روحانی که ناجی محکومان به قصاص شده است

روحانی که ناجی محکومان به قصاص شده است

حجت‌الاسلام محمدجواد شمس از اهالی شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری است که این روزها به نوری نجات‌بخش برای محکومان به قصاص تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، زندگی همواره پر است از فراز و نشیب‌هایی که برخی از آن‌ها می‌توانند مسیر زندگی انسان را به صورت کلی تغییر داده و فرد را با چالش‌های جدی مواجه کند.

اگر به بند محکومان به قصاص و متهمان به قتل نفس در زندان‌ها سری بزنیم با افرادی مواجه می‌شویم که سرنوشت آن‌ها را در مسیری قرار داده که امید به زندگی در آن‌ها خفته و جایی میان مرگ و زندگی معلق مانده‌اند. 

وقتی پای درد و دل اکثر این افراد بشینیم متوجه می‌شویم تنها با برداشتن یک قدم اشتباه یا در یک درگیری ساده مهر قاتل بودن بر پیشانی آن‌ها خورده و حالا در کابوس اعدام عمر خود را سپری می‌کنند؛ اما گاهی یک انسان در تمامی این ظلمت و تاریکی‌ها به نوری نجات‌بخش تبدیل می‌شود. 

حجت‌الاسلام محمدجواد شمس روحانی اهل شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری و متولد ۱۳۴۶ است که این روزها به امیدی برای محکومان به قصاص تبدیل شده و حالا پس از سال‌ها تلاش برای رهایی این افراد از تجربیات خود می‌گوید:

سال‌های بسیاری است که توفیق دارم در مسیر رهایی انسانی از حکم قصاص قدم بردارم و امروز حتی شمار سال‌هایی که به این کار مشغول هستم و یا تعداد پرونده‌هایی که به رضایت ختم شده به یاد ندارم.

حجت‌الاسلام شمس به تجربه خود در برخورد با خانواده مقتولین پس از گذشت سال‌ها از اعلام رضایت آن‌ها اشاره کرد و گفت: در دیدار با خانواده یکی از مقتولین که در سال‌های گذشته از حکم قصاص گذشته بودند سخنانی مطرح شد و بیانگر آرامشی بود که این تصمیم برای خانواده به همراه داشته است درواقع تمامی افرادی که در چنین پرونده‌هایی اعلام رضایت می‌کنند پس از گذشت سال‌ها نیز از تصمیم خود احساس پشیمانی نکرده و حتی به آرامش ارزشمندی دست پیدا می‌کنند. 

نکته مهم این است که گذشتن از خون عزیزی که از دست رفته است منزلت و جایگاه خانواده مقتول را افزایش می‌دهد درحقیقت فرد محکوم به قصاص در یک لحظه و از روی عصبانیت، جهالت و... مرتکب خطایی بزرگ می‌شود اما پس از آن خانواده مقتول باید براساس عقل و در آرامش تصمیم خود را بگیرند و ما هرگز نظر خود را به این خانواده‌ها تحمیل نمی‌کنیم بلکه سعی می‌کنیم به آن‌ها کمک کنیم تا براساس منطق تصمیم بگیرند.

وی با یادآوری رفتارهای پرخاشگرانه‌ای که در طول سال‌ها از سمت خانواده فرد کشته شده دیده است، افزود: این رفتارها موجب نشد از قدم برداشتن در این راه و ادامه مسیر دلسرد شوم چراکه به این خانواده‌ها حق می‌دهم، از دست دادن عزیز برای آن‌ها شرايط دشواری رقم زده است.

حجت‌الاسلام شمس ادامه داد: در این مدت پرونده‌هایی نیز وجود داشته که متاسفانه خانواده مقتول رضایت نداده و حکم قصاص اجرا شده است البته این افراد معمولا پس از اجرای حکم دچار احساس پشیمانی می‌شوند و حتی در یکی از موارد خانواده مقتول پس از اجرای حکم از مخل سکونت خود نقل مکان کردند اما در گذشت و بخشش هرگز پشیمانی وجود ندارد.

درحال حاضر نیز در یک پرونده قتل حکم قصاص قاتل صادر شده که درحال تلاش برای گرفتن رضایت هستیم و امیدوارم به زودی این تلاش‌ها نتیجه دهد و انسانی به زندگی بازگردد.

ویدر پایان خاطرنشان کرد: در برخی مواقع به رسم خین‌بری یا همان خون‌بری دست‌های افراد سرشناس خانواده قاتل را با استفاده از طناب می‌بندند و این کار یعنی در برابر خانواده مقتول تسلیم هستند همچنین در این رسم قرآن را واسطه قرار می‌دهند که در بسیاری از موارد با این اقدامات اشک خانواده قاتل سرازیر شده، دست‌های خانواده قاتل را باز کرده و اعلام رضایت می‌کنند. 

حجت‌الاسلام شمس معتقد است به علت بالا رفتن سن مانند ایام قدیم توان و قدرت ندارد اما این روزها به امیدی برای محکومان به قصاص و خانواده آن‌ها تبدیل شده است تا جایی که از استان‌های اطراف مانند اصفهان و خوزستان نیز برای گره‌گشایی از چنین مشکلاتی به سراغ او می‌آیند.

انتهای پیام

1402/08/06

تعداد بازدید: 4

T

T