کارشناس برنامه ریزی رسانه ای تبلیغات اسلامی اردبیل؛

اساس فعالیت رسانه ای توجه هوشمندانه به نبض جامعه است

کارشناس برنامه ریزی رسانه ای تبلیغات اسلامی اردبیل؛

اساس فعالیت رسانه ای توجه هوشمندانه به نبض جامعه است

کارشناس برنامه ریزی رسانه ای گفت: اساس، بنیان کار رسانه ای، روش گوش دادن هوشمندانه و فعالانه به  نبض یا ضربان جامعه است.

اساس فعالیت رسانه ای توجه هوشمندانه به نبض جامعه است

به گزارش پایگاه خبری نهضت، علی دژبانی در گفتگو با خبرنگار نهضت، رسانه را مهم ترین ابزار ارتباطی برای پرداختن به امور مختلف جامعه در راستای مطالبه گری و حل مشکلات مردم عنوان و اظهار کرد: اساس ، بنیان و شالوده  کار رسانه ای، روش گوش دادن هوشمندانه ، اندیشمندانه و فعالانه به  نبض یا ضربان جامعه است.رسانه به مفهوم کلاسیک مس مدیا  یعنی وسایل ارتباط جمعی گروهی یا رسانه های جمعی  ( رسانه های دیداری و شنیداری شامل:  رادیو ، تلویزیون ، مطبوعات و...) و به معنای نوین سوشال مدیا یعنی کانال ها ، گروه ها ، شبکه ها و رسانه های مجازی و نوین اجتماعی ( اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس ، ویچت، اسکایپ، لیندکدین، لاین ، وایبرو...)با گوش دادن متفکرانه،  اندیشمندانه و فعالانه به آن چه که در جامعه می گذرد  و  فهم و ادراک نبض جامعه می تواند مسائل عمومی جامعه را نیاز سنجی، احصاء،  اولویت بندی و حل و فصل نماید.

کارشناس برنامه ریزی رسانه ای تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: کارکرد اصلی رسانه های نوین اجتماعی و ظرفیت های رسانه ای دستگاه ها ، نهاد ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی بر اساس شیوه و ابزار  شنیدن( لیستین) فعالانه ، فرزانه و هوشمندانه مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی ، اخلاقی، تربیتی، رفتاری و اقتصادی مانند افزایش آمار اعتیاد،  مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، دارو های روان گردان و تقویتی،  سیگار و قلیان، خال کوبی، جراحی های زیبایی ،مصرف زیاد  لوازم آرایشی توسط زنان و دختران، طلاق، خیانت های زناشویی، سوء استفاده از مهریه توسط برخی از  زنان و خانواده ها  ، فضای مجازی، خشونت و نزاع، تصادفات رانندگی، حاشیه نشینی و کپر نشینی است.

وی تبیین مضررات اسراف و مصرف گرایی را از دیگر مسائل مهم برای پرداختن در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: قاچاق کالا، اختلاس، کلاهبرداری، دزدی و سرقت، دروغ گویی، ریاکاری، پول پرستی، جاه طلبی، فساد و فحشاء،بی حجابی، خرافات و نحله های انحرافی ، سقط جنین، کودکان کار و خیابانی ، فقر ، تکدی گری ،خفت گیری، کیف قاپی، ضرب و جرح، روسپی گری،  باند های تبهکاری و فساد ، روابط نامشروع، پورنوگرافی،  مثلث های عشقی و پدیده شوهر کشی، تغییر نگرش جنسی، پنهان کاری، طلاق های عاطفی، ترویج مدل زندگی غربی، ازدواج های سفید، خیانت های دیجیتالی، کودکان رها شده، تخریب طبیعت ، مصرف نادرست آب ، خود خواهی خود شیفتگی ، فرار از مالیات، قانون گریزی و... از جمله مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی ، اخلاقی، تربیتی، رفتاری و اقتصادی جامعه بوده که با ابزار رسانه به صورت فعالانه و هوشمدانه باید به آنها پرداخت و در رفع آن مشکلات تلاش کرد.

دژبانی افزود: رسانه های اجتماعی نبض تپنده جامعه هستند که  سرعت ضربان( افزایش یا کاهش)  فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه را سنجش و اندازه گیری می کنند . رسانه های نوین اجتماعی گوش شنوا و چشم بینای  جامعه هستند که می توانند مسائل و مشکلات ،نیاز ها ،  تهید ها و فرصت ها ، چالش ها و معضلات موجود و فراروی جامعه را بشنوند و ببینند ، نبض جامعه را در دست داشته باشند و آن را ادراک کنند ، توان تجزیه و تحلیل داشته باشند ، واقعیت ها و حقایق  جامعه را تبیین ، تشریح و تجزیه و تحلیل کنند ( جهاد تبیین) و توان جریان سازی و گفتمان سازی داشته باشند.

کارشناس  برنامه ریزی رسانه ای  ادامه داد: نیاز سنجی، احصاء نیاز ها و مسائل ،مساله یابی،  اولویت بندی، تبیین و تشخیص (فهم) درست مساله ،  آسیب شناسی مساله، بررسی منطقی و علمی مسائل، تولید محتوا و پیام های ( پاسخ ها و راهکار ها) علمی، ژرف، عمیق ،موثر و منطقی ، توزیع و اطلاع رسانی گسترده محتوای تولید شده به روش ها و ابزار مختلف در بین مخاطبین( اعضای جامعه)  متناسب با ویژگی های آنان  با هدف خلق  محتوای تبلیغی برای رساندن موثر پیام کارکرد اصلی  رسانه های نوین اجتماعی در راستای فرهنگ پذیری و جامعه پذیری است.

وی ادامه داد: رسانه های نوین اجتماعی با بهره گیری  از "روش شنیدن نبض جامعه " با استفاده از روش های پنج گانه حل مسائل اجتماعی و فرهنگی ( مساله یابی، بررسی و آسیب شناسی مساله،  تولید محتوا و  پیام، تشخیص مخاطب و روش های انتقال پیام )  با آینده نگری و آینده پژوهی می توانند با گفتمان سازی و  جریان سازی رسانه ای در حل و فصل ، کاهش مسائل و مشکلات و  پیشگیری از آسیب های اجتماعی  و فرهنگی موثر عمل کنند.  نمونه موفق این روش رسانه ای تبلیغ محتوای تولید شده  ژرف و اندیشمندانه ، انتقال پیام به شیوه های مناسب ( تیزر، بیلبورد، همیاران پلیس و...) در بین مخاطبین  و فرهنگ پذیری قریب به صد در صد ایرانیان در بستن کمر بند ایمنی به هنگام رانندگی با هدف کاهش تصادفات منجر به فوت است .

پژوهشگر حوزه فرهنگ و  رسانه در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: امروزه "روش گوش دادن و ادراک نبض جامعه" توسط رسانه های بزرگ جهانی مورد استفاده قرار می گیرد . با استفاده از شیوه شنیدن اندیشمندانه و هوشمندانه ، اداراک  و فهم نبض یا ضربان  جامعه می توان قسمت عمده ای از مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را  که به نمونه هایی از آنها در سطور بالا اشاره شد، حل و فصل کرد.​​​​

1401/06/14

تعداد بازدید: 22
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T