اهمیت فاطمیه در فهم اندیشه و مفهوم ولایت 

اهمیت فاطمیه در فهم اندیشه و مفهوم ولایت 

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: اگه فاطمیه از منظومه فکری جامعه اسلامی حذف شود مفهوم و اندیشه ولایت امیرالمومنین(ع) به خوبی فهمیده نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری در نشست ستاد عملیات فاطمیه استان، اظهار کرد: اگر فاطمیه از منظومه فکری جامعه اسلامی حذف شود مفهوم و اندیشه ولایت امیرالمومنین(ع) به خوبی فهمیده نخواهد شد بنابراین فاطمیه از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: در تاریخ اسلامی و در دوران خلفا تهاجمات علیه دین کاهش پیدا کرد اما تهاجم علیه مذهب زیاد بود یعنی جریان مسیحیت و یهودیت تضعیف شده و به صورت علنی اقدامی نداشتند درحالی که در دوران پیامبر اکرم(ص) بسیاری از جنگ‌ها با یهودیان رخ داد، در دوران خلفا موضوع اختلاف بر سر تحلیل مفهوم ولایت امیرالمومنین(ع) بود که یک مسئله مذهبی را در امتداد تاریخ شکل داد.

وی ادامه داد: بنابراین آن چیزی که در جامعه اسلامی مشهود است فهم از موضوع ولایت است که هیچکس به اندازه حضرت صدیقه طاهره(س) آن را برای تاریخ تبیین نکرده است البته بخشی از این تبیین در اجتماع رخ داد اما متاسفانه در این اجتماع فهم صحیح شکل نگرفت اما بعد از آن جریان‌های شیعی موضوع ولایت را فهمیده و از آن پشتیبانی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با بیان اینکه بسط موضوع ولایت توسط شیعیان انواع گوناگونی دارد، عنوان کرد: در طول تاریخ شیعیان برخی خرده حرکت‌ها و جنبش‌های شیعی مانند قیام‌ها، اعتراضات و... رخ داد اما زمانی که شیعیان و صحابه مشاهده کردند امکان قرارگیری حکومت دراختیار امیرالمومنین(ع) وجود ندارد یک جریان تاریخی را آغاز کردند که به قرون بعد نیز منتقل شد و این جریان نیز نشر خوبی‌های امام علی(ع) است که این خوبی‌ها و فضایل در کتاب‌های تاریخی بسیاری اعم از مناقب و مفاضل جا مانده از این دوران نیز ذکر شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بیان کرامات و فضایل امیرالمومنین(ع) توسط شعیان ایجاد پیوند با تفکر ولایی همچنین شکل‌گیری انس و الفت برای بسط تاریخی موضوع ولایت را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) نیز اقدام به نشر خوبی‌ها، فضایل و کرامات اطرافیان و صحابه خود می‌کردند، تصریح کرد: خوشبختانه تلاش شیعیان اثربخش بود و در جامعه هیچ فردی وجود نداشت که نسبت به فضایل و کرامات امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) شک و شبهه داشته باشد همچنین این موضوعات به نسل‌های بعدی منتقل شده و دراختیار جامعه امروزی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: در جامعه امروزی نیز باید نشر خوبی‌ها و فضایل اطرافیان اعم از دوستان، خانواده، همسایگان و... به عنوان اولویت اول قرار بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فاطمیه بستر تبیین الگوی فاطمی است، گفت: متاسفانه درحال حاضر الگو زن مسلمان ایرانی در بین دختران جامعه نشر پیدا نکرده است درحالی که مبانی قرآنی بسیاری در این حوزه وجود دارد همچنین در اسلام الگوهای بسیار فاخر همچون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) وجود دارد.

وی بیان کرد: ما با وجود اینکه غنای بسیاری در حوزه گفتمان و الگو داریم اما در انتقال آن‌ها به نسل دختران جامعه موفق نبوده‌ایم که نیازمند رسیدگی و برنامه‌ریزی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به موضوع جمعیت و خانواده، افزود: در این حوزه یکی از الگوهای انسجام خانواده که در محافل و ادبیات اسلامی وجود دارد حدیث کسا است که محور خانواده در آن حضرت صدیقه طاهره(س) است بنابراین ما به دنبال تولید یک گفتمان مشترک با عنوان "معجزه مادری" هستیم حضرت فاطمه(س) محور این گفتمان است و باید تمامی دستگاه‌ها براساس ظرفیت‌های خود پای کار باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: درحال حاضر نیمی از جمعیت جامعه بانوان هستند و هیچ مردی نیز در جامعه وجود ندارد که تحت تاثیر یک زن قرار نداشته باشد بنابراین انسجام و تربیت اساسی جامعه توسط بانوان شکل می‌گیرد پس باید ظرفیت نشر خوبی‌ها، الگوی مادری، پاکی، عفت و نقش‌های اجتماعی بانوان به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر از ۵۶۰ هزار خانم چهارمحال و بختیاری حدود ۱۷۰ هزار دختر هستند اما بخش عمده این دختران با با الگو سوم آشنا نیستند.

انتهای پیام

1402/08/29

تعداد بازدید: 6
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T