مرکز هنری رسانهای نهضت | نگاه حجتالاسلام مقدسیان به چگونگی شکلگیری نگرشهای دینی در کودکان؛
چگونه برنامههای فرهنگی میتوانند دین را برای نسل جدید جذابتر کنند؟
حوزه هنری | حضور ۲۰۰ اثر از ۲۰ استان کشور؛
اولین فراخوان ملی لالایی با عنوان «گهواره» با محوریت لالاییهای نواحی مختلف ایران، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش روابطعمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بشری صاحبی دبیر رویداد ملی گهواره در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: اولین فراخوان ملی لالایی که با عنوان گهواره شناخته میشود با دو هدف منتشر شد؛ نخستین هدف احیای ظرفیت فرهنگی مهم، اما مغفولمانده لالایی بود که از قدیمیترین قالبهای ادبی ایران و جهان است و بهرغم اثرگذاری فراوان بر شکلگیری هویت کودکان، امروزه کمتر به آن پرداخته میشود. هدف دیگر نیز فراهم آوردن شرایطی بود که بتوانیم رویای آینده روشن را از روزهای نخست زندگی در گوش فرزندانمان زمزمه کنیم و اینگونه در مسیر تحقق آن رویا قدمی برداشته باشیم.
صاحبی تصریح کرد: قریب به یکسال زمان برد تا طرح «گهواره» که شامل اولین فراخوان ملی لالایی و اولین دوره تخصصی آموزش لالایی است بعد از ساعتها مطالعه و مشورت با اساتید مختلف به قوام رسید.
وی افزود: در ۳۰ مردادماه سال جاری با حضور اساتید برجسته شعر کودک و نوجوان، پژوهشگران عرصه لالایی و فعالان حوزه روانشناسی کودک، از پوستر گهواره رونمایی شد و تا ۳۰ مهرماه آثار ارزشمند هنرمندان را در سه محور احیای تراث، سرایش لالایی با محورهای موضوعی طرحشده و بازآفرینی لالایی مادران شهدا به انتظار نشستیم.
دبیر این رویداد بیان کرد: نزدیک به ۲۰۰ اثر از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه رسید و برای داوران مربوطه ارسال شد. داوری بخش سرایش موضوعی که مهمترین بخش فراخوان و زمینهساز همراهی دغدغهمندان و کشف استعدادهای عرصه لالایی بود در سه محور ادبی، محتوایی و روانشناختی انجام شد و سرانجام در ۲۱ آبانماه طی نشست جمعبندی داوری، اولین فراخوان ملی لالایی برگزیدگان خود را شناخت.
محمدرضا سنگری، پژوهشگر حوزه ادبیات، با تقسیمبندی انواع لالایی به سه دسته بیواژه، به همراه نیمهواژه و واژه، شعر و موسیقی، پیرامون موضوع لالایی مباحثی افزود و از لالاییهای آیینی همچون لالایی حضرت زهرا (س) برای فرزندان خود، ابیاتی را ذکر، شرح، ترجمه و تفسیر کرد.
وی با انتقاد از باور عمومی، نسبت به گلایهمند بودن محتوای اکثر لالاییها، با استناد به نتایج پژوهش زهرا محمدحسنی، یکی از پژوهشگران حوزه فرهنگ مردم، مدعی شد که تنها محتوای سه درصد از لالاییها دارای گلایه است و حدود ۳۵ درصد آنها محتوای سوگ و دلتنگی مادران نسبت به همسرانشان را دربردارد.
سنگری مقاومت و شجاعت کودکان غزه در برابر دشمن، بمب و موشک و نفرت آنان از رژیم صهیونیستی را نشأتگرفته از تربیت مادران آنان بهخصوص شنیدن لالاییهای مادرانه دانست.
در این مراسم، از هوشنگ جاوید، پژوهشگر فرهنگ و مردم و موسیقی اقوام کشور، به پاس سالها تلاش در این عرصه تقدیر و تشکر صورت گرفت.
در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش احیای تراث و سرایش لالایی به شرح زیر معرفی شدند:
بخش احیای تراث
لوح تقدیر و تندیس جشنواره و جایزه نقدی در عرصه پژوهش در رتبه سوم به حسین زنگویی از بیرجند، در رتبه دوم به عبدالغفار کرد از زاهدان و در رتبه اول در حوزه جمعآوری لالاییها به شادی پاکزاد از مهاباد رسید.
بخش مادران شهدا در این دوره برگزیدهای نداشت.
برگزیدگان بخش سرایش لالایی نیز به شرح زیر هستند:
لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در مقام سوم مشترک به منیره هاشمی و عطیه سادات حجتی، در رتبه دوم به ناهید رفیعی از تهران و در رتبه اول نیز به لیلا جعفری از چهارمحال و بختیاری اهدا شد.
همچنین زهرا داوری از بجنورد، سید محمدحسین آلمجتبی از قم، مصطفی توفیقی از مشهد، مریم زارعی از شیراز، مریم شیخیونی از بوشهر و زهرا علیشاهی از تهران، عنوان شایستگان تقدیر بخش سرایش لالایی با امتیاز انتشار لالایی را از آن خود کردند.
در این مراسم گروه نمایشی یاس کبود، نمایشی با موضوع کودکان غزه و گروه موسیقی کرال سرودی مرتبط با نوای لالایی اجرا کردند.
1402/08/30
T
T