امور مبلغین| حجت‌الاسلام تتار:

ارتباط مردم و مبلغان؛ بهتر از گذشته است/ اثرگذاری با فعالیت میدانی مبلغان انجام می‌گیرد

امور مبلغین| حجت‌الاسلام تتار:

ارتباط مردم و مبلغان؛ بهتر از گذشته است/ اثرگذاری با فعالیت میدانی مبلغان انجام می‌گیرد

حجت‌الاسلام تتار، روحانی ۳۶ ساله‌ای که دروس حوزوی‌اش را تحت تربیت آیت‌الله ناصری در قم به اتمام رساند و از سال ۹۰ تا کنون در حوزه تبلیغ فعالیت دارد. امام جماعتی که هم در مسجد فعال است و هم در مدرسه تیزهوشان بهترین دوست دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محرم و صفر بهار تبلیغ است؛ زمانی که دل‌ها برای عزای خامس آل‌عبا مهیا هستند، بهترین زمان برای تبیین مسائل و تبلیغ دین مبین است. دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی از مجموعه‌های فعالی است که بویژه در ماه رمضان یا ماه‌های محرم و صفر با بکارگیری مبلغین زبده و کارآزموده از سراسر کشور، عملیات‌های زیادی را در حوزه فرهنگ تبلیغ راهبری می‌کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی «اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی» است که مسئولیت و مدیریت این بخش را حجت‌الاسلام علی اکبر تتار برعهده دارد که با توجه به گستردگی فعالیت‌هایی که در باب محرم و صفر و بویژه اربعین انجام گرفته است با حجت‌الاسلام علی‌اصغر تتار به گفتگو نشسته‌ایم. 

*در روز‌های اربعین حدود چند مبلغ فعالیت داشتند؟

در روز‌های حول و حوش اربعین، شاهد فعالیت مبلغین در استان‌ها و مواکب مرزی و حضور در مراسم اربعینی و جاماندگان اربعین بودیم. تاکنون حدود ۴ هزار نفر از مبلغان برای اربعین در سامانه شمع ثبت گزارش کرده و اقدامات خود را مشخص کرده‌اند که می‌توان به اقداماتی از جمله تبلیغ چهره به چهره، پرسش و پاسخ، برگزاری نماز جماعت و سخنرانی‌ها در این ایام اشاره کرد.

«حجت‌الاسلام علی‌اصغر تتار، زاده اصفهان است. این روحانی ۳۶ ساله، تحصیلات دانشگاهی خود را دررشته مکانیک در شهر کاشان به اتمام رسانده و تحصیلات مقدماتی حوزوی خود را تحت تربیت آیت‌الله ناصری در حوزه علمیه قم پشت سر گذاشته است. او از سال ۹۰ تا اکنون در حوزه تبلیغ فعالیت دارد؛ از امام جماعتی مسجد گرفته تا معلمی در مدارس تیزهوشان؛ از سرودن شعر تا نوشتن کتاب در مقام اباعبدالله (ع).»

*به‌طور کلی چه نوع فعالیت‌هایی برای مبلغان تعریف شده است؟

امسال چند نوع عملیات در محرم و صفر داشتیم. اول، تبلیغ محرم به‌صورت عمومی بود که برای حضور مبلغین فراخوان منتشر کردیم تا برای این ایام فعالیت تبلیغی خود را آغاز و گزارش‌های خود را ثبت کنند که تعداد ۲۷ هزار و ۸۴۰ نفر مُبلغ عمومی در این فراخوان شرکت کردند. مدل دوم ما، «عملیات نشر خوبی‌های ۲» بود که بیشترین توان دفتر امور مبلغین نیز به همین امراختصاص یافت؛ ضمن اینکه عملیات نشرخوبی‌های ۱ نیز ماه رمضان امسال کلید خورده بود.

*کدام مبلغان در نشر خوبی‌ها همکاری داشتند؟

درعملیات نشرخوبی‌های ۲، مبلغین باید دو ویژگی را به همراه می‌داشتند تا بتوانند در این عملیات حضور داشته باشند. اول اینکه دارای گروه کنشگر مردمی در فضای تبلیغی باشند و دوم این که هر فعالیتی که انجام می‌دهند، انعکاس رسانه‌ای داشته باشد؛ یعنی دارای کانال و گروه باشند تا بتوانند کار‌های خود را درآنجا بارگذار کنند.

*آیا مبلغان برای شرکت در این عملیات دوره‌های آموزشی می‌دیدند؟

جلسات ایده‌پردازی در نشرخوبی‌های ۲ برگزار کردیم و ۵۰ ساعت جلسه به این مورد اختصاص دادیم. خروجی جلسات ایده‌پردازی منجر به تولید کتابی به نام «کتاب کار» شد که شامل ۱۳ عملیات نوین تبلیغی و ۷ عملیات سنتی است.

*آیا اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی برای برگزاری عملیات نشر خوبی‌های ۲، فراخوان منتشر کرد؟

بله، و حدود ۵۱ هزار نفر مُبلغ شرکت کردند؛ بعد از گزینشی که در این مورد انجام گرفت ۱۵ هزار ۵۷۸ نفر مُبلغ از سراسر کشور برگزیده شدند.

*ترکیب این جمع حدود ۱۵ هزار نفری به چه صورت بود؟

از این تعداد، ۱۰ هزار و ۵۱۸ نفر مُبلغ آقا و ۵ هزار و ۶۰ نفر، مُبلغ خانم بودند. این درحالی است که از جمع ۱۵ هزار ۵۷۸ نفر نیز ۸ هزار و ۸۴۷ نفر از جمله مُبلغانی بودند که در طول سال و به صورت مستمر در منطقه تبلیغی خود حضور داشتند و بقیه افرادی بودند که فقط برای ایام محرم و صفر حضور داشتند. مُبلغینی برای ما دارای حائز اهمیت هستند که در طول سال فعال و توان جریان سازی در منطقه تبلیغی خود را داشته باشند. همچنین از این تعداد، ۱۱ هزار نفراز مناطق شهری و ۴۵۷۸ نفراز منطقه روستایی بودند.

*آیا گزارشی از نتایج این فعالیت‌ها در مقایسه استان‌ها جمع‌آوری شده است؟

سه استان برتری که بیشترین شرکت کننده در طرح نشر خوبی‌های ۲ را داشتند عبارتند از استان قم با ۱۳۱۷ نفر، خوزستان با ۱۲۸۱ نفر و استان فارس با ۱۱۷۴ مُبلغ که مباحث جهاد تبیین و ولایت طرفینی را پیگیری می‌کردند.

* اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی چه اقدامات دیگری برای مبلغان در نظر گرفته بود؟

اقدامات دهه سوم صفر که بحث روضه الرضا (ع) را نیز شامل می‌شود از دیگر عملیات‌های طراحی شده در اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی بود که متاسفانه هنوز آماری در این زمینه به دست ما نرسیده است.

«او همچنین مسئولیت اجرایی موسسه امام مبین، مسئولیت طرح و برنامه موسسه امیر بیان، مدیریت اداره عملیات اداره کل امور مبلغین و کارشناسی شبکه قرارگاه کریمه قم را نیز تجربه کرده است. این روحانی جوان که توجه ویژه‌ای به عملیات‌های میدانی دارد و با پیروی از مدل مدیران جهادی، همواره یارو یاور مبلغین بوده، درحال حاضر مسئول اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی است و اعتقاد دارد هر چقدر تلاش صرف فعالیت مبلغین میدانی شود به همان اندازه شاهد اثر گذاری بیشتر و ارتباط افزونتر مردم با مبلغین خواهیم بود. روشی که با پیگیری آن اکنون آمار‌های امسال نویدبخش بوده و افزایش این اثرگذاری را نشان می‌دهد.»

*نحوه ارزیابی در حوزه اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی چگونه است؟

در بحث نشر خوبی‌ها و موضوع اربعین از سه مدل ارزیابی، پیروی می‌کنیم؛ مدل اول، شامل یک گروه ۳۰ نفره است که این گروه «ارزیاب‌های مجازی» به شمار می‌روند که با اختیار داشتن لینک کانال‌ها، اقدام به ارزیابی می‌کنند؛ مدل دوم، «ارزیابی میدانی» است که ما این مدل را برای اولین بار در ماه رمضان امسال کلید زدیم و برای محرم نیز تکرار کردیم به طوری که ارزیاب‌های میدانی از سوی استان‌ها به ما معرفی می‌شدند و ما نیز ضمن ارتباط گیری، آنان را آموزش و با تهیه محتوا برای آنان، نقاط مورد نظر را برای ارزیابی در اختیارشان قرار می‌دادیم. اما مدل سوم، مرکز تماس دفتر امور مبلغین است که شامل ۲۵ نفراز نیرو‌های زبده است که تمامی گزارش‌هایی که مبلغین ثبت می‌کنند را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

*به نظر شما کدامیک اثرگذاری بیشتری دارد؟

هر چقدر تلاش صرف فعالیت مبلغین میدانی شود به همان اندازه شاهد اثر گذاری بیشتر و ارتباط افزونتر مردم با مبلغین خواهیم بود و آمار‌های امسال نیز نوید افزایش این اثرگذاری است. ارتباط مردم با مبلغین در محرم و صفر امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود و این امر ناشی از حضور میدانی بیشتر مبلغین است.

*اداره راهبری عملیات‌های تبلیغی چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟

تلاش ما بر این است تا روش تبلیغی مُبلغین را بتدریج تغییر دهیم و از یک طرفه بودن به سمت مباحث جمعی تغییرمسیر دهیم به گونه‌ای که بیشتر اقدامات سمت و سوی میدانی داشته باشد. یعنی اگر یک مُبلغ در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان حضور یافت نوع کلام و رفتارش با جمع عمرانی محله یا اهالی یک فضای تجاری مثل پاساژ متفاوت باشد.

*و در پایان چه صحبتی دارید؟

خوشبختانه تعداد زائرین کربلا امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته بود و درکنار آن امسال شاهد بهبود کیفیت فعالیت مُبلغین هم بودیم. ارتباط مردم با مبلغین افزایش یافته و با توجه به حضور طلبه‌ها در مواکب، شاهد پرسش و پاسخ مردم با طلبه‌ها در مورد وقایعه کربلا و اربعین و همچنین رفع شبهات بودیم و خدا را شاکریم که مبلغین امسال در بحث جهاد تبیین بسیار خوب ظاهر شدند.

1402/10/01

تعداد بازدید: 3

T

T