مرکز هنری رسانهای نهضت | نگاه حجتالاسلام مقدسیان به چگونگی شکلگیری نگرشهای دینی در کودکان؛
چگونه برنامههای فرهنگی میتوانند دین را برای نسل جدید جذابتر کنند؟
در گفتوگو با حجت الاسلام ناصر شکریان بیان شد
معاون هماهنگی امور استانهای سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر «جوانگرایی» در سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: بهرهمندی از تجارب مدیران پیشکسوت و بازنشسته برای مدیران جوان سازمان راهگشاست.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام ناصر شکریان، معاون هماهنگی امور استانهای سازمان تبلیغات اسلامی، در راستای جذب نیروی جوان، کارآمد و انقلابی، مهمترین وظایف این معاونت را پایش و تعالی مستمر سرمایه انسانی و مدیریتی اعلام کرد و خبر داد به طور متوسط سالانه ۲۵۰ مدیر پیشنهادی از سوی این معاونت پایش میشوند.
به گفته وی، ارزیابی علمی، مدیریتی، مهارتی، شخصیتی، گفتمانی و تبلیغی از مواردی است که در جذب یک مدیر، مورد نظر معاونت هماهنگی امور استانها است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف محوله از طرف هیئت امناء و ریاست سازمان، نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها است افزود: عملکرد ادارات کل ۱۴ استان در سال گذشته مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت و مابقی نیز امسال انجام خواهد شد. این ارزیابی در دو بخش بررسی و تحقق برنامههای ابلاغی و بررسی جایگاه سازمان و میزان همکاری و تعامل با دستگاههای حاکمیتی، گروههای مردمی و موسسات وابسته به سازمان تبلیغات است.
حجتالاسلام شکریان ادامه داد: بخش دیگری از وظایف محوله به این معاونت، «تجربه نگاری مدیران ادوار و پیشکسوت» است و با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از سازمانهایی است که از اول انقلاب تاسیس شده و چندین دوره مدیریتی را پشت سرگذاشته است، بنابراین بهرهمندی از تجارب مدیران پیشکسوت و بازنشسته میتواند برای مدیران جوان سازمان راهگشا باشد، از این رو، سال ۱۴۰۰ با حمایت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، همایشی را با حضور مدیران ارشد پیشکسوت سازمان از جمله حجج اسلام خاموشی، محمدی عراقی و دیگر مدیران با سابقه در مشهد برگزار کردیم و آیتالله احمد جنتی نیز به دلیل کسالت، پیام تصویری به این همایش ارسال کردند.
وی با بیان اینکه تاکنون تجربه نگاری و مصاحبه با ۳۰ نفر از مدیران ارشد و پیشکسوت قبلی انجام شده است؛ خبر داد بقیه نیز امسال ضبط خواهد شد و خروجی آن به صورت کتاب برای کسب تجربه بیشتر در اختیار مدیران جوان قرار خواهد گرفت.
پیگیری برنامههای تحول استانها، رصد عملکرد مدیران استانها، برگزاری گردهمایی فصلی و منطقهای برای مدیران، گردهمایی تخصصی در حوزههای مختلف، برنامه ریزی سفرهای ماهیانه حوزه ریاست به استانها، پیگیری شکلگیری اتاق وضعیت فرهنگی – تبلیغی استانها و رسیدگی به امور مدیران استان و شهرستانها، بخش دیگری از وظایف محوله معاونت امور استانهای سازمان تبلیغات اسلامی است که حجتالاسلام شکریان به آن اشاره کرد.
وی با اشاره به تفاوت دوران مدیریت حجتالاسلام قمی با دورههای پیشین، از «جوانگرایی» مدیران بهویژه مدیران کل خبر داد و گفت: یکی از کارهای مهم حجتالاسلام قمی، تغییر مدیران کل استانها بود که سالها در این سمت ماندگار شده بودند و او با شجاعت و جسارت آنان را تغییر داد و سن مدیریت را جوانتر کرد.
حجتالاسلام شکریان با اشاره به «گفتمان انقلابی» در این دوره اظهار کرد: اگر چه سازمان تبلیغات اسلامی در دورههای قبلی نیز بر گفتمان انقلابی تاکید داشته، اما در این دوره، بیشتر بر گفتمانسازی و جریانسازی انقلاب و اسلام ناب تأکید شده است.
به اعتقاد وی، راه اندازی معاونت رسانهای، تاکید بر مسجد و محله محوری در محلات، توجه بیشتر به ظرفیتهای رسانه، بانوان و جوانان و نوجوانان، توجه بیشتر به زیست بوم استانها، برگزاری نمایشگاه مسجد تمدنساز در مشهد، تهران و جمکران، مردمی سازی تبلیغ، برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، تولید برنامه تلویزیونی «محفل» و توسعه فعالیت حوزه تبلیغ، مسجد و هیئت به خدمات اجتماعی، بخشی دیگری از فعالیتهای جدید سازمان تبلیغات اسلامی در دوران مدیریت حجتالاسلام قمی بوده است.
معاون هماهنگی امور استانهای سازمان تبلیغات اسلامی، همچنین خبر داد امسال مهمانی چند کیلومتری غدیر نیز در برخی از استانها برگزار خواهد شد.
حجتالاسلام شکریان با اشاره به یکم تیرماه «سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی» و روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی، از برنامههای ویژه استانها در هفته تبلیغ خبر داد و گفت: مقرر شده تا همه استانها در هفته تبلیغ، تجلیل از خادمان و فعالان در حوزههای مختلف تبلیغ را در دستور کار خود قرار داده و حداقل از ۱۰ نفر از این فعالان تقدیر کنند.
نشست با نخبگان و اعضای هیئت اندیشهورز استانها، برگزاری نمادین هم عهدی مدیران و خادمان سازمان تبلیغات اسلامی در گلزار شهداء، نشست با گروههای جهادی – تبلیغی، بهرهگیری از تریبونهای نماز جمعه برای مدیران استان و شهرستان برای تبیین عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی به مردم، ملاقات با استاندار و نماینده، ولی فقیه، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای سازمان تبلیغات اسلامی در برخی از استانها، حضور مدیران استانها در رسانه ملی و خبرگزاریها به منظور ارائه گزارش کار، برگزاری نشست مدیران کل استانها با همکاران و خانواده آنان، سرکشی به خانواده شهدا و متوفیان سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین دیدار با معمرین پیشکسوت حوزه تبلیغ، از دیگر وظایف استانها در هفته تبلیغ است که حجتالاسلام شکریان به آن اشاره کرد.
حجتالاسلام شکریان در پایان نیز با تقدیراز برگزاری «مهرواره هوای نو»، این حرکت را یکی از طرحهای مهمی یاد کرد که در دوره مدیریت حجتالاسلام قمی از سال گذشته در حال برگزاری است که موجب توجه به استانها و شناسایی نیروهای زبده در حوزه تشکلهای دینی خواهد شد.
1402/03/22
T
T