طرح ضیافت علوی بین المللی شد؛

مهمانی یک میلیون نفری خوزستانی‌ها در غدیر

طرح ضیافت علوی بین المللی شد؛

مهمانی یک میلیون نفری خوزستانی‌ها در غدیر

طرح بزرگ «ضیافت علوی» با طبخ یک میلیون پرس غذای متبرک به صورت سراسری در خوزستان آغاز شد.

حجت‌الاسلام هلالی مجد، از فعالین فرهنگی اهواز با اشاره به راه‌اندازی طرح بزرگ «ضیافت علوی» در اهواز، گفت: دوازده سال پیش، همراه با جمعی از طلاب اهوازی که همگی زیر پرچم آقا اباعبدالله الحسین (ع) تحت عنوان هیئت روضة الزهرا (س) گرد هم جمع شدند، طرحی را کلید زدند که در آن همزمان با عید سعید غدیر خم، به تعدادی از خانواده‌های فقرا و مستمندان غذای نذری داده می‌شد خوشبختانه این طرح ادامه پیدا کرد و تا امروز سال‌به‌سال برگزارشده است.

دبیر طرح ضیافت علوی در ادامه افزود: اعتقاد، باور بزرگی است که شاید همیشه آن را ساده و روان در گنجینه خود نگاه‌داریم و هر زمانی به چیزی فراتر از خویش نیاز داریم، می‌توانیم با عنایت و مدد بزرگان دین، آن را کسب کنیم؛ به همین دلیل نیز هم‌اکنون پس از گذشت ۳ سال از طرح «ضیافت علوی»، بیش از ۱۴ هزار نفر، از غذای نذری مولا علی (ع) بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره با اشاره به آثار و برکات اطعام در روز عید غدیر خم، گفت: امام صادق (ع) در روایتی بیان می‌کنند که «غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در رأس آن‌ها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در رأس آن‌ها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد» و در جای دیگر نیز مطرح کرده‌اند که «غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است»، پس هیئت فرهنگی روضه الزهرا (س) با انجام این طرح به‌نوعی قصد نهادینه کردن فرهنگ اطعام در روز غدیر را دارد.

دبیر طرح ضیافت علوی، در پایان با بیان این‌که بیشتر مواد خام این طرح را مردم اهداء کرده‌اند، به زمان و مکان اجرای طرح اشاره کرد و افزود: محل پخت محوری غذای نذری، بلوار جمهوری اسلامی، جنب مسجد الغدیر بوده و زمان توزیع غذا، صبح جمعه رأس ساعت ۱۰ در همان مکان است، علاوه بر آن نیز تعداد زیادی غذا در بیمارستان‌ها، مناطق محروم و مصلی امام خمینی (ره) اهواز توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های بزرگداشت دهه ولایت تاکید کرد:غدیر را باید فریاد کرد؛ به تعبیر علامه امینی صاحب کتاب شریف الغدیر، «اگر غدیر را در طبل و دُهل می‌کردند، واقعه عاشورا پیش نمی‌آمد.» ضیافت علوی، بهانه‌ای است برای فریاد غدیر... و همین است که بچه‌های هیئت در این ایام، شور عجیبی دارند؛ چیزی شبیه شور محرم!  کار بزرگی بود و این یک مهمانی ساده نبود. بچه‌ها می‌خواهند به پیروی از کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام ۱۴۰۰۰ وعده غذا بپزند که هرکدامش دوایِ دردِ دلِ یک محب باشد و خاری در چشم عدو. ما اعتقادی داریم که آن را با چیزی فراتر از وجودمان باور داریم.  

هلالی مجد در ادامه به گسترش این طرح در استان‌های مختلف و کشور‌های همسایه اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۰ این پخت متبرک با ۵۰۰۰ پرس غذا شروع شد و سال ۱۴۰۰ تعداد غذا‌های متبرک به دویست هزار غذای متبرک رسید و امسال با کمک هیئات و مساجد و حمایت‌های نماینده محترم، ولی فقیه در استان خوزستان تعداد غدای متبرک به یک میلیون وعده رسیده که در نوع خود بی نظیر است. همچنین در کشور‌های لبنان، عراق و سوریه نیز پخت روز غدیر با عنوان «الصیافة العلویة»  از دوسال پیش آغاز شده است.

وی از حضور پرشور هیئات  و تشکل‌های مردمی در برنامه پخت خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر در امر پخت غذای متبرک مشارکت داشته اند که بناست بعد از غدیر طی مراسمی از زحمات آن‌ها تقدیر بعمل آید.

1402/04/15

تعداد بازدید: 3

T

T