سازمان سینمایی سوره | حمیدرضا جعفریان؛

براى مخاطب نوجوان تقريبا هيچ كارى انجام نشده است

سازمان سینمایی سوره | حمیدرضا جعفریان؛

براى مخاطب نوجوان تقريبا هيچ كارى انجام نشده است

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی سوره در یادداشتی با انتقاد از وضعیت تولیدات سینمایی در حوزه نوجوانان نوشت: اگرچه براى مخاطب كودک موفقیت‌هاى اميدبخشى داريم، اما براى مخاطب نوجوان تقريبا هيج كارى انجام نشده است.

براى مخاطب نوجوان تقريبا هيچ كارى انجام نشده است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حمیدرضا جعفریان، مدیر سازمان سینمایی سوره، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:
ثروتمندترين مرد جهان عليه بزرگترين سكوى نمايش ويدويى توييت زد و از چند صد ميليون دنبال كننده خود خواست كه به خاطر سلامت فرزندان، نتفليكس را بايكوت كنند. چون اخيرا كارتونى در آن منتشر شده كه مروج داستان‌ها و شخصيت‌هایی با انحات و امراض جنسيتى است. اين خيزش اعتراضى عليه نتفليكس براى حفظ موجودات مظلوم بى‌پناه تازگى ندارد و شايد علت اصلى آن گرایش عمومى مردم جهان با هر سليقه‌اى به تمركز ویژه بر مخاطب كودک و نگرانی براى آن‌هاست. در كشور ما نيز، مردم با هر سبک زندگى و منشى، دغدغه تامين محتواى سالم و مفيد براى فرزندانشان را دارند و در همه زمينه‌ها  از سينما و تلويزيون تا بازى و آموزش به دنبال ارائه محصولاتى سالم به كودكانشان هستند.
در سينماى ايران، بعد از دوران طلايى دهه شصت و اندكى از هفتاد، به تدريج افول سينماى كودک و نوجوان آغاز شد. پس از رونق سينماى بزرگسال  (به ويره در ژانرهای اجتماعى و كمدى) علاقه به سرمايه‌گذاری در توليد فيلم براى كودكان و نوجوانان كمرنگ شد. در سال‌های  ابتدايى دهه نود شمسى، تمركزهاى دلسوزان معدود سينماى كودک منجر به خلق آثار شاخص و محدود در قالب انيميشن سينمايى و چند فيلم سينمايى نسبتاً متوسط و گاه كم مايه در محتوا شد. انيميشن به مرور بر پرده سينما براى خودش جا باز مى‌كرد و از طرف بازار مورد توجه قرار می‌گرفت، اما ظرفيت توليد خيلى كمتر از نياز نمايش بود. ظهور غول فراگير كرونا و تعطيلى سينماها بحران را تشديد كرد و نگذاشت گیشه سينما اوج فروش سال ١٣٩٧ را ادامه دهد و موج جديد اقبال سينماى كودک و نوجوان پس از «فيلشاه»، «شاهزاده روم»، «بنيامين» و «منطقه پرواز ممنوع» با وقفه مواجه شد. همان روزهاى آخر دهه نود زياد مطرح می‌شد كه سينما دیگر به قبل برنمی‌گردد و بايد عطايش را به لقايش بخشيد. 
همچنان اين تحليل وجود دارد كه آينده سينمادارى تحت خطر جدى است، اما سينماى ايران توانست پس از كرونا خودش را احياكند و اين احيا وابسته به ژانر كمدى است. ولى بر كسى پوشيده نيست كه سينماى كودک و نوجوان سايه به سايه در تعقيب كمدى بيش آمده است.
چندسال پيش كه در ركود پساكرونايى سينما، تصميم گرفته شد انيميشن «لوپتو» در سينماها به نمايش درآيد، همچنان سينما با ترديد به آن من نگريست، ولى خيلى زود موج سينماى كودک و نوجوان مجددا برخاست و «بچه زرنگ»، «مسافرى از گانورا»، «ببعى»، «باغ كيانوش»، «پسر دلفينى»، «روياشهر»، «بامبولک»، «ايليا» و اين روزها انيميشن سينمايى «يوز» يكى پس از ديگرى جريان مستمر ٣ ساله اكران فيلم مناسب كودک و نوجوان بر پرده نقره‌اى را حفظ كرده‌اند. اين رونق، دركنار توليدات درخور، مرهون سه ضلع ديگر موثر نيز هست.
تبليغ و اطلاع‌رسانى خوب مخصوصا از طريق شبكه كودک، بخش سينمايى و سانس‌دهى مناسب و شبكه اكران مدارس سه‌ضلعى هستند كه در كنار محصول مناسب سينمايى به شكل یک اكوسيستم موثر و هم‌بند، مخاطب را مستمر به سينما كشانده و چراغ سينماى كودک و نوجوان را پر فروغ نگه داشته‌اند.
صداوسيما براى كودكان صرفا مبلّغ خوبى در مواجهه با سينما نيست. از همان ابتداى انقلاب، چه با قله هاى برنامه سازى كودک و چه با انبوه انيمه‌هاى وارداتى سالم‌سازى شده، بيش از سى سال ملجا بلامنازع خانواده‌ها و كودكانشان بوده است. در ده سال اخير هم با راه‌اندازى شبكه پويا و توسعه آن، نمونه موفقى از پاسخگویی به نياز كودک براى محتواى سالم خلق شده است. همچنان كه توليدات مركز تقريبا سى ساله صبا (به ویژه در دومين دهه فعاليتى خود) در كنار توليدات نهادهاى بيرونى همكار صداوسيما مثل خانه انيميشن اوج و مركز انيميشن سوره در رونق سال‌هاى اخير محتواى داخلى كودک نقش به سزايى داشته است.
اما همچنان حجم بالايى از توليدات وارداتى كاملا سالم نشده در سكوهاى خارجى و نمايش خانگى داخلى به آسانى و كنترل‌نشده در اختيار كودكان قرار مى‌گیرد. شايد قانون چند هزار ساعت توليد پويانمايى داخلى برنامه هفتم توسعه فكر نشده و نادقيق به نظر برسد، اما وضعيت فعلى توليد و ترجمه محتواى تلويزيونى موجود (تلويزيون به معناى صفحه نمايش و اعم از پخش فراگير يا پخش بر بستر اينترنت) با مطلوب فاصله بسيارى دارد.
ما در سازمان سينمايى سوره بعد از تمركز پنج ساله بر مخاطب كودک و نوجوان حالا اراده كرده‌ايم كه سرمايه داشته‌هايمان در اين عرصه را براى يک جهش بزرگ در زيست بوم محتواى تصويرى كودک و نوجوان اهرم كنيم و معتقديم متاثر از تحليل مطرح شده، بايد چند خط راهبردى كلى براى ادامه مسير بلند مدت در پيش گرفته شود. 
 در توليد انيميشن سينمايى و سريالى بايد رونق حفظ شود و بيش از ٣٥ استوديوى حرفه‌اى توليد در سطوح متفاوت فنى در سراسر كشور، مدام به خلق محصولات متنوع و هر بار حرفه‌اى‌تر مشغول باشند.
جهان داستان و شخصيت‌هاى خلق‌شده گزینش شوند و موارد موفق براى توسعه و فعال شدن چرخه بازارپردازى حرفه‌اى و فراگیر مورد هدف قرار بگیرد.
 پخش حرفه‌اى سينماى كودک و جريان پايدار نمايش در شبكه كودک شكل گرفته است، اما هنوز در بخش فرامرزى محتواى كودک راه زيادى داريم. علت اصلى آن است كه هنوز انيميشن به عنوان محصول فراملى و با در نظر گرفتن مخاطب جهانى ساخته نمى‌شود. لازم است چند كار ویژه موفق توليد و توزيع فرامرزى انيميشن به سرانجام برسد.
اگرچه براى مخاطب كودک موفقيت‌هاى اميدبخشى داريم، اما براى مخاطب نوجوان تقريبا هيچ كارى انجام نشده است. به بيان ديگر، اگرچه در انيميشن مسيرى را طى كرده‌ايم اما در توليدات رئال هنوز كارى از پيش نبرده‌ايم. توليد محصولات سينمايى و سريالى ویژه نوجوانان (مخصوصا در قالب رئال) بايد تقويت شود و جدى‌تر در دستور كار قرار بگیرد. مخصوصا به نظر مى‌رسد نياز به ورود هنرمندان بيشترى از نويسندگان  و فيلم‌سازان به اين عرصه وجود دارد تا شاهد آثار خلاقانه و بديع براى مخاطب نوجوان در سينما و تلويزيون باشيم. براى تكميل زنجيره و ناظر به ذائقه موجود، نياز است تا توليدات عروسكى براى كودک و توليد بازى براى نوجوان در دستور كار قرار بگیرد.

1404/07/11

به روز رسانی : 1404/07/15

تعداد بازدید: 105
ایران
آیکون توانخواهان

T

T