حسین بهبودی تشریح کرد؛

جزئیات رفع موانع تأسیس و ثبت تشکل‌های قرآنی/ خانه‌های قرآن شناسه ملی می‌گیرند

حسین بهبودی تشریح کرد؛

جزئیات رفع موانع تأسیس و ثبت تشکل‌های قرآنی/ خانه‌های قرآن شناسه ملی می‌گیرند

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به جزئیات تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این تفاهم‌نامه موانع تأسیس و ثبت تشکل‌های قرآنی را رفع و کاغذبازی و رفت‌و برگشت‌های متعدد پستی را به کلی حذف خواهد کرد.

جزئیات رفع موانع تأسیس و ثبت تشکل‌های قرآنی/ خانه‌های قرآن شناسه ملی می‌گیرندبه گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، به‌تازگی تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف تسهیل و تسریع در فرایند تأسیس و ثبت تشکل‌های قرآنی سراسر کشور منعقد شد. 

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اهیمت این تفاهم‌نامه و ضرورت آن گفت: قالب‌های ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی نظام‌یافته و منسجم به سه شکل جاری و ساری است؛ یکی از این قالب‌ها تشکل‌ها و دیگری خانه‌های قرآن و آخرین مورد آن مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت هستند که در دو دهه گذشته توسعه قابل توجهی هم پیدا کرده‌اند. دو مجموعه اول یعنی تشکل‌ها و خانه‌های قرآن و عترت به‌دلیل اینکه تشریفات اداری برای ثبت ندارند، برای گرفتن شناسنامه فعالیت خود تنها یک مرحله تشریفات اداری دارند، اما در مورد مؤسسات قرآنی به دلیل اینکه در هنگام ثبت آنها، یک شخصیت حقوقی شکل می‌گیرد، تشریفات اداری آن‌ها هم بسیار زیاد و مقداری پیچیده است.

وی ادمه داد: فرایند ثبت مؤسسات قرآنی عمدتاً از دو مرحله شکل می‌گیرد. یک مرحله توسط دستگاه ناظر که مرجع تخصصی و متولی است صورت می‌گیرد. در این مرحله باید موافقیت اصولی توسط این دستگاه صادر شود تا مؤسسه بتواند به گام دوم یعنی مجمع ثبت شرکت‌ها برود و بتوانند مؤسسه خود را ثبت کند. در این مسیر یک‌سری مراحل تشریفات اداری در سازمان دارالقرآن و یک‌سری تشریفات اداری دیگر هم در مجمع ثبت شرکت‌ها باید طی شود.

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه تلاش سازمان دارالقرآن طی دو دهه گذشته عمدتاً بر این بوده که پیچیدگی‌های قواعد، ضوابط و بروکراسی اداری ثبت و صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی را به عنوان یک تشکیلات حقوقی کاهش دهد و این تشریفات و مراحل را به حداقل برسانند، گفت: هر چند که ضرورت‌ها ایجاب می‌کند برخی تشریفات وجود داشته باشد. این در حالی است که مراحل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات در طول زمان نه تنها آسان‌تر نشده، بلکه پیچیده‌تر و تخصصی‌تر شده است.

بهبودی تصریح کرد: در این مسیر به دلیل شرایط، اقتضائات و ناهنجاری‌هایی که در این فضا توسط اشخاص حقوقی اعم از تجاری و غیر آن به وجود آمده است، قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ذیل آن اداره کل ثبت شرکت‌ها سعی کرده‌اند، ضوابطی را تهیه کنند که این تشریفات به شکل الکترونیک طی شود. در این زمینه نیز اقدامات موفقی داشته‌اند. این ضوابط کاملاً تخصصی است و برای یک فرد آماتور که بخواهد وارد این فضا شود، طی مسیر کار بسیار سخت و دشواری است؛ لذا اگر کسی بخواهد مجوز بگیرد، باید رفت‌وبرگشت‌های زیادی داشته باشد تا بتواند فرایند ثبت مجموعه‌اش را به سرانجام برساند.

وی اظهار کرد: یکی از نکات مهم دیگر در فرایند ثبت این است که دوستان ما در اداره ثبت شرکت‌ها اشراف لازم را به ضوابط و قواعد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت ندارند. این در حالی است که ما امروز حدود ۸۰۰ هزار شخصیت حقوقی در کشور داریم که بیش از ۷۵۰ هزار نفر از این شخصیت‌ها تجاری هستند و لذا تعداد معدودی از این مجموعه مؤسسات غیر تجاری هستند. در کنار این موارد انواع مؤسسات غیرتجاری نیز وجود دارد، که در نهایت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت شاید بیش از ۴ هزار مورد در این تعداد نباشد.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: به خوبی می‌دانیم که اداره ثبت شرکت‌ها باید تمامی قوانین این فضا را بداند و تلاش خود را کرده است که عملکرد خوبی داشته باشد، اما گاهی اوقات در زمان ثبت و صدور مجور مؤسسات و مراکز قرآن و عترت ضوابط ثبت دیگر شرکت‌ها با مؤسسات تداخل پیدا می‌کند که بعد‌ها برای مؤسسات قرآنی دردسر‌هایی را به همراه داشته است؛ لذا در سازمان دارالقران در سال‌های گذشته مکاتبات بسیاری داشتیم که این موارد اصلاح شود، اما کفایت امر را نمی‌کرد.

بهبودی با بیان اینکه مشکلات مؤسسات در این مسیر منجر به این شد که ریاست سازمان ثبت و املاک کشور و مدیر ثبت شرکت‌ها که هر دو از اساتید، مدرسان و شخصیت‌های قرآنی و دینی هستند و فعالیت‌های اثرگذاری هم در این عرصه داشته‌اند، فضای تعاملی را به وجود آوردند که این مشکلات کاسته شود، به ایکنا گفت: جلساتی از سوی رییس سازمان دارالقرآن و ریاست این دو سازمان برگزار و دغدغه‌های مؤسسات مطرح شد. در این جلسات موضوعات بسیار خوبی مطرح و دستوراتی در این خصوص داده شد؛ در نهایت این جلسات منجر به انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان دارالقرآن و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شد که به سرعت هم عملیاتی شد.

نکته جالب یک تفاهم‌نامه قرآنی

وی با اشاره به اینکه نکته جالب این تفاهم‌نامه، مراحل راه‌اندازی و ثبت چند مؤسسه قرآنی از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شش نفر دیگر از مدیران ایشان بود که همگی از فعالان قرآنی هستند، اظهار کرد: برهمین اساس پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در کمتر از یک هفته تدوین و در مجموعه‌ها نهایی شد و به همین بهانه محفل شبی با قرآن در جوار مقبره شهید گمنام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور تمامی مدیران کل استان‌های این سازمان برگزار شد و در نهایت دوستان تعهد دادند که این مسیر هموار شود.

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: به واسطه روحیه قرآنی رئیس سازمان ثبت، بعد از انعقاد این تفاهم‌نامه، ایشان دستور دادند تا فرایند مسیر آموزش و انس هرچه بیشتر تمامی خانواده‌ها و کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شرکت‌های زیرمجموعه آن تسهیل و فراهم شود و مجموعه سازمان ثبت در مسیر آموزه‌ها و معارف قرآنی قرار گیرند؛ لذا این وعده را از ما گرفتند که در حد توان بتوانیم برنامه‌های تبلیغی، ترویجی، آموزشی، جشنواره‌ای و مسابقه‌ای را در حوزه قرآنی برای این مجموعه برگزار کنیم و کمک کنیم که آموزش‌های مختلف قرآنی، تدبر در آیات قرآن کریم، حفظ موضوعی و آموزش‌های سبک زندگی قرآنی به این مجموعه و خانواده‌های آنان نیز ارائه شود تا بتوانند در توسعه فرهنگ قرآنی قدم بردارند.

صدور الکترونیک مجوز مؤسسات و تشکل‌های قرآنی

بهبودی اظهار کرد: برای اینکه این تفاهم‌نامه صوری نشود، پیش‌بینی شد تا کارگروهی از مدیران هر دو سازمان معرفی شوند و این کارگروه مسئول نظارت و پیگیری حسن اجرای این تفاهم‌نامه شود. همچنین مقرر شد جلساتی از سوی این کارگروه برگزار و مصادیق تفاهم‌نامه احصا و یک پنجره واحد ایجاد شود. با این پنجره واحد فرایند صدور مجوز‌ها نیز تسهیل خواهد شد و مراحل صدور مجوز قانونی به شکل کاملاً الکترونیک تبدیل می‌شود و زمان صدور مجوز نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان دارالقرآن و سازمان ثبت هر دو سامانه‌ای مجزا برای این فعالیت‌ها دارند و لذا تلاش می‌کنیم بتوانیم پنجره مشترک را به زودی ایجاد کنیم، به ایکنا گفت: با راه‌اندازی این پنجره واحد مراحل متعدد درخواست مجوز و ارسال‌های متعدد و رفت‌و بازگشت‌ها محدود می‌شود و همه آنچه که برای صدور مجوز نیاز است در یک مرحله دریافت می‌شود و در نهایت رفت و برگشت‌های مدارک پستی نیز بین دو سازمان و درخواست کننده مجوز حذف خواهد شد و دو مجموعه در حال اتصال زیرساخت‌های فنی این پنجره واحد هستند.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم ببیان کرد: قدم بعدی ارائه شناسنامه به خانه‌های قرآن بود. از سال ۱۳۹۴ که هیئت وزیران مصوب کردند، شناسه ملی فقط به افراد حقوقی تعلق پیدا می‌کند، تمامی تشکل‌های ما که شخصیت حقوقی نداشتند، مانند خانه‌های قرآن، هیئت‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و انجمن‌های اسلامی حساب‌هایشان بسته شد. مکاتبات متعددی در این خصوص داشتیم و حتی از دفتر مقام معظم رهبری درخواست کردیم که این مشکل حل شود، اما به هر شکل این مشکل حل نشد. در حال حاضر ارائه شناسنامه ملی در اختیار اداره ثبت شرکت‌ها ذیل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و لذا یکی از بند‌های تفاهم‌نامه ما با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این بود که این شناسه ملی در اختیار خانه‌های قرآن و تشکل‌های مذهبی قرار گیرد.

بهبودی ادامه داد: دوستان در سازمان ثبت اعلام کردند که ارائه شناسنامه ملی برای خانه‌های قرآن و تشکل‌های مذهبی شدنی است. با این اقدام، این نهاد‌ها نیز می‌توانند از خدمات بانکی و حق مالکیت برخوردار شوند، لذا یک اقدام بسیار بزرگ است؛ البته کار کارشناسی آن یک موضوع فنی است و به ما وعده داده‌اند که این مشکل را حل کنند. در کل تسهیل ضوابط و تسریع فرایند‌های اداری ثبت مؤسسات قرآنی، بسط و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و تربیتی خانواده بزرگ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زمینه‌سازی جهت تخصیص شناسه ملی و بستر‌های مناسب جهت استفاده خانه‌های قرآن و عترت کشور از خدمات اداری و بانکی و ایجاد پنجره مشترک الکترونیک بین سامانه درخواست تأسیس و تغییر مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری از جمله مهمترین بند‌های این تفاهم‌نامه است.

وی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به امضای رؤسای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان دارالقرآن الکریم رسید و در اسرع وقت به واحد‌های استانی دو مجموعه ابلاغ و کارگروه مشترکی هم در سطح استان‌ها تشکیل خواهد شد. تمام تلاشمان را می‌کنیم این اقدام از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که فقط روی کاغذ نوشته می‌شود نباشد و اگر قرآن و خدا کمک کنند علاقه‌مندان قرآن از شیرینی و حلاوت این تفاهم‌نامه و اقدام بزرگ قرآنی بهره‌مند شوند.

1402/07/09

تعداد بازدید: 3

T

T