معاون فرهنگی و تبليغ سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد؛

تصمیم‌گیری نهایی برای برگزاری مراسم اعتکاف اين هفته اعلام خواهد شد

معاون فرهنگی و تبليغ سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد؛

تصمیم‌گیری نهایی برای برگزاری مراسم اعتکاف اين هفته اعلام خواهد شد

حجت‌الاسلام عزت زمانی: با توجه به ضوابطی که در مراکز عمومی انجام می‌شود برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بلامانع است اما تصمیم گیری نهایی هفته آینده اعلام خواهد شد.

تصمیم گیری نهایی برای برگزاری مراسم اعتکاف هفته آینده اعلام خواهد شد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی «معاون فرهنگی  و تبليغ سازمان تبلیغات اسلامی» در خصوص برنامه‌های این سازمان در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف اظهار داشت: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته مؤمنان از شرکت در مراسم معنوی و جذاب اعتکاف محروم بودند.

وی با بیان اینکه این مراسم معنوی با مشاركت ستاد اعتکاف و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، عنوان کرد: امسال با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام‌ شد شاهد وضعیت خوبی نسبت به گذشته هستیم همچنين در اين خصوص ستادهای استانی و ملی برگزاری اعتکاف شکل‌گرفت و جلسات متعددی تا به امروز برگزار شد.

عزت زمانی ادامه داد: شرايط برگزاری مراسم معنوی اعتکاف مانند بسیاری از برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط مشخص‌شده است همچنين دستورات سخت گیرانه‌ای توسط ستاد برگزاری اعتکاف با همکاری و مشورت کارشناسان حوزه بهداشت تدوین و جهت برگزاری این مراسم معنوی به وزارت کشور ارسال شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: با توجه به شرایطی که در چند روز اخیر پیش‌آمده، گفتگوهایی با معاون سیاسی امنیتی و قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا در وزارت کشور انجام گرفت و قرار شد  دستورالعمل‌های بهداشتی به دوستان تقدیم و اين هفته آينده جلسات کارشناسی برگزارشود همچنين پیرامون برگزاری برنامه اعتکاف تصمیم گیری قطعی صورت بپذیرد. اما آن چیزی که در حال حاضر مسلم است آن است که برگزاری این نوع مراسم نیازمند مقدمات و الزاماتی بوده و با توجه به اينكه تمام مراسم با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌هاي بهداشتي برگزارمي‌شود، مراسم اعتکاف نیز مانند ساير برنامه‌ها به‌‌همين صورت برگزارشود.

وی افزود: بر همین اساس جلساتی برگزار و مقدمات اجرای آن پیش‌بینی‌ شد البته طبیعتاً اگر شرایط سخت و ویژه‌ای پیش بیاید همه تابع قانون خواهیم بود اما شرایط فعلی اجازه برگزاری این مراسم معنوی را در اکثر شهرستان‌ها می‌دهد لذا برهمین اساس ستاد برگزاری اعتکاف  دراستان‌ها فعال شدند تا تصمیم مناسب برای برگزاری مراسم اعتکاف بعد از مقایسه و بررسی دستورالعمل‌های سختگیرانه پیشنهادی از سوی وزارت کشور اعلام شود.

عزت زمانی به تعدادی از این دستورالعمل‌های سخت گیرانه اشاره و تصریح کرد: برخي مفاد این دستورالعمل‌ سختگیرانه از اين قرارند «جمعیت حاضر در مسجد باید کمتر از یک‌چهارم ظرفیت مسجد باشد»، «مکان‌های برگزاری ازنظر کمی توسعه پیدا کنند»، «پذیرش معتکفین با قید آزمایش پی سی آر و داشتن کارت واکسن انجام شود»، «سقف مساجد برگزارکننده بلند باشند»، «معتکفین از وسایل شخصی استفاده کنند»، «غذا به‌صورت بسته‌بندی توزیع شود» و «محیط به طور مداوم ضدعفوني شوند».

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا در محیط بسته مسجد می‌توان نکات بهداشتی را رعایت کرد؟ اظهار داشت: شرایطی که در حال پیش آمدن است ربطی به اجتماعات مذهبی ندارد و اجتماعی صورت نگرفته که گفته شود دلیل شیوع «اومیکرون»؛ اجتماعات مذهبی است چراکه در این ایام اجتماع خاصی صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: در دو سال اخیر درعین‌حال که دیگر اجتماعات برقرار بود اما اجتماعات معنوی و مذهبی منع می‌شد درحالی‌که گسترش و شیوع این بیماری مربوط به مسائل دیگری می‌شود که باید کنترل شود. اگر امروز اومیکرون افزایش‌یافته دلیلش آن است که درجاهای دیگر کنترل‌ها ناقص است و ربطی به مجالس مذهبی ندارد.

وی ادامه داد: کنترل رفت‌وآمدها در مسجد بسیار راحت است حتی مانند هیئت‌های مذهبی نیست که بیرون از آن قابل‌کنترل نباشد. معتکفین به مسجد می‌آیند، می‌نشینند و خادمان با حضورشان مراقب رعایت فاصله‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. تمام شرکت‌کنندگان موظف به استفاده از ماسک بوده و ضدعفونی‌ها به‌صورت مرتب انجام خواهد شد. از همه مهم‌تر کسانی در این مراسم شرکت می‌کنند که درگیر بیماری نباشند لذا محیط مساجد ازنظر ویروس کرونا محیطی پیراسته، آراسته و پاک خواهد بود و ما مطمئن هستیم مشکلی پیش نخواهد آمد. امروز هزاران نفر در بازارها، پاساژها و وسایل نقلیه عمومي در حال تردد و فعالیت هستند  كه باید کنترل شود.

حجت‌الاسلام عزت زمانی که با خبرگزاری مهر گفتگو می کرد در پایان خاطرنشان کرد: جلسات بررسی و جمع‌بندی دستورالعمل‌های پیشنهادی اوایل  اين هفته برگزار می‌شود و امیدوار هستیم اواسط هفته این دستورالعمل‌ها ابلاغ شود تا هفته بعد مراسم برگزار شود. لازم به تأکید است طبق قواعد و دستورالعمل‌های ارائه‌شده و همچنین قوانین و ضوابطی که در مراکز عمومی اجرا می‌شود برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بلامانع است مگر اینکه شرایط سخت و پیچیده‌ای پیش بیاید که  در اين صورت بايد مراجع قانونی تصمیم دیگری كنند. اما با توجه به شرایط کنونی و ضوابطی که در اماکن عمومی وجود دارد بسیاری از شهرستان‌ها قابلیت برگزاری اعتکاف رادارند.

1400/11/09

تعداد بازدید: 4

T

T