مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری:

شبکه‌های معاند در پی تخریب هنر انقلاب هستند

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری:

شبکه‌های معاند در پی تخریب هنر انقلاب هستند

مسعود شجاعی طباطبایی، «انقلاب اسلامی» را موجب شکوفایی استعداد هنرمندان دانست و گفت: اگرچه شبکه‌های معاند تلاش می‌کنند «هنر انقلاب» را تخریب کنند اما این هنر انکار شدنی نیست.

شبکه‌های معاند در پی تخریب هنر انقلاب هستند
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مسعود شجاعی طباطبایی «مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری نمایشگاه مجازی ۳۰ اثر کاریکاتور و کارتون خود از سوی بخش دیجیتال حوزه هنری خبر داد و خاطرنشان کرد: مدتی است که بخش دیجیتال حوزه هنری به دلیل شیوع کرونا، نمایشگاه‌های مجازی را طراحی کرده است و این امکان را برای مخاطبین ایجاد کرده است که شما در فضای مجازی وارد نمایشگاه شوید و از نزدیک شاهد آثار باکیفیت باشید.

وی با اشاره به اهمیت «فضای مجازی» افزود: فضای مجازی ازاین‌جهت حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر فعالیت در این فضا تأکید داشتند و برگزاری نمایشگاه از سوی بخش دیجیتال حوزه هنری نیز در همین راستا است.

مدیرهنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد نمایشگاه مجازی آثار کاریکاتور خود گفت: بیشتر این کاریکاتورها، آثار ضد استکباری و ضد صهیونیستی است که افشاگر اتفاقاتی است که توسط قدرت‌های پوشالی و رسانه‌های منتسب به آنان رقم خورده است.

شجاعی طباطبایی بابیان اینکه کاریکاتور زبان «اعتراض» و زبان بین‌المللی است یادآور شد: اکثر این آثار متعلق به سال گذشته است و پوستر آن نیز با نگاه ضدآمریکایی طراحی‌شده است.

وی ادامه داد: اگرچه امریکا تاریخ تمدنی ندارد اما همواره بیشترین تأکید خود را بر روی قهرمانان و شخصیت‌های تخیلی خود متمرکز کرده است و متأسفانه این قهرمانان تخیلی نیز تمام دنیا را در برگرفته‌اند. من روزی وارد مغازه اسباب‌بازی‌فروشی شدم و به دنبال خرید اسباب‌بازی ایرانی بودم که فروشنده باافتخار گفت «من اصلاً اسباب‌بازی ایرانی ندارم!».

این استاد هنرهای تجسمی ادامه داد: من در این نمایشگاه مجازی به سراغ سوپرمن رفتم و این قهرمان پوشالی را زیر سؤال بردم و آن را درحالی‌که روی ویلچر نشسته و بسیار مفلوک است نشان دادم. این درحالی ‌است که ما هم‌اکنون شاهد افول امریکا در دنیا هستیم و همین‌الان هم نمونه بارز آن بایدن رئیس‌جمهور فعلی امریکاست که خیلی شبیه به سوپرمنی است که من به تصویر کشیدم. هرچند که دیگر رئسای جمهور امریکا هم، بهتر از بایدن نبودند. اوج آنان ترامپ بود که با گاف هایی که می‌داد موجب شد ما دو نمایشگاه به نام «ترامپیسم» در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و این‌قدر این آدم به شخصیت واقعی امریکا نزدیک بود که مقام معظم رهبری گفتند: «ما از ترامپ بابت اینکه چهره واقعی امریکا را به نمایش گذاشته است متشکریم».

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه ترامپیسم باعث شد که در امریکا هم جریانی به نام ترامپیست راه‌اندازی شود که اتفاقاً از آرم این نمایشگاه هم استفاده کرده بودند.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری تأکید کرد: خوشبختانه در حوزه کارتون و کاریکاتور ما اساتیدی همچون جواد علیزاده و استاد بهمن عبدی راداریم که در مقطع انقلاب، کارهای زیاد و شاخصی را خلق کردند، هرچند که آثار استاد علیزاده، جایگاه بسیار رفیعی دارد و آثار او از سه جهت قابل‌بررسی است. اول اینکه، این آثار یک نوع وقایع‌نگاری تاریخی است. دوم، آثار ایشان کاریکاتور به معنای واقعی است و طنزی که در این آثار وجود دارد همواره موجب لبخند بر لبان مخاطب می‌شود و سوم، مسئله جسارت است که در آثار استاد علیزاده وجود دارد به‌ویژه آثاری که قبل از انقلاب داشتند که نشان می‌دهد ایشان چقدر جسورانه مباحث روز را مطرح می‌کردند.

مسعود شجاعی طباطبایی از افتتاح نمایشگاه استاد جواد علیزاده به نام نمایشگاه «آثار کارتون و کاریکاتور با موضوع انقلاب» در روز یک‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰(امروز) در گالری عالی حوزه هنری خبر داد.

وی با اشاره به فضایی که انقلاب اسلامی برای هنرمندان به‌ویژه هنرمندان تجسمی ایجاد کرده است گفت: شکوفایی برخی از رشته‌های هنری به‌واسطه انقلاب نسبت به دوران پهلوی، قابل‌مقایسه نیست مثلاً در حوزه کاریکاتور؛ تعداد کاریکاتوریست‌های ما در دهه ۵۰ به ۳۰ نفر هم نمی‌رسید اما انقلاب اسلامی موجب شد که ما اکنون شاهد هزاران هنرمند در این عرصه باشیم.

مدیرهنرهای تجسمی حوزه هنری از اولین گروه کاریکاتور بعد از انقلاب خبر داد و اظهار داشت: اولین گروه کاریکاتور در بعد از انقلاب در سال ۶۲ به نام «گروه کاسنی» که متشکل از زنده‌یاد اصغر کفشیان مقدم، حسین نیرومند و بنده بودیم راه‌اندازی شد و بعدها نیز این گروه تبدیل به هسته اصلی کاریکاتور کشور شد که وارد حوزه هنری شدند و این گروه، اولین‌ها را در حوزه کاریکاتور رقم زدند مثل اولین دوسالانه کاریکاتور، اولین مجله تخصصی کاریکاتور، اولین سایت تخصصی ایران کارتون، اولین خانه کاریکاتور؛ البته چنین اتفاقاتی در حوزه خوشنویسی هم افتاده است هرچند که شبکه‌های معاند تلاش می‌کنند یک نوع وارونگی را در این زمینه نشان دهند و هنر انقلاب را تخریب کنند اگرچه که هنر انقلاب، انکارشانی نیست.

وی از حضور بانوان هنرمند به یمن انقلاب اسلامی خبر داد و بابیان اینکه ماقبل از انقلاب هنرمند خانم یا نداشتیم یا خیلی کم داشتیم گفت: اما انقلاب این فضا را برای خانم‌های هنرمندان فراهم کرد که هنر خود را شکوفا کنند. ما در دوران قبل از انقلاب، در برخی از استانها حتی فاقد هنر و هنرمند بودیم. اما امروزه شاهد هنرمندان زیادی در تمامی استان‌های کشور هستیم که افتخارات کشوری و جهانی زیادی کسب کردند.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری از ایران، ترکیه و پرتغال به‌عنوان بزرگان کاریکاتور جهان نام برد.

وی در پایان همچنین از برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر خبر داد که شامل ۳۰ اثر نقاشی و ۱۵ پوستر از گنجینه آثار حوزه هنری است که برخی از آنان کمتر دیده شدند.

1400/11/19

تعداد بازدید: 4

T

T