دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات مطرح كرد

چابك‌سازی برای تحول و ارتقای فضای قرآنی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات مطرح كرد

چابك‌سازی برای تحول و ارتقای فضای قرآنی کشور

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دلايل انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی را بیان کرد.

چابك‌سازی برای تحول و ارتقای فضای قرآنی کشوربه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری قرارگاهی است برای مدیریت فضای فرهنگی کشور و این حیثیت قرارگاهی شورای عالی، یک ساختار چابک را ایجاب می‌کند. فلذا باید مجموعه‌های تخصصی وزین، امور تخصصی را بر عهده بگیرند.

وی افزود: بر همین اساس در راستای چابک سازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رای اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی تصویب شد تا دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل شود.

حجت الاسلام خسروپناه در ادامه ۴ دلیل برای انتخاب سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم مطرح کرد که نخستین مورد آن چنین است: سابقه و قدمت درخشان این سازمان در امور قرآنی از سال ۶۱ تا به امروز در عرصه‌های مختلفی همچون تجربه سیاستگذاری در برنامه سوم و چهارم توسعه، طراحی دوره‌های آموزشی و تربیتی قرآنی در سطح کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و حمایت از تشکل‌های مردمی قرآنی و ...  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دومین دلیل نیز اظهار داشت: قبل از شروع به کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در دهه هشتاد طرحی به نام طرح جامع قرآن کشور در سازمان دارالقرآن الکریم شکل گرفت که مباحثه و ویرایش آن طرح انجامید به تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور و این نشان‌دهنده شأنیت این سازمان برای ورود به عرصه‌های کلان سیاستگذارانه از همان ابتدا است.

وی درباره سومین دلیل این انتقال نیز گفت: برش استانی شورای توسعه فرهنگی قرآنی نیز نکته مهم بعدی است. همانطور که می‌دانید ریاست این شورا در همه استان‌ها با نماینده، ولی فقیه در استان است و اگر دبیری این شورا با مدیر کل سازمان تبلیغات هر استان باشد شاهد اقدامات هم‌افزاتر و پرثمرتر این شورا خواهیم بود.  

حجت‌الاسلام خسروپناه همچنین ابراز داشت: دلیل چهارم ثبات مدیریتی در سازمان تبلیغات اسلامی است. سیاستگذاری‌های کلان نیازمند ثبات مدیریتی است. میانگین عمر مدیریتی در این سازمان بالای ۸سال است و این نشان‌دهنده ثبات مدیریتی بیشتر این سازمان نسبت به مجموعه‌های دولتی دیگر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتها افزود: همگی نهاد‌ها و سازمان‌های بالادستی که در طراحی‌ها و نگاه‌های سیاستگذارانه و راهبردی دخیلند، اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امورخیریه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... باید با قوت مثل قبل نقش خود را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی ایفا کنند و ان‌شاءالله با تقویت و حمایت جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما امید داریم آن نقش سیاستگذارانه و راهبری کلان شورای توسعه با دبیری سازمان تبلیغات اسلامی با قوت ادامه پیدا کند.

1402/06/14

تعداد بازدید: 1

T

T