مرکز هنری رسانهای نهضت | به زبان عبری و فارسی منتشر شد
از این جنگ پشیمان خواهید شد
فارس | تحلیل یک کارشناس رسانه درباره نقش رسانه در بازنمایی چهره واقعی روحانیت
برنامه تلویزیونی «یکی از ما» به تأثیرات مثبت و ماندگار روحانیون در زندگی مردم میپردازد که با حضور فعال در دل مناطق مختلف کشور، تحولات شگرفی در زندگی مردم محل ایجاد کردهاند.
به گزارش فارس، برنامه تلویزیونی «یکی از ما» که بهتازگی از شبکه سه سیما پخش میشود، در ۱۸ قسمت به معرفی روحانیونی میپردازد که با حضور فعال در دل مناطق مختلف کشور، تحولات شگرفی در زندگی مردم محل ایجاد کردهاند. «یکی از ما» با رویکردی نوین، تلاش میکند تا چهرهای واقعی و صمیمانه از خدمات اجتماعی و فرهنگی روحانیت به نمایش بگذارد.این برنامه به تأثیرات مثبت و ماندگار روحانیون در زندگی مردم میپردازد. به بهانه ساخت این برنامه، با حجتالاسلام مسلم داودینژاد، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه، درباره اهمیت تولید چنین برنامههایی و تأثیر آنها در جامعه امروز گفتوگو کردیم.
نقش رسانه در اصلاح ذهنیتها نسبت به روحانیت
حجتالاسلام داودینژاد با تأکید بر اهمیت معرفی خدمات واقعی روحانیت گفت:«امروز دشمن با سرمایهگذاری کلان، تلاش میکند تا لباس روحانیت را خدشهدار کند و ذهنیتهای منفی نسبت به این لباس مقدس ایجاد کند. آنها میلیاردها هزینه میکنند تا با تولید برنامههای مختلف در رسانهها، شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی، تصویر نادرستی از روحانیت به نمایش بگذارند. این نشاندهنده منافعی است که برای تخریب این لباس در راستای اهداف غربی خود متصورند. در چنین شرایطی، برنامهای مانند "یکی از ما" میتواند واقعیت خدمات روحانیون را به تصویر بکشد و نگاه مردم، بهویژه نسل جوان، را تغییر دهد.»
از روایتهای حاکمیتی تا روایتی مردمی
این کارشناس رسانه ادامه داد:«یکی از نکات مهم این برنامه، دوری از روایتهای صرفاً حاکمیتی و تمرکز بر جنبههای مردمی فعالیت روحانیون است. این تغییر رویکرد باعث میشود مخاطب، خصوصاً نسل جوان، با برنامه ارتباط بیشتری برقرار کند. نسل جوان ممکن است نسبت به روحانیت نگاه تیرهای داشته باشد، اما وقتی شاهد فعالیتهای واقعی، ملموس و صمیمانه یک روحانی در جامعه باشد، انگیزه شنیدن حرفهای او را پیدا میکند. در واقع، این برنامه زمینهای برای ارتباط بهتر میان روحانیون و مردم ایجاد میکند.»حجتالاسلام داودینژاد معتقد است که این برنامه میتواند بخشی از یک زنجیره تحول در جامعه باشد. او میگوید:«وقتی مردم و جوانان ببینند که یک روحانی چگونه برای حل مشکلات منطقهای و اجتماعی تلاش میکند، نگاهشان تغییر میکند. این تغییر نگاه باعث میشود انگیزه شنیدن از روحانی و مبلغ دین افزایش یابد. به همین ترتیب، وقتی زمینه شنیدن فراهم شود، اثرگذاری کلام آن مبلغ بیشتر خواهد شد. این زنجیره تحول، دقیقاً همان چیزی است که دشمن از آن واهمه دارد و به همین دلیل برای تخریب آن سرمایهگذاری میکند.»او با تمجید از دستاندرکاران یکی از ما افزود:«این برنامه توانسته است با نگاهی مردمی، فاصله میان روحانیت و مردم را کاهش دهد. چنین رویکردی، نیاز امروز جامعه است. ما باید واقعیت خدمات روحانیت را با صداقت و شفافیت به نمایش بگذاریم و نشان دهیم که این لباس مقدس چه تأثیر شگرفی در زندگی مردم دارد. اینگونه برنامهها در جنگ نرم جبهه اسلام، بسیار مؤثر هستند و باید مورد حمایت و گسترش قرار گیرند.»
روایتی از دل مردم و پلی برای اعتمادسازی
حجتالاسلام داودینژاد با تأکید بر قدرت روایتهای مردمی گفت:«تفاوت بزرگی وجود دارد بین اینکه از زبان مردم برای مردم صحبت کنید یا از زبان فردی که در جایگاه قدرت است. وقتی موضوعی از دل مردم روایت میشود، مخاطب احساس نزدیکی و اعتماد بیشتری میکند. به بیان ساده، اگر یک روحانی یا مبلغ دینی را در قالب روایتی از مردم معرفی کنید، مخاطب بهجای احساس فاصله، او را یکی از خود میبیند. این روش، حس اعتماد را تقویت میکند و باعث میشود مخاطب جدیتر پیام را بپذیرد.»او ادامه داد:«برای مثال، در رسانهها وقتی میخواهند یک تفکر یا پیام مثبت را به جامعه منتقل کنند، اولین گام مصاحبه با مردم است. وقتی مخاطب میبیند که مردم خودشان یک موضوع را تأیید میکنند، ناخودآگاه احساس میکند که آن پیام به او نزدیکتر است. همین پشتوانه مردمی است که باورپذیری را افزایش میدهد و برنامهای مانند یکی از ما دقیقاً از همین شیوه استفاده کرده است.»
«یکی از ما» آغاز راهی نو برای تولید محتوای مردمی
داودینژاد درباره تأثیر این برنامه و امکان توسعه آن به دیگر حوزهها گفت: «رویکردی که برنامه یکی از ما آغاز کرده، یک رویکرد کاملاً درست و آیندهدار است. اگر این برنامه بتواند به هدف اصلی خود برسد و تأثیر مطلوبی بر مخاطبان بگذارد، قطعاً انگیزه تولیدکنندگان برای ساخت برنامههای مشابه در حوزههای دیگر افزایش پیدا خواهد کرد. وقتی یک برنامه مردمی با موفقیت همراه باشد، زمینهای فراهم میشود که تهیهکنندگان بیشتری وارد این مسیر شوند و حتی بهصورت مستقل در این زمینه تولید محتوا کنند.»
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت بررسی نتایج برنامه یکی از ما گفت:«البته برای قضاوت دقیقتر درباره تأثیر این رویکرد، باید مصادیق موفقیت آن را ببینیم. اگر این برنامه بتواند به شکلی اثربخش در تغییر نگاه یا افزایش اعتماد مردم به روحانیت تأثیر داشته باشد، قطعاً میتوان این رویکرد را بهعنوان مدلی برای دیگر تولیدات رسانهای در نظر گرفت. اما لازم است تا ابتدا نتایج این برنامه بهطور دقیق ارزیابی شود.»
1403/09/11
T
T