مقدس نمایان چه کسانی هستند؟

مقدس نمایان چه کسانی هستند؟

مستند «مقدس نما» به فعالیت انجمن حجتیه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب پرداخته است.

مقدس نمایان چه کسانی هستند؟ / منتشر نشودبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، افراد مقدس نما، یکی از انواع شخصیت‌هایی هستند که در لباس دین، تاکنون ضربات بزرگی به آن زده اند؛ افرادی که شاید ظاهری دینی داشته باشند، ولی اعمال و رفتارشان هدف دیگری را دنبال می‌کند.

عباس کنعانی، کارگردان این مستند درباره دغدغه خود برای ساخت این مستند بیان کرد: به دنبال سوژه‌ای در خصوص تقابل اسلام سیاسی و اسلام سکولار بودم که با انجمن حجتیه مواجه شدم و تصمیم گرفتم مستند خودم را حول محور این موضوع درست کنم.

کنعانی درباره فرآیند ساخت این مستند اظهار کرد: ۱۴ ماه پژوهش این مستند و ۱۰ مرحله ساخت آن به طول انجامید که مجموعا دو سال شد.

وی درباره سختی‌های این پروژه گفت: در طول ساخت پروژه به برخی اسناد محرمانه برخورد میکردیم که اجازه دسترسی به آن‌ها را نداشتیم؛ همچنین چندین بار برای حضور در جلسات این انجمن اقدام کردیم که با موانع امنیتی مواجه شدیم؛ همچنین تصاویری در خصوص وضعیت فعلی انجمن نداشتیم که مجبور شدیم از تصاویر مستندی که قبلا اعضای این انجمن درباره خود تهیه کردند، استفاده کنیم.

کارگردان مستند «مقدس نما» در خصوص مواجه با اعضای این انجمن و بازخورد‌های آن‌ها گفت: وقتی به سراغ آن‌ها میرفتیم مدام به ما میگفتند با این کار آخرت خود را خراب نکنید. انجمن حجتیه یکی از این انجمن‌ها است که قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت‌های خودش را با هدف مبارزه با بهائیت آغاز کرد و توانست توجه و حمایت شخصیت‌های بزرگ مذهبی آن زمان را به خود جلب کند.

پس از گذشت زمان و رو شدن ماهیت واقعی این گروه، شخصیت‌های حامی این گروه، یک به یک حمایت خود را از آن‌ها پس گرفته و از آن‌ها اعلام برائت کردند.

ظاهر مذهبی اعضای انجمن حجتیه، یکی از دلایل و عللی بود که توانسته بود افراد مذهبی را به خود جذب کند، ولی کمی که بیشتر به فعالیت‌های این گروه بنگریم، مخالفت با شکل گیری انقلاب اسلامی و حمایت تمام قد از شاه و دربارش را در کارنامه این انجمن مشاهده میکنیم.

این گروه که تا چند دهه بعد از انقلاب هم فعالیت خود را در داخل کشور دنبال می‌کرد، بار‌ها به خاطر مواضعی که ضد نظام جمهوری اسلامی داشتند، به صورت صریح مورد انتقاد قرار گرفت، تا جایی که سرانجام در تاریخ ۵ مرداد، پس از سخنان امام خمینی (ره)، این انجمن به صورت رسمی تعطیل شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر فعالیتی نخواهد داشت.

بنا بر برخی گفته‌ها و شنیده ها، این انجمن در دهه‌های هفتاد و هشتاد هم به فعالیت خود ادامه داد که در جریان حضور برخی شخصیت‌های سیاسی، احتمال فعالیت آن ها، بیش از هر زمان دیگری تقویت شده و مورد توجه قرار گرفت.

گفتنی است، مستند «مقدس نما»، به کارگردانی عباس کنعانی یکی از دو مستندی است که تاکنون درباره فعالیت‌های انجمن حجتیه تولید شده است؛ این مستند آخرین محصول مجموعه سفیر فیلم است که به تازگی از آن رونمایی شده است و حضور در جشنواره‌های مختلف را در دستور کار خود دارد.

منبع: جام جم

1402/06/05

تعداد بازدید: 3

T

T