقع کفر می¬خواهد با الگوی اقتصادش اخلاق رذیله را گسترش دهد.اصل و ریشه نظام غربی، جریان شهوت و فرو رفتن در دنیاست. نظام اقتصاد غربی یک سیستم انگیزه و مسیریابی دارد که عامل محرک و سوخت¬رسان می¬خواهد به همین منظور سعی دارد از طریق تنوع، انگیزه را بالا ببرد؛ بنابراین نظام اقتصادی غرب که تولیدمحور است باید هم انگیزه تولید را بالا ببرد و هم مصرف را طبقاتی کند و با ایجاد اختلال در عرضه و تقاضا، تقاضا نسبت به کالا زیاد شده و ایجاد تورم می¬کند و همین امر موجب خلق تفاخر و استکبار اجتماعی خواهد شد.

وی عنوان کرد: اقتصاد نظام سرمایه¬داری همگان را به عنوان شهروند قرار داده و زن و مرد را به کار گرفته و زن و مرد به عنوان شهروند در تولید روزافزون وارد می¬شوند، در این صورت زن و مرد باید مساوی تعریف شوند و همین امر آزادی بی¬قید و شرط و کم¬رنگ شدن نهاد خانواده را درپی دارد و عملاً ارزش‌های دینی برداشته می¬شود و نگاه غربی به خانواده حاکم می¬شود. ما در مقابل باید به سمت نگاه عدالتی برویم؛ یعنی اختلافات فطری را بشناسیم و بعد جایگاه و نقش‌ها را تعیین کنیم.

کشتکار با بیان اینکه وقتی مدلی را نقض می¬کنیم باید جایگزین داشته باشیم، گفت: ما اگر بخواهیم نگاه الگوی سوم نه شرقی و نه غربی را داشته باشیم و به سمت نگاه سوم برویم، چند شاخصه را باید در نظر داشته باشیم. از جمله اینکه باید ببینیم زن غربی و شرقی چه ویژگی باید داشته باشد که هم در متن و مرکز باشد و هم با توجه به ویژگی عاطفی که در وجود خود دارد، عاطفه اجتماعی را مدیریت کند.

وی با تأکید بر اینکه جامعه به حضور زنانه زن، یعنی عاطفه اجتماعی او نیاز دارد، اظهار کرد: براساس بازخوانی سیره حضرت زهرا (س) اختلاف بین زن و مرد وجود دارد؛ یعنی اگر ویژگی مرد، اقتدار است، ویژگی زن، عاطفه است. در نگاه سنتی، جایگاه زن فقط در خانواده معنا شده در حالی که نقش زن باید در جایگاه اجتماعی تعریف شود، آن هم جایگاهی که بی بدیل باشد و مرد نتواند در آن جایگاه قرار گیرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که همانطور که غرب، جنسیت زن را به میدان آورده، ما در نظام الهی باید عاطفه زن را به میدان بیاوریم و به واسطه آن در مقابل کفر بایستیم. اختلاف لازمه حرکت است، ولی این اختلاف نباید به گونه¬ای باشد که ظلم به زن اتفاق بیافتد.

محقق و پژوهشگر حوزه زنان افزود: باید ساختاری برای نقش زنان تعریف کنیم که هم مادری در آن تعریف شود و هم نقش اجتماعی زنان در آن در نظر گرفته شده باشد. ما در بحث زنان قائل به این هستیم که باید نگاه قائده¬مند به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود داشته باشد و باید بیانات ایشان، تجزیه و عنوان¬گذاری شود. پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره هفت هزار شهید زن مسلمان این است که باید به شاخصه الگوی سوم زن مسلمان برسیم. نمونه آن شعار نه شرقی و نه غربی در پیروزی انقلاب اسلامی بود درواقع امام خمینی (ره) از ادبیات کلاسیک روز استفاده نکردند، زیرا معتقد بودند ما را با نظام کفر درگیر می¬کند. در شرایط کنونی در موقعیتی قرار گرفته ایم که دشمن از بعد فرهنگی با تسلط ادبیات و در بعد اقتصادی با حاکمیت تکنولوژی ما را مورد هجمه قرار داده است. ما در جنگ تحمیلی در همه ابعاد شاهد حضور گسترده بانوان بودیم که با عاطفه خود وارد میدان شدند، اما این حضور، تئوریزه نشده است. ما در الگوی سوم می¬خواهیم از شرقی بودن زن، خانه نشینی را حذف کنیم و در مقابل مدل غربی که زن را مولد ثروت می¬داند و بعد زیبایی او را به میدان آورده، زیبایی عاطفه و روحی زن را به میدان بیاوریم.

وی در پاسخ به این سؤال که ورود عاطفه زن به اقتصاد چه تحولی ایجاد می-کند؟ آیا زن می¬تواند در تعیین الگوی مصرف مؤثر باشد؟ گفت: ما بجای اینکه نقش زن را فقط در خانه تعریف کنیم، باید زن را به مؤثربودن در فضای اجتماعی تعریف کنیم. بر اساس قانون این گونه تعریف شده که نفقه برعهده مرد است، از طرفی می¬گوییم مرد باید زندگی در شأن زن ایجاد کند، از سویی زندگی رفاه محور شده و بدین ترتیب ناخواسته به سمت افزایش طلاق می¬رویم. آنچه مسلم است، زن باید در نقش عواطف ظهور و بروز داشته باشد. عاطفه یک قدرت است و ساخت عاطفه اجتماعی وظیفه زنان نخبه است. اگر جامعه مردوار تعریف شود به سمت جنگ و خونریزی می‌رود. عاطفه اجتماعی هم محرک و هم تأثیرگذار است. در حال حاضر حضور اجتماعی زنان به اشتغال انجامیده و متأسفانه بحران هویت اتفاق افتاده و زنان در پازل مردانه قرار گرفته¬اند. مشکل اینجاست که نمی¬دانیم زنان انقلابی مؤثر اجتماعی را چگونه تعریف کنیم.

کشتکار در بخش دوم سخنان خود به موضوع هویت¬بخشی به زنان اشاره کرد و گفت: اینکه زن باید تحت حاکمیت مرد باشد، استقلالش را زیر سؤال می¬برد. وقتی زن و شوهر کفو هم باشند، تبعیت معنا دارد، بنابراین با ازدواج در اسلام کفویت معنا پیدا می¬کند و تبعیت در کفویت معنا دارد. به همین منظور باید مراکز متعدد برای کفوشناسی داشته باشیم. وقتی اصل ازدواج در کفویت باشد بسیاری از مسائل حل می¬شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رویکرد سختگیرانه به کفویت ما را از توجهات تربیتی و تعالی خانواده باز نمی¬دارد؟ و اینکه آیا اصالت به سختگیری کفویت است؟ عنوان کرد: فرهنگ غرب نقش زن را همانند مرد تعریف می¬کند و در نگاه سنتی، زن منفعل از اجتماع می¬شود برای اصلاح این ساختار باید ابتدا زن را قوی کنیم و در بحث فرهنگی، تحصیل و اشتغال هویت¬سازی صورت پذیرد. از طرفی، چون نگاه ارزشی مادرانه به زن وجود دارد، هویت تحصیل و اشتغال با مادری در چالش است و بحران هویت برای زنان ایجاد کرده است در حقیقت فرهنگ خانواده¬ها در فرهنگ تکنولوژی حل شده است.

محقق و پژوهشگر حوزه زنان در بخش دیگر این نشست به موضوع «منزلت زن در تاریخ، جامعه و خانواده» اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی به عنوان وارث انبیاء شامل دوره¬های حسی، عقلی و شهودی است که در دوره دوم از بعثت تا ظهور را پوشش می‌دهد. در شرایط کنونی به نظر می¬رسد در دوره بت¬پرستی مدرن هستیم که دین¬دینداری را حذف کرده، این نگاهی است که بعد از رنسانس شکل پیدا کرده و ادبیاتی است که رهروان شیطان از آن استفاده می¬کنند و ادبیات پیچیده¬ای است که خدا، انبیاء و ادیان را کنار گذاشته و ما در مقابل این تهدیدات دشمن یا به تحلیل‌های قبل اکتفا می¬کنیم که معمولاً فردی است و به عبادات و تکالیف فردی محدود است یا اینکه از مسیر عقلانیت و منطق سعی می¬کنیم از ورود دشمن در تأثیرگذاری مانع شویم. آنچه مسلم است این است که که اگر بخواهیم در بحث عرفان و شهود ورود کنیم، سنگر و جبهه دقیق را شناسایی نکرده¬ایم. باید سنگر‌هایی متناسب با ورود کفار در میدان در نظر بگیریم.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه زن علاوه بر تاثیر در خانه باید در جامعه اثرگذار باشد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه¬ای به کنگره ۶۰ هزار زن شهید و همچنین به مناسبت ۱۴ دی که مصادف با میلاد حضرت زهرا (س) بود، شاخصه¬های زن مسلمان را مطرح کردند. ایشان، آنجا که حضور اجتماعی عادی زن مطرح است به خانه داری تأکید دارند و آنجا که اصل اسلام در خطر است، دفاع از ولایت را مقدم می¬شمارند.

کشتکار در پاسخ به این سؤال که ورود اجتماعی بانوان باید به چه شکل صورت پذیرد، به بحث مشارکت زنان در دفاع از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، بانوان برای تأثیرگذاری در جامعه باید چند شاخصه را مد نظر داشته باشند. نخست اینکه نه شرقی باشد و نه غربی، مردوار نباشد، با روحیه جهاد و شهادت عجین باشد و شاخصه اصلی آن بی¬بدیل بودن نقش اجتماعی زن است.

وی در ادامه به موضوع منزلت زن در تکوین اشاره کرد و گفت: وقتی می¬گوییم زن مخلوق مرکب است، باید لوازم مرکب بودن را عنوان کنیم. زن با خصوصیت عاطفی بودن، کمبودی که در اقتدار دارد را جبران می‌کند. در اصل خلقت هم وجود زن و هم مرد لازم بوده است. اگر انسان را در ارتباط با خدا، انسان و طبیعت تعریف کنیم وقتی نوع نگاه الهی باشد ارتباط با خدا محوریت پیدا می¬کند بعد ارتباط با انسان و بعد ارتباط با طبیعت است. در نظام مادی، اصل ارتباط با طبیعت است. وقتی ارتباط الهی باشد، انسان به آرامش می¬رسد و احتیاج به ظلم و تجاوز ندارد، بنابراین ظلم و تجاوز در نظام الهی وجود ندارد.

محقق و پژوهشگر حوزه زنان تصریح کرد: امام خمینی (ره) تعریف دینداری را از فردی به قدرت حاکمیتی و تمدنی ارتقا دادند؛ یعنی در بحث تکامل تاریخی ما با سه نظام کفر، نفاق و ایمان مواجهیم. وقتی بحث تاریخ را مطرح می¬کنیم که در درگیری با نفاق و در فضای عینی قرارداریم و می‌خواهیم فشار این نگاه را تحمل کنیم. سرپرستی نظام ایمان در تاریخ با پیامبر (ص) در بحث اقتدار با حضرت علی (ع) و در بعد عاطفی با حضرت زهرا (س) است. باید تتبع تاریخی انجام دهیم. نظام غربی با جنسیت زن ورود پیدا کرده و با عاطفه ورود پیدا نکرده است. اگر قدرت عاطفه زن در جامعه بروز و ظهور داده شود، می¬تواند برای جریان¬سازی دین مؤثر باشد.

1402/03/20

تعداد بازدید: 14
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T