معاونت فرهنگی| دبیر ستاد جمعیت و خانواده‌ی سازمان تبلیغات اسلامی:

بیش از ۸۰ درصد مراکز و نهاد‌های مردمی حوزه جمعیت از طلبه‌های جوان تشکیل شده است

معاونت فرهنگی| دبیر ستاد جمعیت و خانواده‌ی سازمان تبلیغات اسلامی:

بیش از ۸۰ درصد مراکز و نهاد‌های مردمی حوزه جمعیت از طلبه‌های جوان تشکیل شده است

حجت‌الاسلام ابوترابی در برنامه «پنجره‌ی جمعیت» گفت: در سالهای اخیر روحانیت در موضوع افزایش جمعیت ورود کرده است؛ به صورتی که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مراکز و نهاد‌های مردمی که در حوزه جمعیت فعالند، متشکل از طلبه‌های جوان هستند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمد صادق ابوترابی مدیرکل آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر ستاد جمعیت و خانواده‌ی آن سازمان در برنامه «پنجره‌ی جمعیت» پاسخگوی سوألاتی در این زمینه بودند. گزارش این برنامه را در این صفحه بخوانید.

حجت‌الاسلام ابوترابی در مورد نقش روحانیت در سیاست‌های تنظیم خانواده اشاره داشت: در واقع در بحث تنظیم خانواده روحانیت پیش قراول نبوده و آن سیاست‌ها، تصمیم حاکمیت بود و روحانیت فقط با آن همراهی کرد. البته در آن مقطع خاص لازم بود نرخ موالید تا حد کاهش یابد (زمانی که میانگین فرزند در هر خانواده ۷ فرزند بود). در سالهای اخیر روحانیت در موضوع افزایش جمعیت ورود کرده است؛ به صورتی که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مراکز و نهاد‌های مردمی که در حوزه جمعیت فعالند، متشکل از طلبه‌های جوان هستند.

وی با اشاره به ورود دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با امر تبلیغ گفت: در ۴ سال اخیر موضوع خانواده و فرزندآوری جزء دغدغه‌های اصلی سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه بوده است. اولین برنامه سازمان در این راستا، برگزاری جلسات توجیهی با مدیران استانی و شهرستانی بود که اصل موضوع با آن‌ها مطرح شد و پس از دغدغه‌مندیِ او در این حوزه، چنین برنامه‌هایی رو به افزایش است.

بیش از ۸۰ درصد مراکز و نهاد‌های مردمی حوزه جمعیت از طلبه‌های جوان تشکیل شده است

برای موضوع جمعیت کار ویژه‌تری هم انجام گرفت. در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ در ۱۵ استان کشور با همراهی وزارت بهداشت، تربیت مبلغین ویژه جمعیت آغاز شد. ۱۷۰۰ نفر در کشور شناسایی شده و از طریق آموزش‌های مجازی آموزش دیدند و شبکه‌ی تخصصی تبلیغ در حوزه‌ی جمعیت در سازمان تبلیغات شکل گرفت. این افراد علاوه بر تدریس موضوع، از مادران چند فرزندی و فعالین حوزه جمعیت تجلیل می‌کنند. همچنین افراد دغدغه‌مند (که مهارت کافی در این حوزه ندارند) را شناسایی می‌کنند (حدود ۳۰۰۰ کنشگر جمعیت به واسطه‌ی تبلیغ در ماه مبارک رمضان شناسایی شده و برنامه‌هایی برایشان تدارک دیده شد)

دبیر ستاد جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در مورد تشکیل شبکه‌ی تخصصی تبلیغ در موضوع جمعیت گفت: تقریباً از سه سال قبل این برنامه در سازمان راه‌اندازی شد. این مقوله به دو بخش تقسیم می‌شود: خانواده و جمعیت. در واقع مسئله‌ی جمعیت و فرزندآوری باید در بستر خانواده حل شود. با توجه به نیازی که در کشور احساس می‌شد، از چند سال گذشته با دعوت از طلاب و اقشار تاثیر گذار جامعه و دغدغه‌مند نسبت به مسائل دینی و اجتماعی، دوره‌های تربیت مربی و راهنمای خانواده با بیش از ۱۳۰ ساعت آموزش، شروع به کار کرد. مجموعاً حدود ۵۰۰ مربی و راهنمای تخصصی خانواده در کشور تربیت شدند که در حال تبلیغ و تدریس در این موضوع هستند که بخشی از مباحث آن‌ها حوزه جمعیت است.

وی سپس به ضعف فعالیت رسانه‌ای و اثرگذاری در فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: شاید بتوان گفت که در پیوست رسانه‌ای این گروه‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم. اکثر مجموعه‌هایی که با آن‌ها کار کردیم مردمی و مسجدی بودند که بیشتر روی تبلیغ سنتی متمرکز هستند. اگر از میزان اثرگذاری این برنامه‌ها بپرسید باید در نظر داشته باشید که دشمن بیشتر از ما در مسئله جمعیت و البته علیه آن کار می‌کند. این معضلی از طرف ما و رسانه‌های ما است. در واقع مسئله‌ی جمعیت، یک مسئله فرهنگی و یکی از گره‌های دغدغه ذهنی مردم است و حل آن به طرق مختلف و تکرار تبلیغ از طرف مبلغینی که مباحث دینی مطرح می‌کنند و در ذیل آن به مسئله جمعیت هم می‌پردازند؛ البته ابعاد اقتصادی آن هم باید بررسی شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی سپس به موضوع سقط جنین اشاره کرده و پیرامون ضرورت آگاهی‌بخشی به جامعه در این زمینه اینطور توضیح داد: همه‌ی روحانیون باید با این موضوع آشنا شوند که این اتفاق افتاده است و این دغدغه‌ی جمعیت را همه روحانیت دارند. بخشی از مسئله، تبلیغ مردمی است، اما لازم است اقشار دیگر و نخبگان هم توجیه شوند که یکی از برنامه‌های سازمان تبلیغات علاوه بر تبلیغ سنتی و محتوا‌های تولیدی پیرامون آن، برگزاری نشست‌هایی برای گروه‌های مختلف مانند پزشکان، اهالی هنر و رسانه و... است.

1402/10/01

تعداد بازدید: 3

T

T