سازمان سینمایی سوره | از امروز ۳ اردیبهشت؛
انیمیشن «رویاشهر» به سینماها آمد
سازمان هیأت و تشکلهای دینی | در چهارمین نشست هیأتها و تشکلهای دینی کشور معرفی شد؛
هیئات مذهبی شاخص از سراسر کشور در چهارمین نشست هیأتها و تشکلهای دینی کشور گرد هم آمده و فعالیتهای موفقیتآمیز خود را شرح دادند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، چهارمین نشست ملی هیئتها و تشکلهای دینی کشور با عنوان «مهرواره سال هیئت و تشکلهای دینی جمهوری اسلامی ایران» از ۲۷ تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد.
در آئین افتتاحیه این نشست، حجتالاسلام باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: «شاید دو موضوع مهم که در سخنان رهبر انقلاب بیشتر مورد تأکید قرار گرفتهاند، یکی مباحث مربوط به دفاع مقدس و حق علیه باطل است که عنوانی روشن دارد.»
وی افزود: «موضوع دوم، بحث جهاد تبیین است که در سالهای اخیر بارها و بهصورت مکرر، چه در جلسات عمومی و چه خصوصی، مورد تأکید معظمله قرار گرفته است. ایشان بارها فرمودهاند، هیئت، کانون و مرکز جهاد تبیین است. بنابراین باید این فرمایش را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهیم.»
رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی با اشاره به اهمیت روایت «احیوا امرنا» گفت: «در این روایت بر دو نکته مهم تأکید شده است. هیئت در بیان امام صادق علیهالسلام همان جایی است که پس از پایان روضه، کار تازه آغاز میشود. جمعی که حول محور امام شکل میگیرد، انرژی متراکمی تولید میکند که زمینهساز فعالیتهای گستردهتر خواهد بود.»
حجتالاسلام باباخانی ادامه داد: «تصور ما از هیئت باید فراتر از یک مراسم صرف باشد. هیئت میتواند کوچه به کوچه و خانه به خانه را فتح کند، چرا که محل گفتگو و ارتباط است. اگر احیای امر اهلبیت علیهمالسلام حول محور ولایت و با محوریت جهاد تبیین به درستی انجام شود، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور برطرف خواهد شد.»
در ادامه این مراسم، وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو»، گزارشی از نخستین نشست بینالمللی این رویداد ارائه داد و گفت: «هدف ما این است که هیئتها در عرصه بینالمللی نیز ورود کنند. ما باید مسیری را طی کنیم که این هدف تحقق یابد.»
وی تأکید کرد: «در هر جغرافیا و اقلیم، باید متناسب با آن مسیر محتوایی درستی ترسیم شود تا فعالیتهای فرهنگی هیئتها اثرگذار و هدفمند باشد.»
سپس حجتالاسلام علیرضا پناهیان با سخنانی درباره اهمیت اقدامات فرهنگی هیئتها گفت: «ما که منتسب به امام حسین علیهالسلام هستیم، رسالتی بزرگ بر دوش داریم. زندگی بچههای هیئتی دشوارتر است، چون مسئولیتی سنگین دارند و نباید دچار سطحینگری شوند.»
وی با نقل قولی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه «قرآن کتابی اجتماعی است»، افزود: «چرا در هیئتها کمتر به مباحث قرآنی پرداخته میشود؟ ما تحلیل اجتماعی تاریخ نداریم، و از این رو، ارتباطمان با قرآن نیز آنگونه که باید، عمیق نیست.»
پناهیان در پایان تصریح کرد: «با اسلام فردی نمیتوان جهاد تبیین را محقق کرد. ما باید به سمت اسلام اجتماعی حرکت کنیم تا بتوانیم در مسیر جهاد تبیین مؤثر باشیم.»
این رویداد با حضور فعالان هیئتهای مذهبی از سراسر کشور و با هدف بررسی مسائل و دغدغههای مرتبط با فعالیتهای هیئتی و نقش آنها در مقاومت و جهاد تبیین برگزار شد. در حاشیه این نشست، سخنرانان به ارائه دیدگاهها و ایدههای خود در راستای تقویت فعالیتهای فرهنگی و تربیتی پرداختند.
ضرورت جهاد تبیین و نقش دانشآموزان
حجتالاسلام صادقی یکی از دغدغه مندان حوزه هیئت با تأکید بر اهمیت برائت از دشمنان، اظهار داشت: «امسال مسئله برائت از دشمنان بیش از گذشته برجسته شده است. این برائت باید فراتر از موسم حج و در همه کشورها و جوامع اسلامی تداوم یابد. با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، وظیفه ما حمایت از مردم مظلوم و حزبالله است.» وی افزود: «حرکت عمومی ملتها، بهویژه جوانان، باید تقویت شود. دانشآموزان و دانشجویان ایرانی باید با همتایان خود در کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنند و در راستای مقاومت فعالیت کنند.»
وی با اشاره به نقش هیئتهای دانشآموزی، شش وظیفه برای مربیان هیئتی تعریف کرد: «اولین وظیفه، شناسایی استعدادها در میان دانشآموزان است. دوم، سازماندهی این استعدادها برای فعالیتهای جمعی. سوم، هدایت دانشآموزان به سمت جهاد تبیین بهگونهای که خودشان احساس تکلیف کنند. چهارم، ارائه اطلاعات دقیق و جزئی بهجای اطلاعات کلی و مبهم. پنجم، دستهبندی مخاطبان به هفت گروه (موافق فعال، موافق غیرفعال، خنثی، مخالف ساکت، مخالف فعال و غیره) و تلاش برای ارتقای هر گروه به سطح بالاتر. ششم، ایجاد بستر گفتوگو و تعامل برای درگیر کردن ذهن دانشآموزان.»
این سخنران با انتقاد از اطلاعات کلی و ناکافی در دفاع از نظام اسلامی، گفت: «ما باید آمار و ارقام دقیق ارائه دهیم. بهعنوان مثال، چرا امید به زندگی در ایران ۸۰ سال است؟ چرا ایران بالاترین آمار خودکشی را ندارد؟ چرا آمار سرطان در ایران کمتر از بسیاری از کشورهاست؟ اینها باید با دادههای دقیق پاسخ داده شود.» وی پیشنهاد داد: «برای فعالسازی دانشآموزان، باید آنها را در تولید محتوا درگیر کرد. مثلاً از آنها بخواهیم در مورد رتبه ایران در فوتبال ساحلی یا ورزشهای دیگر تحقیق کنند. این کار باعث میشود خودشان به تولید محتوا علاقهمند شوند.»
وی در پایان، سه ایده برای شروع گفتوگو با دانشآموزان ارائه کرد: «اول، ذهن آنها را با سؤالاتی مثل تفاوت شکلات ایرانی و خارجی درگیر کنید. دوم، با سوالات چالشی مانند دلایل امید به زندگی بالا در ایران، آنها را به تحقیق وادار کنید. سوم، فضایی طنزآمیز و جذاب برای بحث ایجاد کنید تا دانشآموزان خودشان وارد گفتوگو شوند.»
نشستهای گفتوگومحور با موضوع حجاب و هویت دخترانه
حیدری از مجموعه فرهنگی تربیتی نرجسانه همدان، درباره فعالیتهای این مجموعه در حوزه نوجوانان توضیح داد: «با توجه به نیازسنجی از مخاطبان نوجوان، موضوع حجاب بهعنوان محور گفتوگو انتخاب شد. اولین نشست با عنوان «گرداب» برگزار شد که حدود ۱۵۰ نفر در آن شرکت کردند. در این نشست، دانشآموزان بدون اطلاع قبلی از موضوع، به گفتوگو پرداختند و بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم.»
وی افزود: «جلسه دوم با حضور حدود ۳۰۰ نفر برگزار شد و به دلیل استقبال، دو جلسه دیگر با موضوع هویت دخترانه اضافه شد. در این نشستها، دانشآموزان آزادانه نظرات خود را مطرح کردند و اساتید به سؤالاتشان پاسخ دادند. در نتیجه، حداقل ۶ نفر از شرکتکنندگان در جلسه اول به رعایت حجاب کامل روی آوردند و برخی والدین از تأثیر مثبت این جلسات بر فرزندانشان خبر دادند.»
حیدری با اشاره به برنامههای آینده، گفت: «در حال حاضر، با درخواست خود دانشآموزان، نشستی با عنوان «موزمار» در حوزه سواد رسانهای طراحی شده است. این جلسات گفتوگومحور، فضایی برای بیان آزادانه نظرات و پاسخگویی اساتید فراهم میکند.»
پویش استعمارستیزی برای مخاطبان دهه هشتادی
شریفی، مدیر مجموعهای فعال در حوزه رسانه و هنر، درباره پویش «استوری ۱۴۱» توضیح داد: «پس از تأکید رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱ بر مطالعه تاریخ استعمار، این پویش برای مخاطبان دهه هشتادی طراحی شد. هدف ما تغییر روایتهای نادرست درباره دشمن بود. بهجای پاسخگویی صرف به شبهات، تلاش کردیم با جذابیتهای بصری و محتوایی، مخاطب را به مطالعه تاریخ استعمار ترغیب کنیم.»
وی افزود: این پویش شامل مطالعه کتابهای مرتبط، آزمونهای امتیازی و رقابت در جدول امتیازات بود. در یک سال، حدود ۸۰۰ هزار نفر از طریق شبکههای اجتماعی با محتوای ضداستعماری درگیر شدند.
در چهارمین نشست ملی هیأت ها و تشکل های دینی، چهار کارگروه تخصصی تشکیل شده که هر یک از آنها به موضوعی مهم اختصاص داشت و متشکل از هیأتهای برجسته کشور بود.
کارگروههای تخصصی هنر و رسانه، فرهنگی و تبلیغی، سبک زندگی و خدمات اجتماعی و تربیتی در این نشست تشکیل شد. هر کارگروه شامل اعضای با تجربهای بود که در کنار دو راهبر فعالیت میکردند. طی جلسات این کارگروهها، اعضا با به اشتراکگذاری تجارب هیأتهای خود در موضوع «جهاد تبیین»، ایدهها، دیدگاهها و پیشنهادات خود را مطرح کردند. در ادامه، گفتوگوها توسط راهبران هر کارگروه هدایت، جمعبندی و نتایج عملی و قابل اجرا استخراج شد.
در پایان نشست نیز جلسهای تلفیقی برگزار و نتایج فعالیتهای صورتگرفته در کارگروهها جمعبندی و ارائه شد.
1404/01/30
T
T