همدان| مدیر مرکز رسانه و روابط عمومی عنوان کرد:

روابط عمومی هنوز تعریف مشخصی ندارد

همدان| مدیر مرکز رسانه و روابط عمومی عنوان کرد:

روابط عمومی هنوز تعریف مشخصی ندارد

مدیر روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی همدان پیشبرد امور در روابط عمومی‌ها را همانند راه رفتن بر لبه تیغ، حساس و پرمخاطره دانست و گفت: این حرفه امروز به عنوان ششمین شغل استرس‌آور دنیا شناخته می‌شود.

روابط عمومی هنوز تعریف مشخصی ندارد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، رضا ویسی، مدیر مرکز رسانه و روابط عمومی ضمن تبریک هفته روابط عمومی به همه تلاشگران این عرصه، نبود تعریف مشخص، را یکی از بزرگترین چالش‌های روابط عمومی‌ها دانست و افزود: صاحب‌نظران روابط عمومی دلایل زیادی برای آن ذکر کرده‌اند، به فرض مثال عده‌ای اعتقاد دارند این مساله ناشی از کارکردهای مختلف روابط عمومی در ارگان‌ها و سازمان‌ها است، بدان معنی که هر روابط عمومی بر اساس نوع فعالیت سازمان متبوع خود کارکردهای خاصی را می‌پذیرد.

به گفته وی؛ وظایف روابط عمومی‌ها در دیدگاه سنتی به ارایه خدمات فرهنگی، همراهی با مدیر، انجام امور تشریفاتی، توجیه‌گری و تبلیغات محدود می‌شد، در حالی‌که هم اکنون با ظهور و بروز رسانه‌های نوین، فضای مجازی و سرعت بالای انتشار اخبار و بازنشر اطلاعات، وظایف این جایگاه حساس در دستگاه‌ها نیز متحول شده است.

مدیر حوزه رسانه و روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امروز با توسعه رسانه‌های نوین، فضای مجازی و افزایش سرعت انتشار اخبار دیگر نمی‌توان وظایف سنتی و قدیمی را از روابط عمومی‌ها انتظار داشت، ادامه داد: باید با تغییر نگاه از این جایگاه مهم ایفای رسالت آگاهی، دانستن و اعتلای مدنیت در جامعه انسانی را مطالبه کرد.

ویسی تحقق چنین انتظاراتی را نیازمند نگاه جدید به روابط عمومی‌ها، تغییر نگرش سنتی مدیران به این جایگاه، تخصیص اعتبارات برای این پست در دستگاه‌ها، افزایش حمایت‌های معنوی و برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی دانست که به طور قطع در تحقق وظایف تعیین شده و اهداف مورد نظر موثر و نقش‌آفرین خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه روابط عمومی در کشور ما جایگاه واقعی خود را ندارد، این است که مدیران نگرش مثبتی به نقش مدیریتی روابط عمومی ندارند و به همین دلیل باید موانعی که سر راه پژوهش وجود دارد را برطرف کرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان بی‌اعتقادی به پژوهش و تحقیق در مدیریت سازمان ها، نداشتن تخصص کافی مدیران روابط عمومی در زمینه دانش روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی، نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی، نداشتن نیروی انسانی متخصص و پژوهشگرانی که بتوانند موضوعات مورد توجه مخاطبان را مطالعه و مسائل مربوط به سازمان را آسیب‌شناسی کنند، عدم تخصیص و نبود بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای انجام طرح‌های پژوهشی را از جمله موانع روابط عمومی‌ها برشمرد.

ویسی با بیان اینکه نگاه به روابط عمومی تنها تبلیغاتی است که این امر موجب تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است، از جمله آسیب‌های روابط عمومی به جابه‌جا شدن وظایف، گسترش یافتن وظایف، ناهمگون بودن وظایف، پیش‌بینی شدن وظایف و موازی بودن وظایف اشاره کرد.

وی پیشنهاد کرد: برای رفع این آسیب‌ها و کاستی‌ها، ساختار سازمانی مناسب برای روابط عمومی طرح‌ریزی شود، به این معنا که وظایف هم‌سنخ با یکدیگر ترکیب شود، وظایف جابجا شده به مسوولان مربوطه سپرده، وظایف گسترش یافته غیرضروری با ارکان مربوطه تعویض شود و وظایف گسترش یافته ضروری در قالب شرح وظایف جدید قرار گیرد، وظایف پیش‌بینی نشده در قالب ساختار جدید رسمیت یافته و وظایف موازی در هم ادغام شود.

ویسی: کارگزار روابط عمومی به دور از هرگونه تحمیل و یا رایزنی از سوی جریان‌های سیاسی به سازمان تزریق نشود و ملاک تخصص، تجربه و مدیریت در امور باشد و یا در سازمان نگرش‌های سیاسی را بر کارها و برنامه‌ها دخیل نکند و در راستای اهداف سازمان گام بردارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان‌سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب به عنوان یکی از معضلات، ارائه مشاوره‌های مؤثر به مدیران ارشد سازمان، دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت‌های غیرمسوولانه واحدها و افراد، حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی‌ها، خلاف‌گویی‌ها، دروغ پردازی‌ها و تهدیدها، خروج روابط عمومی از موضع انفعالی را از جمله راهکارهای لازم برای توانمندی روابط عمومی‌ها عنوان کرد.

ویسی از دیگر راهکارها به تغییر فرهنگ سازمانی غلط، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان، کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان، تقویت ارزش‌ها، معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون و برون سازمانی، سازماندهی خبری سازمان، تغییر نگرش مسوولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه آن، همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه‌ها، انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف، تهیه مقاله‌های علمی در حوزه فعالیت‌های سازمان، تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی، ارایه آموزش کوتاه مدت به طور مستمر برای روابط عمومی‌ها، ایجاد نهادهای حرفه‌ای و تخصصی اثرگذار، حمایت مدیران سازمان‌ها از روابط عمومی، انتشار نشریات تخصصی در حوزه روابط عمومی و تخصصی شدن وظایف روابط عمومی تخصصی اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: کارگزار روابط عمومی به دور از هرگونه تحمیل و یا رایزنی از سوی جریان‌های سیاسی به سازمان تزریق نشود و ملاک تخصص، تجربه و مدیریت در امور باشد و یا در سازمان نگرش‌های سیاسی را بر کارها و برنامه‌ها دخیل نکند و در راستای اهداف سازمان گام بردارد.

1404/02/29

تعداد بازدید: 37

پربازدیدترین

جدیدترین

منتخب

ایران
آیکون توانخواهان

T

T