خانواده امید | تجربهای به وسعت بغداد؛
خلاصهای از روایت فعالان خانواده امید در نمایشگاه شهاب
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:
حجتالاسلام روحالله حریزاوی گفت: جهاد تبیین وظیفهای است که برعهده تمامی آحاد جامعه قرار دارد که این وظیفه گاهی با یک اقدام ساده در فضای مجازی قابل انجام است و کمترین کار در این فضا، اعلام مخالفت خود با افکار باطل و تایید جبهه حق است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام روحالله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در گفتوگو با رادیو «گفتگو» اظهار کرد: تمامی مردم ایران به ویژه افرادی که دل در گرو اندیشه و معارف انقلاب اسلامی دارند، وظیفه دارند نسبت به ترویج و نشر اندیشه اسلام ناب اهتمام داشته باشند.
وی گفت: برای اثربخشی محتوا باید مخاطبشناسی انجام شود و متناسب با ذائقه مخاطبان محتواهای تبلیغی ارائه شوند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ و در دیدار با مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری این موضوع را مطالبه کردند که برای جاهل، غافل، معاند و… به زبان خود آنها محتوای تبلیغی تولید شود و با توجه به دستهبندی دقیقی که توسط ایشان انجام شده، بار سنگینی بر دوش همگی ما قرار گرفته است.
حجتالاسلام حریزاوی با اشاره به این موضوع که تبلیغ شأن مسلمانی ما است، عنوان کرد: جهاد تبیین وظیفهای است که برعهده تمامی آحاد جامعه قرار دارد که این وظیفه گاهی با یک اقدام ساده در فضای مجازی قابل انجام است و کمترین کار در این فضا، اعلام مخالفت خود با افکار باطل و تایید جبهه حق است. پسند یا عدم پسند خود کمترین کاری است که در انجام فریضه جهاد تبیین قابل انجام است. اما افرادی که از قدرت تبیینگری، استدلال، اقناع و… برخوردارند، وظیفه سنگینتری در این زمنیه برعهده خواهند داشت.
وی در خصوص اثرگذاری فعالیتهای تبلیغی اضافه کرد: در یک نگاه ابتدایی دو نوع نتیجه برای جهاد تبیین بهنظر میرسد: نتیجه سریع که از فرآیندهای زود بازده حاصل میشود و نیز نتیجه عمیق که مربوط به فرایندهای ماندگار است که ما به هر دو گونه این نتایج نیاز داریم. درواقع براساس اینکه هدفگذاری در برنامهریزیهای فرهنگی و تبلیغی چگونه صورت گرفته، نتیجهها نیز متفاوت است.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر مخاطب ما افکار عمومی جامعه باشد، یعنی برنامهریزی فرهنگی ما برای ایجاد توجه در افکار عمومی باشد، طبیعتا نتایج سریع و فرآیندهای زود بازده مناسب هستند مانند آنچه که در حوزه فعالیتهای رسانهای وجود دارد یا جشنهای خیابانی که در سالهای اخیر صورت گرفت و یک کنش معنادار میدانی را منجر میشوند.
حجتالاسلام حریزاوی با تاکید بر اینکه ما به فرآیندهای عمیق نیز نیازمند هستیم، یادآور شد: در این فرآیندها افکار عمومی هدف نیست، بلکه تربیت عمومی و رسیدگی به اندیشه و ایمان و عناصر درونی انسانها هدف نهایی است.
وی بیان کرد: تمرکز بر فعالیتهای آموزشی و تربیتی اهمیت بالایی دارد که هدف آن نیز تربیت نظام فکری جوانان و دیگر آحاد جامعه است و این کار از نوع فعالیتهای دیر بازده است. بنابراین تنها پرداختن به فعالیتهای زودبازده کافی نیست، بلکه تمامی این فعالیتها در کنار یکدیگر لازم و ضروری هستند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در ایران اسلامی لشکری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی وجود دارد که به تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب به ایفای نقش موثرتر پرداختند و در دولت سیزدهم نیز وارد عرصههای مدیریت شدند و بر همین اساس بود که در دولت چهاردهم نیز ایشان مطالبه بهکارگیری یکصد مدیر نخبه را داشتند.
حجتالاسلام حریزاوی با اشاره به اینکه در کشور پژوهشکدههای قابل اعتنایی وجود دارد، ادامه داد: فاصله بین پژوهشکدهها و مدیریتها همچنان زیاد است، بنابراین نباید توقع داشته باشیم تمامی یافتههای علمی و تجربی این پژوهشکدهها در نهاد مجری قابل مشاهده باشد.
وی عنوان کرد: در موضوع فیلترینگ فضای مجازی که تا حدی به بازیچهای برای سیاسیون و مطبوعات تبدیل شده بود، مطالعات ارزشمند بسیاری وجود داشت و پیشنهادهای دقیقی به دولت ارائه میشد و ضرورت دارد دولت به جای استفاده از دیدگاههای سیاسی و هیجانی، به بهرهگیری از یافتههای علمی و کارشناسی توجه کند و درنتیجه به تمام ابعاد قانون ملتزم شود.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: نکته مهم این است که در هر نقطهای که شبکه عقلانیت کشور متحد شده، فاصلهها از بین رفته است. در تمامی نهادهای کشور نیز عناصر دلسوزی وجود دارد که فارغ از منافع و هیجانهای سیاسی به مصالح و ضرورتهای علمی نگاه میکنند و باید از آنها استفاده شود.
حجتالاسلام حریزاوی تصریح کرد: زمانی که ما قصد داریم درخصوص جریان چهرهها یا همان سلبریتیها که به یک آفت جهانی تبدیل شده، کاوش کنیم، باید به افرادی که دارای تحلیل عمیق هستند مراجعه کنیم تا برای حل این معضل به راهکارهای مناسب برسیم و خوشبختانه درحال حاضر در پژوهشکده حوزه هنری تألیفاتی از اندیشمندان جوان و صاحبنظر وجود دارد که در آن راه حلهایی برای عبور از مشکلاتی که سلبریتیها ایجاد میکنند ارائه شده است.
1403/10/11
T
T