اعتکاف زمینه نزول رحمت الهی بر قلوب مومنین است

اعتکاف زمینه نزول رحمت الهی بر قلوب مومنین است

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل اعتکاف را فصل بندگی و تقرب الهی برشمرد و گفت: اعتکاف عامل نزول رحمت خدا برقلب مومنین است.

اعتکاف زمینه نزول رحمت الهی بر قلوب مومنین است

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در جمع معتکفین مسجد جامع اردبیل در سخنانی ذکر الهی و اعمال عبادی را عامل تزکیه نفس عنوان کرد و اظهار داشت: عبادت و راز و نیاز به درگاه الهی در ایام خاص از جمله اعتکاف، مقید به زمان و مکان بوده و آئینی فرادیانی به شمار می رود که در آیات الهی از جمله آیه ۱۲۵ سوره بقره نیز به آن اشاره شده است.

وی در خصوص شرایط و الزامات روحی اعتکاف گفت: اعتکاف باید به گونه ای باشد که قلب را بستری برای نزول رحمت الهی ساخته و آمادگی کافی را برای دریافت برکات و معرفت ماه رجب و ایام البیض فراهم آورد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: سابقه تاریخی حبس نفس و خلوت گزینی در زمان و مکان به اندازه تاریخ بشریت بوده که انسان ها در هر آئین و مذهبی برای آرامش روحی خود و دوری از تعلقات دنیا به خلوت نشینی با معبود خود پرداخته و در آئین مقدس اسلام نیز این ایام به اعتکاف ماه رجب مشهور است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده افزود: در نظام هستی برخی عوامل محیطی باعث پرورش سعه ایمانی افراد شده و در مقابل برخی عوامل هم وجود دارد که سعه شیطانی و رذایل اخلاقی را پدیدار کرد و باعث بروز آسیب های اجتماعی می‌شود که انسان باید در تقویت سعه ایمانی تلاش کرده و در مبارزه با آلودگی های نفسانی به عوامل معنوی و تقرب به درگاه الهی پناه جوید.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با ابراز تاسف از عادی انگاری معصیت در جامعه، بر ضرورت ترویج امر به معروف نهی از منکر در بین مردم تاکید کرد و گفت: در زمان نه چندان دور وجود فرد بدحجاب در جامعه یک ناهنجاری بزرگی برای همگان تلقی می‌شود اما متاسفانه اکنون در بسیاری از موارد با عادی انگاری و عدم امر به معروف و نهی از منکر، معنویات و فرهنگ اسلامی، ایرانی در جامعه کمرنگ می‌شود که همگان باید در این امر مسئولانه و مجاهدانه به ترویج تعالیم و ارزش های دینی در بین مدم علی الخصوص جوانان بپردازیم.

وی ارتقای فهم و ادراک بشری را عامل بهره مندی بیشتر از فیوضات اعمال عبادی عنوان کرد و گفت: خداوند قدر منزلت انسان را به حدی ارتقا بخشیده که به خاطر وجود انسان امام زمان (عج) را برای بشریت نگه داشته و همواره در توجه و عنایات آن حضرت اعمال و عبادات مومنین از جمله نماز اول وقت با اقتدا به آن حضرت مورد قبول درگاه الهی قرار می گیرد.

اطاعت از ولایت عامل اتصال انسان به عالم ملکوت است

حجت‌الاسلام جعفرزاده حب و محبت اهل بیت (ع) را عامل اتصال انسان به عالم ملکوت برشمرد و افزود: حب اهل بیت (ع) محکم ترین راه تقرب به درگاه الهی است که این نوع محبت نوعی رابطه ولایی است ولی باطن ولایت وقتی به اطاعت منجر می‌شود که همراه با حب باشد.

وی اطاعت از ولی را به رابطه سیاسی و رابطه حبی تقسیم کرد و گفت: در برخی موارد اطاعت از ولی نوعی رابطه سیاسی است و برخی موارد رابطه حبی بوده که رابطه حبی از رابطه و اطاعت سیاسی بالاتر است و در کنار اطاعت ظاهری، حب و عشق باطنی به ولایت را در قلوب مومنین قرار می دهد هر چقدر محبت بیشتر باشد، سنخیت با ولی بیشتر شده و در کنار آن وحدت مستحکم تر و همگان با عبودیت و حب اهل بیت به هم متصل و روح جمعی در بین امت اسلامی حاکم می شوند.

1400/11/28

تعداد بازدید: 5

T

T