مسئول و مدیر سامانه همدم:

«همدم» واسطه‌گری برای ازدواج را علمی می‌کند

مسئول و مدیر سامانه همدم:

«همدم» واسطه‌گری برای ازدواج را علمی می‌کند

زهره سادات حسینی گفت: پلتفرم همدم با استفاده از روش‌های علمی و طرح سؤال‌های متعدد روانشناسی می‌تواند بخشی از هم‌کفو‌بودن را تشخیص دهد.

«همدم» واسطه‌گری برای ازدواج را علمی می‌کندبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، عواملی مانند «مشکلات معیشتی، افزایش سطح توقعات، تفاوت دیدگاه‌ها و... در کاهش آمار ازدواج بسیارتأثیر گذارند یکی از عوامل موثر ازدواج در جامعه ما واسطه‌گری میان جوانان دم بخت است. شاید فکر کنید در این شرایط واسطه‌گری برای ازدواج قدیمی شده است، اما آنچه از دیرباز تاکنون اهمیت داشته و دارد هم‌کفو بودن زوج‌هاست؛ از این‌رو واسطه‌ها همیشه برای تشخیص هم‌کفوبودن متقاضیان ازدواج، نقش بسیار پررنگی داشتند. در حال حاضر، با تغییر سبک زندگی، پلتفرم همدم این نقش واسطه‌گری را بر عهده ‌گرفته است. این پلتفرم با استفاده از روش های علمی و کارشناسان خبره و طرح سؤال‌های متعدد روانشناسی و روان‌شناختی می‌تواند بخشی از هم‌کفو‌بودن را به‌کمک راهکارهای علمی تشخیص دهد.

البته از سال ۹۴ پلتفرمی به نام «سامانه همسان‌گزینی تبیان» به‌صورت رسمی فعالیت خود را در تبیان آغاز کرد. همسان‌گزینی تبیان سامانه‌ای تحت وب بود که متقاضیان ازدواج با ثبت یک کد معرف، ثبت‌نام می‌کردند و بعد از تکمیل فرم‌های ثبت‌نام و گذراندن دو آزمون روان‌شناختی و مرحله الصاق مدارک، برای مصاحبه حضوری دعوت می‌شدند. وقتی مصاحبه انجام می‌شد، اطلاعاتشان در اختیار همدم‌یاب‌ها قرار می‌گرفت. متقاضیان تا زمانی که به نتیجه برسند، توسط معرف پشتیبانی و حمایت می‌شدند.سامانه «همدم» در ۲۱ تیرماه با حضور دکتر «محمدباقر قالیباف» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد قمی» رونمایی شد و بسیاری از جوان‌ها در پلتفرم همدم‌گزینی «همسرگزینی» ثبت نام کردند.

تفاوت همسان‌گزینی با پلتفرم همدم

«زهره سادات حسینی» مسئول و مدیر سامانه همدم درباره راه‌اندازی این پلتفرم می‌گوید: «سامانه همسان‌گزینی تبیان تا دو ماه پیش فعال بود. این سامانه از سال ۱۳۹۴ حدود ۸۷ هزار نفر را ثبت‌نام کرد و بیش از ۲۷ هزار معرفی برای ازدواج انجام داد که از این تعداد ۳۷۰۰ مورد ازدواج داشتیم، اما برای بهبود روند این سامانه از یک سال پیش پلتفرم همدم را طراحی و برنامه‌نویسی کردیم و یک ‌فاز آزمایشی یک‌ماهه داشتیم و حدود ۳ هزار کاربر در پلتفرم همدم ثبت‌نام کردند.

مدیر این پلتفرم در پاسخ به این پرسش که سامانه همدم چه تفاوتی با سایت همسان‌گزینی سابق دارد، می‌گوید: «هدف ما این است که جوان‌ها در کمترین زمان ممکن با روشی علمی و حساب‌شده، بتوانند زوج مناسب خودشان را پیدا کنند و با حمایت و نظارت خانواده‌هایشان به خواستگاری بروند یا خواستگار را بپذیرند. در سامانه همدم، قسمتی به نام همدم‌یاب وجود دارد. کاربران متقاضی وارد این بخش از سامانه می‌شوند، فرم‌ها را پر می‌کنند، دو آزمون روان‌شناختی می‌دهند و مدارک را ضمیمه فرم ثبت‌نام می‌کنند. سپس پروفایلشان برای تأیید به کارشناس همدم ارسال می‌شود».

همه‌چیز از استعلام هویت شروع می‌شود

حسینی می‌گوید: «در این مدت بیشترین سؤالی که از طرف کاربران مطرح شده است این بوده که چطور می‌توان به هویت این افراد اعتماد کرد؟ بعد از اینکه فرم‌ها پر شد، در اولین اقدام، کارشناسان همدم که به‌صورت مستقیم به سامانه‌های استعلام هویت متصل هستند، اطلاعات متقاضی را صحت‌سنجی می‌کنند. پس ‌از آنکه فرم کاربر تأیید شود، این امکان در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود تا بتواند از پیشنهادهای هوشمند سیستم استفاده کند یا اینکه به‌صورت دستی جست‌وجو کرده و مورد مناسب خودش را پیدا کند و درخواست بدهد که این مورد برایش معرفی شود.

برخی آمادگی ازدواج ندارند

حسینی با اشاره به اهمیت فرم‌های روان‌شناختی می‌گوید: «روش علمی که از طریق مشاوران علمی پروژه طراحی ‌شده‌، بسیار مهم است. با آزمون‌های روان‌شناختی متوجه می‌شویم که شرایط و خصوصیت‌های خلقی و شخصیتی متقاضیان چگونه است و افرادی که تناسب بیشتری از لحاظ خصوصیات خلقی و شخصیتی دارند، به هم پیشنهاد شوند. این کار ضریب تشکیل خانواده پایدار را بالا می‌برد. البته در همان راستا هم تلاش می‌شود از این آزمون‌ها برای غربالگری افراد استفاده شود و افرادی که دچار مشکلات اختلال شخصیتی هستند، از ازدواج دور بمانند و تا زمانی که مشکلشان حل‌نشده است وارد هیچ زندگی نشوند تا به تشکیل خانواده پایدار کمک شود و زندگی‌ها به سمت طلاق پیش نرود.

از رنگ چشمتان هم بگویید!

حسینی درباره اینکه در همان ابتدا کاربر چه اطلاعاتی را از خودش باید ثبت کند توضیح می‌دهد: «متقاضیان فرم‌های متنوعی را پر می‌کنند. مثل مشخصات فردی که هویت اولیه فرد است، اطلاعات تماس، محل سکونت، اطلاعات تحصیلی، حتی اطلاعات مربوط به وضعیت خانوادگی و اقتصادی. با توجه به اینکه ما عکس طرفین را به یکدیگر نشان نمی‌دهیم، از کاربر درخواست می‌کنیم شمایی کلی از خودش را مشخص کند. مثلاً رنگ چشمش، رنگ پوستش، قد و وزن و درباره تناسب‌اندامش بگوید. البته این مفهومش این نیست که رنگ چشمتان در اولویت است، خیر! مفهومش این است که کاربر با دادن بخشی از اطلاعات خودش کمی از شمای ظاهرش را مشخص می‌کند».

برخی قصدشان سرگرمی است

حسینی از مهم‌ترین اقدامات این سامانه به صحت‌سنجی اطلاعات و مدارک اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه خیلی از افراد برای سرگرمی وارد این پلتفرم می‌شوند یا مقاصد دیگری غیر ازدواج دائم دارند؛ درحالی‌که این پلتفرم تنها به‌منظور ازدواج دائم شکل‌ گرفته است و کاربران هم تک‌همسری هستند. در این شرایط صحت‌سنجی اطلاعات با دقت زیادی انجام می‌شود».

سرعت معرفی زوج‌ها را افزایش دهید

مسئول و مدیر سامانه همدم می‌گوید: «با همه اقدامات به‌روزرسانی این سایت باز هم نقدهایی به آن وارد می‌شود که از آن جمله می‌توان به برخی عناصر در فرم‌ها و کندی سامانه اشاره کرد و همچنین هزینه اندکی که بابت ثبت‌نام در این سایت گرفته می‌شود درباره این نقدها باید بگویم خوشبختانه با تمهیداتی که در همدم در نظر گرفته شد و با استفاده از کمک‌هایی که از نیروهای دیگر مجموعه تبیان در این قسمت اتفاق افتاد، سرعت بررسی پروفایل‌ها بسیار بیشتر شد و توانستیم تعداد افرادی را که در صف انتظار هستند کم کنیم. صحت‌سنجی از هویت کاربران به ما کمک کرد از حضور افراد فیک و کلاهبرداران جلوگیری کنیم تا نتوانند در این سامانه فعالیت کنند».

1400/07/02

تعداد بازدید: 22
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T