گپ وگفت صمیمی با استادان و دانش‌آموختگان دانشگاهی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است

ستاره‌های آسمان سوره

گپ وگفت صمیمی با استادان و دانش‌آموختگان دانشگاهی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است

ستاره‌های آسمان سوره

 نزدیک به ۳۰ سال فعالیت حرفه‌ای دانشگاه سوره در رشته‌های مختلف هنری و رسانه‌ای، کارنامه علمی این مرکز آموزش عالی را چنان درخشان و پربار کرده است که اکنون ستاره‌های بسیاری از این مرکز وارد عرصه‌های مختلف هنری و فرهنگی شده‌اند از بازیگری گرفته تا کارگردانی، فیلمنامه نویسی، معماری، گرافیک، مدیریت فرهنگی شده‌اند. مسلما نام‌هایی، چون جواد عزتی، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، سامان سالور، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا، فلور نظری، تورج اصلانی، نهال دشتی، روشنک گرامی، حامد رجبی، مستانه مهاجر، آرام جعفری و. برای همه ما آشناست؛ این ستاره‌ها که در جشنواره داخلی و خارجی بسیاری درخشیده‌اند از دانش‌آموختگان دانشگاه سوره هستند. البته این دانشگاه با نام استادان صاحب نام بسیاری، چون بهروز غریب پور، صدیق تعریف، اصغر همت، هوشنگ مرادی کرمانی، امیر دژاکام، اردلان شجاع کاوه، حسام‌الدین سراج و... هم گره خورده است و همین روزبه روز بر موفقیت این دانشگاه افزوده است. در این چند صفحه با برخی از برجستگان دانشگاه سوره گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم که خواندنی است. دانشکده هنر سوره می‌تواند یکی از بهترین‌ها باشد 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «بهروز غریب‌پور» نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی ایرانی است. او از سال ۱۳۴۶ تاکنون بیش از ۵۰ نمایش و اپرای عروسکی را طراحی و کارگردانی کرده و بیش از ۲۰ اثر نوشته و ترجمه از خود به یادگار گذاشته است. او از استادان دانشگاه سوره است و سال‌ها در این مرکز دانشگاهی تئاتر عروسکی تدریس کرده است. در ادامه گفت‌وگوی ما با این استاد دانشگاه را بخوانید.

تصور اولیه
استاد «بهروز غریب‌پور» حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. او ابتدا درباره جایگاه دانشگاه سوره در تربیت چهره‌های هنری در رشته‌های مختلف می‌گوید: «من سال‌ها پیش در دوره مدیریت آقای همت برای تدریس نمایش عروسکی در این دانشگاه دعوت شدم. ابتدا تصور می‌کردم، نیرو‌هایی که جذب این دانشکده یا مرکز آموزشی شده‌اند، در مقایسه با دانشکده سینما تئاتر و دانشگاه تهران کم‌استعدادترین نیرو‌هایی هستند که جذب رشته تئاتر عروسکی شده‌اند، اما خیلی زود پی بردم که تصورم اشتباه بوده است و استعداد‌های بسیار خوبی حتی برتر از آن دانشکده‌ها در دانشکده سوره جذب شدند. افراد پذیرفته‌شده با تکیه بر میزان دانش هنری یا استعداد عملی خود جذب شده و نیرو‌های بسیار خوبی بودند».

نقاط قوت و ضعف

غریب‌پور در ادامه از نقط قوت و ضعف دانشگاه می‌گوید: «آن زمان دانشگاه سوره موفق شده بود استعداد‌های بسیار خوبی را جذب کند و این خودش نقطه قوت بود. اکنون هم اعتقادم بر این بود که سوره در این زمینه موفق عمل کرده و توانسته نیرو‌های خوبی را جذب کند». این نویسنده درباره نقاط ضعف این دانشگاه می‌گوید: «آن زمان فضای کار عملی برای دانشجویان سوره فراهم نبود. البته در دانشگاه‌های دیگر هم این مشکل وجود داشت، اما وقتی از من برای تدریس در آنجا دعوت کردند از مدیریت وقت دانشگاه خواستم زمینه تشکیل کلاس‌های عملی فراهم شود درنتیجه آن زمان توانستند میزان حداقلی از فضای مطلوب را فراهم کنند که این اتفاق بسیار خوبی برای دانشگاه بود».

حسن همجواری

این کارگردان تئاتر عروسکی در ادامه می‌گوید: «تصور من این است که دانشکده سوره در یک فضای اداری تشکیل شده که این فضا صدمه زیادی به دانشجو می‌زند؛ چون دانشجو باید در دانشگاه و دانشکده‌ها، هم جواری با سایر رشته‌ها را بیاموزد و از سایر هنر‌ها و علوم مطلع شود. من خودم در دانشگاه تهران تحصیل کردم. در رم نیز دانشگاه ما در جوار آکادمی موسیقی سانتا سسیلیا بود و من از نزدیک این هم جواری با سایر هنر‌ها را به‌خوبی لمس کردم و فهمیدم که این موضوع چقدر بر سرنوشت یک دانشجو تأثیر‌گذار است. کمبود فوق‌العاده‌ای که در دانشگاه سوره وجود دارد، این موضوع است که فضای فراخور انواع آموزش در کنار یکدیگر نیستند و این لطمه بزرگی به دانشجویی می‌زند که برای ارتقای دانش و تجربه و سطح زیبایی‌شناسی به یک دانشکده آمده است. اگر این چالش‌ها برطرف شود، در افزایش سطح زیباشناسی دانشجویان بسیار مؤثر است. به هر حال سوره به‌سرعت جای خود را میان دانشکده‌ها باز کرده و فارغ‌التحصیلان ارزشمندی در حوزه عروسکی دارد».

1400/12/02

تعداد بازدید: 3

T

T